وضعیت آب و هوای همدان

خبرگزاری علم و فناوری

**

تاریخ : جمعه 12 دى 1393 ساعت 15:48   |   کد مطلب: 11964
استفاده عربستان از نفت به عنوان یک ابزار سیاسی جهت آسیب رساندن به اقتصاد ایران
استاندار همدان گفت: نفت امروزه به یک ابزار سیاسی تبدیل شده و از آنجا که عربستان سعودی می داند اقتصاد کشورهای منطقه به نفت وابسته است حاضر به ضرر سالانه 150 میلیارد دلار شده تا از این طریق به سایر کشورهای دارای نفت از جمله ایران آسیب وارد کند.

به گزارش نافع، محمد ناصر نیکبخت در همایش توسعه و اشتغال پایدار روستایی استان همدان افزود:توجه به اقتصاد مقاومتی را مهمترین راه حل این بحران ها دانست و ادامه داد:باید به دنبال بهره وری بیشتر از منابع آبی به خصوص در بخش کشاورزی بود چرا که با وضعیت بحران آب برنامه ای برای افزایش سطح زیر کشت کشاورزی وجود ندارد. 

وی افزود:در سالجاری حداقل درآمد کشاورزان استان همدان 20 هزار میلیارد ریال بود که با سرمایه گذاری بخش اندکی از این مبلغ سالانه می توان برنامه های خوبی را برای توسعه روستاها و اشتغالزایی در آن اجرایی کرد.

وی اظهار داشت:زمینه برای ارتقای سطح روستاها در استان فراهم شده است چرا که دولت تدبیر و امید فارغ از شعار وارد عرصه شده و بر این اساس نیز مدیران و مسوولان خود را انتخاب می‎کند.

نیکبخت اظهارکرد: دولت ، درآمد نفتی را مانع تمام پیشرفت ها و آینده نگری ها می داند چرا که درآمد نفتی که باید به سرمایه گذاری تبدیل می‎شد به هزینه تبدیل شده است.

وی با بیان اینکه در هشت سال گذشته 800 میلیارد دلار درآمد نفتی وارد کشور شده است گفت: باید برآورد کرد که چه مقدار از این درآمد نفتی برای توسعه روستاها هزینه شده است.

نیکبخت اضافه کرد:هم اکنون 92 درصد آب استان در بخش کشاورزی به مصرف می رسد که اگر در بخش کشاورزی 10 درصد صرفه‎جویی انجام شود به اندازه ذخیره پنج سد به حجم سد اکباتان می توان آب ذخیره کرد.

استاندار همدان با اشاره به تولید پنج میلیون تن محصولات کشاورزی در استان همدان بیان کرد:نبود صنایع تبدیلی برای این محصولات از دیگر مشکلات استان همدان است.

استاندار همدان با اشاره به اینکه برخی روستاهای استان به علت موقعیت خوب خود مهاجرپذیر هستند تصریح کرد: در برخی روستاهای استان همدان به سبب اشتغال ایجاد شده مهاجرت معکوس داشته ولی هنوز جای کار در این زمینه وجود دارد.

نیکبخت عنوان کرد: آبادی شهرها نتیجه توسعه روستاها است که اگر روستاها آباد نشود و برای افراد روستایی اشتغالزایی صورت نگیرد شاهد افزایش مهاجرت از روستاها به شهرها و بدنبال آن افزایش حاشیه‎نشینی به عنوان یک معضل بزرگ اجتماعی خواهیم بود.

نیکبخت با اشاره به اینکه اقتصاد کشور از سه بخش دولتی، خصوصی و تعاونی تشکیل می‎شود گفت: بخش خصوصی سرمایه و بخش دولتی قدرت و اختیار را در دست دارد ولی در این بین تعاونی ها هیچ کدام از این ابزارها را ندارد.

وی با تاکید بر اینکه دولت باید برای رشد کارهای تعاونی در کشور تلاش و همکاری کند گفت: دولت تدبیر و امید در این زمینه همکاری لازم را با تعاونی ها دارد ولی خود مردم نیز باید در این زمینه ورود پیدا کنند.

انتهای پیام/ح

دیدگاه شما