وضعیت آب و هوای همدان

خبرگزاری علم و فناوری

**

تاریخ : چهارشنبه 18 شهريور 1394 ساعت 18:24   |   کد مطلب: 16362
رئیس موسسه تحقیقات برنج کشور مطرح کرد؛
کرم ساقه‌خوار برنج هدیه کشورهای اروپایی به ایران
رئیس موسسه تحقیقات برنج کشور گفت: مدیریت جمعیت و نه از بین بردن کامل کرم ساقه خوار برنج برای ما ضروری است و اگر هزینه خسارت به برنج کمتر از هزینه سم پاشی باشد از بین بردن این آفات برای ما مقرون به صرفه نخواهد بود.

به گزارش نافع، علی نیا در گفت‌وگو با خبرنگار سازمان بسیج جامعه پزشکی، درباره شیوه ورود آفت کرم ساقه خوار برنج به داخل کشور گفت: این آفت در اوایل دهه ۵۰ وارد کشور شده است و گفته شده به وسیله کاه و کُلش داخل جعبه سیب از کشورهای اروپایی از جمله اسپانیا به کشور آمده است.

وی در ادامه افزود: در دهه ۵۰ و ۶۰ به دلیل جدید بودن حشره و این‌که دشمن طبیعی آن در طبیعت وجود نداشت خسارت‌های سنگین به محصول برنج وارد شد و تا مدتی کرم ساقه خوار برنج به عنوان آفت قرنطینه‌ای محسوب می‌شد اما به دلیل تطبیق با شرایط کشور به تدریج این حشره با طبیعت و عوامل دیگر نیز با این آفت سازگار شدند هم‌ اکنون نیز کم و بیش با این آفت مبارزه شیمیایی و بیولوژیک صورت می‌گیرد.

استفاده از شخم زمستانی برای پایین آوردن تعداد آفت
رئیس موسسه تحقیقات برنج کشور درباره انواع روش‌های مبارزه با آفت کرم ساقه خوار برنج تاکید کرد: نوع مبارزه می‌تواند مکانیکی و زراعی باشد به شکلی که بقایای برنج را بعد از برداشت منهدم کنیم؛ شخم زمستانه می‌تواند یکی از این روش‌های موثر پایین آوردن تعداد کرم باشد.

وی در ادامه افزود: این حشره در زمستان فعال نیست و به شکل کرم یا لارو در ساقه برنج زندگی می‌کند سپس به علف هرز وارد می‌شود؛ پس از برداشت محصول، ساقه را از یک اندازه‌ای به بالا کوتاه می‌کنیم که در برخی مواقع ۳۰ تا ۴۰ سانت از ساقه در زمین باقی می‌ماند در این باره یکی از راهکار‌ها این است که پناهگاه زمستان گذران این آفت داخل علف هرز را با شخم زمستانه از بین ببریم.

علی‌نیا با بیان این‌که آفت کرم ساقه خوار برنج در اکثر انواع برنج‌ به شکل کم و بیش وجود دارد، تصریح کرد: همانگونه که با سمپاشی همه حشرات موذی در خانه از بین نمی‌رود و به آن مقاوم هستند، هر چقدر زیستگاه کرم ساقه خوار را نیز منهدم کنیم کاملاً نابود نخواهند شد، بنابراین ممکن است روش‌های ما برای نابودی کامل آنان کافی نباشد.

فقط به دنبال کنترل و نه نابودی کامل آفت کرم ساقه خوار هستیم
وی با اشاره به این‌که سیاست ما نابودی کامل حشره‌ای مانند کرم ساقه خوار نیست، گفت: به این دلیل که چرخه اکوسیستم غذای موجودی دیگر است که در ‌‌نهایت ممکن است آن موجود برای ما مفید باشد بنابراین به دنبال این هستیم که فقط جمعیت این آفت بالا نباشد.

رئیس موسسه تحقیقات برنج کشور اذعان کرد: درصدی از آفت برنج ساقه خوار در بهار بر روی محصول برنج تخم گذاری می‌کند و آوندهای برنج را از بین می‌برد، ممکن است گیاه در مرحله رشد رویشی باشد و اگر کرم داخل ساقه گیاه وارد شود خشک شدن گیاه را به دنبال دارد که به آن خشکیدگی جوانه مرکزی گفته می‌شود به شکلی که دانه داخل خوشه تشکیل نمی‌شود.

وی با بیان این‌که مدیریت جمعیت و نه از بین بردن کامل آن ضروری است، افزود: با روش‌های مختلف تلاش می‌کنیم جمعیت آفات به بحران نرسد به عنوان مثال اگر صد ساقه برنج ما بر اثر کرم ساقه خوار از بین برود ممکن است در مجموع ۵ کیلو تولید ما را کم کند که این موضوع از نظر ما خسارت اقتصادی نیست اما مبلغ بسیار زیادی را باید هزینه سم پاشی زمین‌های کشاورزی کرد تا جمعیت آفت به آستانه ضرر اقتصادی نرسد و اگر هزینه خسارت کمتر از هزینه سم پاشی باشد از بین بردن این آفات اقتصادی و مقرون به صرفه نخواهد بود.

پایان پیام/م

دیدگاه شما