وضعیت آب و هوای همدان

خبرگزاری علم و فناوری

**

تاریخ : پنجشنبه 14 آبان 1394 ساعت 10:58   |   کد مطلب: 17091
رئیس گروه بهداشت محیط ‌و حرفه‌ای همدان:
3 هزار قلیان در همدان جمع‌آوری و معدوم شد
رئیس گروه بهداشت محیط و حرفه‌ای همدان با اشاره به اینکه 1.3 درصد جمعیت استان قلیان مصرف می‌کنند، گفت: در راستای بازدید از مراکز عرضه‌کننده قلیان و رستوران‌ها و باغ‌ رستوران‌های همدان 3 هزار عدد قلیان جمع‌آوری و معدوم شد.

به گزارش نافع به نقل از تسنیم، حسینعلی نوروزی امروز در کاگروه سلامت و امنیت غذایی استان همدان با اشاره به اینکه براساس تحقیقاتی که در سال 85 انجام شده، مصرف دخانیات در بین 14 درصد جمعیت کشور شایع است که 26 درصد مصرف‌کنندگان را مردان تشکیل می‌دهد و طبق این مطالعه استان همدان رتبه سوم کشور را در مصرف دخانیات دارد.

وی با اشاره به اینکه میانگین مصرف دخانیات در کشور 11 درصد است، افزود: 14 درصد جمعیت استان همدان دخانیات مصرف می‌کنند که بعد از استان‌های آذربایجان غربی و شرقی قرار دارد.

رئیس گروه بهداشت محیط و حرفه‌ای استان همدان با بیان اینکه استان همدان در مصرف قلیان رتبه سوم کشور را دارد، تصریح کرد: 2.4 درصد جمعیت کشور و 1.3 درصد جمعیت استان همدان قلیان مصرف می‌کنند و در این راستا مصرف قلیان در استان‌های شرقی و جنوبی کشور بیشتر شایع است.

وی بیان کرد: از سال گذشته تاکنون 520 مورد بازدید مشترک از رستوران‌ها، مراکز تفریحی و باغ رستوران‌ها به عمل آمده است که در این راستا 393 واحد به مراجع قضائی معرفی شدند و 138 مورد از این اماکن پلمب و تعطیل شدند.

نوروزی از جمع‌آوری و معدوم‌سازی 3 هزار عدد قلیان در استان همدان خبر داد و افزود: یکی از مراکز عرضه قلیان در همدان به یکسال حبس و پرداخت 13 میلیون تومان جریمه نقدی محکوم شده است.

وی از تدوین سند راهبردی کاهش مصرف دخانیات در استان همدان خبر داد و گفت: برای برخورد با عرضه و مصرف مواد دخانی برنامه‌های مقطعی پاسخگو نیست و باید در قالب همکاری بین‎ بخشی برنامه جامع هدفمندی در استان اجرایی شود.

رئیس گروه بهداشت محیط و حرفه‌ای استان همدان اظهار داشت: در این سند ارتقای سطح آگاهی و دانش علمی مناسب مردم از مضرات دخانیات و قلیان و کاهش مصرف در گروه‌های هدف و کاهش عرضه و تقاضا در جامعه مدنظر است.

وی افزود: برگزاری برنامه‌های فرهنگی و آموزشی درباره مضرات و آسیب‌های ناشی از مصرف مواد دخانی در گروه‌های هدف دانش‌آموزی و دانشجویی برای کاهش مصرف مورد توجه قرار گرفته است.

نوروزی با بیان اینکه ارائه خدمات ترک استعمال دخانیات یکی از استراتژی‌های سند راهبردی کاهش مصرف است، عنوان کرد: در این سند کاهش دسترسی به مواد دخانی در اولویت قرار دارد و در این راستا محدود کردن عوامل فروش مواد دخانی با صدور مجوز را در دستور کار داریم.

وی با اشاره به ضرورت تقویت فعالیت سازمان‌های مردم نهاد در زمینه برخورد با مصرف دخانیات تصریح کرد: مربیان بهداشت مدارس باید در ترغیب والدین دانش‌آموزان به ترک مصرف دخانیات کمک کنند و آموزش و آگاهی لازم به دانش‌آموزان نیز درباره آسیب‌های ناشی از دخانیات داده شود.

رئیس گروه بهداشت محیط و حرفه‌ای استان همدان با بیان اینکه ممنوعیت مصرف دخانیات در اماکن و ساختمان‌های عمومی اعمال می‌شود، افزود: از تحقیقات علمی و پایان‌‌نامه‌های دانشجویی با موضوع دخانیات مورد حمایت قرار می‌گیرند و برنامه‌های آموزشی و فرهنگی در مدارس و دانشگاه‌ها برگزار می‌شود.

وی تأکید کرد: باید مبادی ورود و قاچاق مواد دخانی مورد نظارت و کنترل جدی قرار گیرد چرا که در بسیاری از سیگارهای قاچاق هولوگرام‌ها از روی بسته حذف می‌شود.

انتهای پیام/م

دیدگاه شما