وضعیت آب و هوای همدان

خبرگزاری علم و فناوری

**

تاریخ : پنجشنبه 21 آبان 1394 ساعت 10:40   |   کد مطلب: 17213
نماینده ولی‌فقیه در استان همدان گفت: میر سید علی همدانی با تأسی از سیره و روش پیامبران الهی در راستای تبلیغ و ترویج اسلام در آسیای میانه تلاش کرد و پل ارتباطی بین ایران و تاجیکستان شد.

به گزارش نافع به نقل از تسنیم، آیت‌الله غیاث‌الدین طه‌محمدی در آئین نکوداشت «میرسیدعلی همدانی» در هنرستان دخترانه تهذیب شهر همدان اظهار داشت: میرسیدعلی همدانی از عارفان، عالمان و شعرای متعالی است که مایه افتخار اسلام، تشییع، ایران و همدان است که در وطن ما، تاجیکستان به خاک سپرده شده است.

وی افزود: کشورهای ایران و تاجیکستان شباهت بسیاری از بعد انسانی، عاطفی، فرهنگی و ادبی با یکدیگر دارند و بقایای تربیت انسانی در این دو کشور ساری و جاری است.

امام جمعه همدان با بیان اینکه باید به فلسفه نکوداشت و بزرگداشت عالمان فرهیخته باید توجه کرد، تصریح کرد: مسیر سیدعلی همدانی همچون معلمان وارسته‌ای بود که با تأسی از سیره و روش پیامبران الهی به دور از ارزش‌های مادی، برای تربیت انسان‌های صالح تلاش کرد.

وی بیان کرد: 140 جلد کتاب از میرسیدعلی همدانی به یادگار مانده است که «انسان کامل» یکی از عنوان کتاب‌های این عالم بزرگوار است که در عصر حاضر نمودی از انسان کامل که برای ما ملموس است شخصیت امام خمینی(ره) است.

آیت‌الله محمدی با اشاره به اینکه انسان کامل به خدا و حقیقت وصل می‌شود، گفت: در تاریخ اسلام پیامبر اکرم(ص) نیز نمود یک انسان کامل بوده است که به عنوان طبیبی حاذق برای قلب، روح، جسم و جان انسان‌ها به تربیت اسلامی پرداخته است.

وی عنوان کرد: میر سیدعلی همدانی شهر به شهر با بهره‌گیری از توان و ظرفیت 700 هنرمند رجعت کرده و با تبلیغ و گسترش علوم دینی و ارزش‌های اسلام، معاش و معاد را در بین مردم کشمیر و آسیای میانه فراگیر کرده است.

نماینده ولی‌فقیه در استان همدان افزود: میر سیدعلی همدانی که به عنوان شاه همدان مورد خطاب قرار گرفته است، با حرفه‌آموزی، زندگی مادی مردم کشمیر را در آن زمان متحول ساخته است.

وی با اشاره به عوامل عقب ماندگی و عدم پیشرفت در تاجیکستان را زیر سلطه بودن دانست و گفت: این کشور سالیان سال زیر سلطه کمونیست‌ها بوده است و خواهر خواندگی با ایران زمینه استفاده و انتقال دستاوردهای علمی و صنعتی به تاجیکستان را فراهم کرده است تا مشکلات آنها رفع شود.

آیت‌الله محمدی با بیان اینکه میرسیدعلی همدانی پل ارتباطی بین ایران و تاجیکستان است، عنوان کرد: شهر کولاب تاجیکستان با شهر همدان پیمان خواهر خوانندگی بسته‌اند و باید از این ظرفیت برای انتقال اشتراکات فرهنگ استفاده کرد.

وی اظهار داشت: برگزاری نخستین نکوداشت میرسیدعلی همدانی با حضور علما و دانشمندان تاجیکستان در همدان بر معرفی هر چه بیشتر این شخصیت عرفانی کمک می‌کند.

انتهای پیام/م

دیدگاه شما