وضعیت آب و هوای همدان

خبرگزاری علم و فناوری

**

تاریخ : سه شنبه 10 مرداد 1402 ساعت 06:51   |   کد مطلب: 43092
مردم روستا رضوانکده ملایر نزدیک به صد سال است در روز سوم شهادت امام حسین(ع) با به راه انداختن دسته عزا و پخش نذری آیینی مخصوص به نام خود را ثبت کرده‌اند.

به گزارش نافع، پخش نذری و عزاداری سرور و سالر شهیدان و شهدای دست کربلا دارای قدمت تاریخی در ایران اسلامی است و نقاط مختلف کشورمان دارای سنت های مختلف و آیین های عزاداری مخصوص هستند.

در گوشه کوشه ایران که بنگری در ایام ماه محرم و صفر هر قومی با سبک خود عزاداری شهدای دشت کربلا را برگزار می‌کند.

روستای رضوانکده یا می‌آباد یکی از روستاهای شهرستان ملایر است که دارای آیین های عزاداری مخصوص به خود است .

مردم این روستا نزدیک به صد سال است در روز سوم شهادت امام حسین(ع) با به راه انداختن دسته عزا در روستا و پخش نذری آیینی مخصوص به نام خود را ثبت کرده‌اند.

به گفته بزرگان این رسم با ذبح یک گوسفند آغاز شد و اکنون سال های سال است که همچنان این سنت پابرجا است و نسل به نسل ادامه یافته است.

محمدفتحی یکی از بزرگان این روستا است که در گفت‌وگو با خبرنگار ما اظهار کرد: سنت پخت نذری روز سوم شهادت امام حسین(ع) و شهدای دشت کربلا با ذبح یک گوسفند توسط گذشتگان روستا آغاز شد.

 

 

وی افزود: هر سال تعداد ذبح این گوسفندان اضافه می شد تا به ۵۰ گوسفند هم رسید و پس از عزاداری مردم سفره نذری برای همه روستا پهن می شد.

فتحی بیان کرد: با توجه به گشترش این سنت شاهد حضور مردم از روستاها و شهرسها اطراف در مراسم این روستا بودیم که حتی تا پنج برابر جمعیت روستا نیز نذری طبخ می شد.

وی گفت: در سال‌ها گذشته با ذبح گوسفندان غذای یخنی(آبگوشت) طبخ می شد و در سال های گذشته با توجه به استقبال گسترده مردم از شهرها و روستاهای اطراف به قمیه تغییر پیدا کرد.

فتحی بیان کرد: در روز سوم همه مردم برای عزاداری آماده می شوند و شاهد حضور چند هزار نفری مردم در عزاداری هستیم و خادمان نیز در آشپزخانه مشغول طبخ غذا می شوند.

 

 

وی بیان کرد: جمعیت روستای رضوانکده نزدیک به ۲ هزار نفر است تا ۱۰ هزار پرس غذا نیز در نذری غذا طبخ شده است اما گسترش کرونا کمی تعداد را کاهش داد.

وی گفت: امسال بیش از ۶ هزار غذا طبخ و توزیع شد که همه هزینه این نذری را خود اهالی روستا پرداخت کردند و همه با هم در این سنت صد ساله سهیم هستند.

*حضور جمعیت چندهزار نفره در عزاداری سوم شهادت

دهیار روستای رضوانکده نیز در گفت‌وگو با خبرنگار ما اظهار کرد: سال های سال است که مردم روستای رضوانکده همه با هم در نذری روز سوم شهادت امام حسین(ع) سهیم می‌شوند.

 

 

جابر شیرین‌آبادی افزود: هر سال شاهد حضور مردم روستاها و شهرهای مختلف اطراف در مراسم روز سوم شهادت امام حسین(ع) و شهدای دشت کربلا در روستای رشوانکده هستیم.

وی گفت: مردم روستا از پیر و جوان تا کودکان هر کدام به سهم خود در برگزاری این مراسم سهیم می شوند و هر کدام با توان خود به برگزاری باشکوه این مراسم کمک می کنند.

دهیار روستای رضوانکده بیان کرد: برای نذری امسال نزدیک به ۲۰۰ میلیون تومان هزینه شد که همه این هزینه توسط اهالی روستا و به همت بزرگان جمع آوری شد.

وی گفت: عزاداری روز سوم شهادت امام حسین(ع) نیز با حضور جمعیت پیر و چوان روستا برگزار می شود و مردم روستای رضوانکده با شکوه خاصی این مراسم را برگزار می کنند.

 

 

شیرین‌آبادی بیان کرد: پس از طبخ غذای نذری و بسته بندی در بین تمام اهالی پخش شده و در ورودی روستا هر کس وارد روستا می شود به آن غذای نذری داده می‌شود.

 مردم ایران اسلامی در همه نقاط کشور مراسم های باشکوه عزاداری برگزار می کنند و هر سال بر شکوه اینعزاداری ها افزوده می‌شود. مردم ایران ثابت کرده اند که در راه امام حسین(ع) از هیچ کوششی فرو گذار نبوده و نور هداست حسین خاموش شدنی نیست و هر سال فروزان تر می‌شود .

انتهای پیام/

دیدگاه شما