وضعیت آب و هوای همدان

خبرگزاری علم و فناوری

**

تاریخ : سه شنبه 21 مرداد 1393 ساعت 10:58   |   کد مطلب: 8902
بازتاب گسترده سخنان دیروز روحانی در سایت های فارسی زبان غرب
سخنرانی دیروز رئیس جمهور با پوشش گسترده در 5 سایت فارسی زبان غربی روبرو شد.

  به گزارش نافع، سخنان دیروز رئیس جمهور در جمع سفرا و نمایندگی های خارج از کشور، در تمام سایت های فارسی زبان متعلق به دولت های غربی بازتاب داشت. این سایت ها سخنان دکتر روحانی را "تند"، "بی سابقه"، "متفاوت" و "انتقاد شدید" خواندند.

 

پیش از این در خبر چرا سخنان روحانی را نپسندیدند و سانسور کردند؟! نوشتیم که برخی از همین سایت ها و شبکه های ماهواره ای سخنان هفته گذشته دکتر روحانی در شهرکرد را پوشش ندادند.

 

 

سایت انگلیسی بی بی سی فارسی (BBCPERSIAN) با تیتر "روحانی: به جهنم که از مذاکره می‌ترسید" نوشت:

حسن روحانی رئیس جمهور ایران از مخالفان مذاکرات هسته ای انتقاد کرده و گفته که "یک عده به ظاهر شعار می دهند ولی بزدل سیاسی اند. هر وقت می خواهد مذاکره شود یک عده می گویند ما داریم می لرزیم. خب به جهنم! بروید یک جای گرم پیدا کنید برای خودتان. خداوند شما را ترسو و لرزان آفریده. ما چه کار کنیم؟"

 

آقای روحانی در جمع سفرا و نمایندگی های ایران با انتقاد از منتقدان گفته که یک عده "می گویند چرا به یک خارجی نزدیک شدید؟ الکتریسته خطرناکی دارد، نزدیک نشوید. یک آقایی می آید و می گوید هر وقت ما با خارجی ها مذاکره کردیم شکست نصیب ما شد."

 

در ماههای گذشته بعد از شروع گفتگوهای هسته ای ایران با گروه پنج بعلاوه یک گروهی از منتقدان در داخل با برگزاری نشست هایی نظیر "دلواپسیم" نگرانی خود را از روند گفتگوهای ایران با گروه پنج بعلاوه یک اعلام کرده اند.

 

رئیس جمهور ایران تاکید کرده که در عین استقلال و خودباوری در "میدان مذاکره هم البته با لبخند صحبت می کنیم و افتخار می کنیم؛ آنهایی که از لبخند بدشان می آید رویشان را برگردانند."

 

 

آقای روحانی از تیم مذاکره کننده هسته ای تشکر کرده و به نقل از آیت الله علی خامنه ای رهبر ایران هم گفته که "اواخر ماه مبارک رمضان که آقای ظریف و دوستانشان در مذاکره بودند آقا (آیت‌الله خامنه ای) فرمودند که من مرتب برای اینها دعا می کنم و حس می کنم که کارزار سختی دارند. "

 

 

رئیس جمهور ایران در مقابل این بحث را پیش کشیده که در کنار منتقدان داخلی که آنها را به "تعامل هراسی" متهم کرده، در خارج نیز "ایران هراسی، اسلامی هراسی و شیعه هراسی مطرح است."

 

به گفته آقای روحانی "چهره جمهوری اسلامی ایران در سالیان گذشته به ناروا و غلط، مشوش جلوه" داده شده و نمایندگی های ایران در خارج باید "این چهره را برگردانند و چهره واقعی را به دنیا معرفی کنند."

 

 

آقای روحانی تاکید کرده که "دل ما می خواهد مسائلمان را با همه جهان با همه آنهایی که می خواهند با ما رفتار خوب داشته باشند، می خواهند با ما مخاصمه نداشته باشند حل کنیم."

 

 

رئیس جمهور ایران بدون اشاره به آمریکا گفته ما "حتی با آنهایی که سالیان دراز تنش داشتیم، اگر در برابر حقوق ملت سر فرود بیاورند حتما ما تنش را کاهش خواهیم داد."

 

 

به گفته آقای روحانی حتی "می توانیم به یک روابط عادی در آینده" برسیم و "اگر اطمینان پیدا کنیم، منافع ما تضمین است؛ خط قرمز ما هیچ چیز جز منافع ملی ما نیست."

 

 

 

 

 

سایت آمریکایی رادیو فردا (RADIOFARDA)  با تیتر " حسن روحانی «مذاکره‌هراسان» را «بزدل سیاسی» خواند" این سخنان را پوشش داد:

 

 

رئیس جمهور ایران در جمع سفرای جمهوری اسلامی ایران در خارج از کشور با انتقاد شدید از «تعامل‌هراسی و مذاکره‌هراسی»، افرادی که به گفته وی از مذاکرات هسته‌ای ایران و قدرت‌های بزرگ جهانی هراس دارند را «بزدل سیاسی» خواند.

 

 

آقای روحانی گفت: «تعامل‌هراسی غلط است، مذاکره‌هراسی غلط است، مفاهمه‌هراسی غلط است، حتی آنی که رهبری نظام ترسیم فرموده‌اند که تعبیرشان نرمش قهرمانانه بود، نرمش قهرمانانه‌هراسی غلط است.»

حسن روحانی با اشاره به رهبر جمهوری اسلامی نیز افزود: «آقا فرمودند برای تیم مذاکره‌ کننده مرتب دعا می کنم، کارزار سختی دارند.»

از ابتدای شروع مذاکرات هسته‌ای ایران در دولت آقای روحانی، انتقادات شدیدی از عملکرد تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای توسط برخی نمایندگان مجلس و اصول‌گرایان مطرح شده‌است، از جمله ۲۳ تیرماه شرکت‌کنندگان در همایش «خط قرمز» با ادبیات شدیدی به تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای ایران حمله کردند.

پیش از آن  نیز سیزدهم اردیبهشت ماه همایش مشابهی  با عنوان «دلواپسیم» برگزار شده بود.

 

 

آقای روحانی ضمن تاکید دوباره بر استراتژی «بازی برد-برد» در مذاکرات هسته‌ای ایران افزود: «یکی می‌گفت به گونه‌ای عمل کنید که بتوانید سر طرف مقابل خوب کلاه بگذارید که من گفتم آن دنیا تمام شده است؛ بعضی‌ها حرف‌های قشنگی می‌زنند که مال نیم قرن و یک قرن پیش است؛ برد–باخت باقی و ثابت نمی‌ماند.»

سعید قاسمی، دوشنبه ۲۳ تیرماه ۱۳۹۳ «بازی برد-برد» را «اصطلاحات لجنی» خوانده و افزوده بود: «تمام حیثیت و عزت ما با هر خنده‌ای که پشت این میزها نشان می‌دهید، می‌رود.»

رئیس جمهوری ایران از سفرا و نمایندگی‌های ایران در خارج از کشور خواست که «کمربند دیپلماتیک» خود را محکم و برای حل چند مسئله به میدان بیایند.

رئیس جمهوری ایران در سفر سال گذشته خود به نیویورک با رئیس جمهور آمریکا به صورت تلفنی گفت‌وگو کرد. این نخستین تماس رؤسای جمهوری ایران و آمریکا بعد از انقلاب در ایران در سال ۱۳۵۷ است.

 

 

آقای روحانی با بیان اینکه در بحث هسته‌ای ما هیچ عجله‌ای نداریم افزود: «اما در عین حال تاخیر را هم به نفع کسی نمی‌بینیم.»

وی با بیان اینکه مطمئن هستیم پایه‌های تحریم شکسته‌است گفت که هیچ تردیدی ندارد که  تحریم به شرایط گذشته باز نخواهد گشت.

عباس عراقچی، معاون وزیر خارجه ایران، روز یازدهم مرداد خبر داد که پس از تمدید توافق‌نامه ژنو مبلغ ۵۰۰ میلیون دلار دیگر از دارایی‌های مسدودشده ایران نیز آزاد شد.

 

 

بخش فارسی سایت دویچه وله دولت آلمان (Deutsche Welle) هم با تیتر "روحانی به "بزدلان سیاسی": به جهنم که از مذاکره می‌ترسید" نوشته است:

حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران در همایش رؤسای نمایندگی‌های جمهوری اسلامی ایران در خارج از کشور، با لحنی متفاوت به انتقاد از ترویج ایران‌هراسی، اسلام‌هراسی و شیعه‌هراسی در دنیا، پرداخت.

روحانی همچنین در این مراسم گفت: «بروید صورت مذاکرات سالیان گذشته را بخوانید. از بس دیدم برخی هراسان زندگی می‌کنند و دیگران را نیز چنین می‌بینند؛ همچنان که گفته‌اند کافر همه را به کیش خود پندارد، ناچار شدم بخش‌هایی از صورت مذاکرات خود با مقامات خارجی را در کتابی چاپ کنم تا آن را ببینند. به عنوان سند، چند مورد از مذاکرات خود با مقامات کشورهای دیگر را در کتاب هسته‌ای‌ام آورده‌ام تا ترسوها آن را ببینند؛ چراکه یک عده به ظاهر شعار می‌دهند اما بزدل سیاسی هستند.»

رئیس‌جمهور با انتقاد شدید از کسانی که به گفته وی "مذاکره‌هراسی" را رواج می‌دهند، اظهار کرد: «آقایی به من گفت هر وقت با خارجی‌ها مذاکره می‌کنیم، به نتیجه نمی‌رسیم در حالی که امام و رهبری همیشه به خودباوری و اعتماد به نفس تاکید داشته‌اند؛ پس خطاب به این افراد می‌گویم که ما از چه کسی می‌ترسیم؟ ما در منطق کم نمی‌آوریم و دیپلمات‌های مجربی داریم.»

روحانی تاکید کرد: «امروز دولت اهل شعار نیست بلکه دولت اهل عمل است چون ما به جای شعار، شعور می‌خواهیم و به جای تصمیمات یک‌شبه، تدبیر می‌خواهیم.»

 

رئیس‌جمهور با بیان اینکه "ما قادریم مشکلات را حل کنیم" یکی از مصادیق این امر را توافقنامه ژنو دانست و گفت: «گرچه توافقنامه ژنو، موقتی بود اما قدم بسیار مهمی به حساب می‌آمد و وزارت خارجه کار بزرگی کرده است؛ پس اگر عده‌ای ممنون این زحمتشان نیستند، دیر یا زود ممنون می‌شوند و تاریخ قضاوت خواهد کرد.»

وی همچنین تاکید کرد: «روشن است که چه کشورهایی به دنبال سلاح کشتار جمعی هستند. ایران هیچگاه دنبال سلاح کشتار جمعی نبوده و نخواهد بود. چه آژانس، ۱+۵ یا ان‌.پی‌.تی باشد یا نباشد، بر مبنای شرع و فتوای رهبرمان، ما نباید به دنبال سلاح کشتار جمعی برویم.»

 

وی از رهبر جمهوری اسلامی نقل کرده است: «من مرتب برای تیم هسته‌ای دعا می‌کنم چون احساس می‌کنم در کارزار سختی حضور دارند.»

تنها چند روز پس از برپایی همایش "دلواپسیم" محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه به مجلس رفت و در توضیحاتی پیرامون مذاکرات اتمی ایران، گفت: «ما ملتی دلاوریم نه دلواپس.»

 

 

سایت صدای آمریکا (VOA) از تیتر " روحانی: یک عده بزدل سیاسی، از مذاکره می‌ترسند" برای خبرش استفاده کرد و نوشت:

 

 

حسن روحانی رئیس جمهوری ایران، در سخنانی بی‌سابقه، منتقدان مذاکرات اتمی اخیر ایران را ترسو و بزدل نامید و از آنها با عنوان «مذاکره هراس» یاد کرد.

 

روحانی روز دوشنبه در جمع روسای نمایندگی‌های خارج از کشور جمهوری اسلامی ‌گفت: «یک عده به ظاهر شعار می‌دهند ولی بزدل سیاسی هستند و تا حرف مذاکره پیش می‌آید می‌گویند ما می‌لرزیم. به جهنم؛ بروید یک جای گرم برای خود پیدا کنید. خداوند شما را ترسو و لرزان آفریده است.»

 

 

دولت روحانی تلاش دارد اقتصاد ایران را از رکود بی‌سابقه همراه با تورم شدید خارج کند اما تحلیل‌گران اقتصادی معتقدند[مدعیند] که موفقیت روحانی در خروج از رکود اقتصادی تنها به پیشرفت مذاکرات هسته‌ای بستگی دارد و اگر مذاکرات شکست خورده و فروش نفت دوباره غیرممکن شود، دولت ایران نمی‌تواند کار چندانی برای نجات اقتصاد انجام دهد.

 

 

به دنبال حمایت [آیت الله]علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی از تیم مذاکره کننده اتمی ایران، انتقادها از مذاکرات هسته‌ای و گفت و گوهای دوجانبه ایران و آمریکا، کمتر شد. رهبر ایران سال گذشته با اشاره به لزوم پیشبرد مذاکرات هسته‌ای با غرب گفته بود که «مخالف حرکت‌های صحیح دیپلماتیک» نیست و موافق «نرمش قهرمانانه» است.

 

 

 

 

 

سایت رادیو فرانسه (Radio France Internationale) با " روحانی: تعامل هراسی و نرمش قهرمانانه هراسی غلط است" تیتری متفاوت از دیگر رسانه ها برگزید و نوشت:

 

 

حسن روحانی رئیس جمهوری اسلامی ایران امروز، دوشنبه سخنان مهمی را در باره رویکرد سیاست خارجی دولت، خصوصاً روند مذاکرات هسته ای ایران با قدرت های بزرگ بیان داشته است.

 

 

روحانی مبنای سیاست خارجی دولت و راهکار تیم هسته ای ایران در مذاکرات با قدرت های بزرگ را خواست ملت ایران ودرک و محاسبه درست واقعیت های سیاسی و شرایط جهانی و منطقه ای اعلام کرده است.

 

 

در این راستا، روحانی دست رد بر سینه تمامی اشخاص و گروهایی زده که از تعامل، مذاکره و نرمش قهرمانانه هراس دارند.

 

 

حسن روحانی امروز، دوشنبه در نخستین گردهمایی سالانه سفرا و نمایندگی های جمهوری اسلامی ایران در خارج از کشور گفت: "مبنای ما در سیاست خارجی، مذاکرات هسته ای و تعامل با جهان، خواست ملت است."

 

 

او به آفت های برون مرزی و درون مرزی که خواسته، ویا نا خواسته، سنگ می اندازند و تلاش می کنند تا پویایی مذاکرات هسته ای شکسته شود را به عنوان مشکلات کنونی بر سر راه سیاست خارجی در زمینه هسته دانست و اعلام کرد که دولت و تیم هسته ای، با وجود این مشکلات برونی ودرونی با عزمی راسخ در جهت منافع ملی کشور، این پرونده را به سر انجام خواهد رسانید.

 

 

او در این باره گفت: "عده ای در دنیا به ناروا، منطقه و جهان را از ایران می ترسانند؛ ایرانی که سراسر صلح، عدالت، همزیستی مسالمت آمیز، پرهیز از سلاح کشتار جمعی، جنگ و مداخله در امور دیگران است."

 

 

رئیس جمهوری اسلامی همچنین به تحریم ها اشاره کرد و تحریم ها علیه ایران را ظالمانه توصیف کرد و گفت تلاش دولت در جهت شکستن این تحریم هاست.

 

 

او دوباره تأکید کرد که ایران اراده جدی برای حل و فصل مسائل هسته اش دارد. او گفت: "دنیا باید واقعیت کنونی را لمس کند و بپذیرد و بداند ما اراده جدی برای حل و فصل مسایل داریم اما به هیچ عنوان از حقوق مسلم خود عقب نشینی نمی کنیم؛ این دولت دولتی نیست که بخواهد از حقوق ملت عقب نشینی کند. دولتی که بهترین و بالاترین پشتیبانی مردمی و ملی را به همراه خود دارد؛ دولتی که در بهترین شرایط برای اتحاد با سایر قوا است."

 

 

حسن روحانی در بخش دیگری از سخنانش به مشکلات و معضلات اقتصادی کشور پرداخت و اعلام کرد که باید از این معضلات عبور کنیم. وی در این باره گفت ضمن آنکه اعتقاد دارد که در چهارچوب اقتصاد مقاومتی، می توان از مشکلات عبور کرد، اما " هیچ کس در دنیای امروز بدون رابطه با دیگران و جهان نمی تواند در بخش های اقتصادی به همه اهدافش دست پیدا کند؛ همسایگان و منطقه برای ما اولویت اول هستند."

 

 

  منبع:رجانیوز 

 

دیدگاه شما