وضعیت آب و هوای همدان

خبرگزاری علم و فناوری

**

تاریخ : پنجشنبه 23 شهريور 1402 ساعت 16:13   |   کد مطلب: 43271
مدت ۱۲ روز از انتشار خبر آلودگی ذرت‌های سیلو اسدآباد توسط رئیس قوه قضائیه می‌گذرد اما هنوز اخبار ضد و نقیض در خصوص صحت آلودگی نهاده‌ها به گوش می‌رسد؛ تناقض در بیان گزارشات نشان از عدم مدیریت صحیح در استان همدان دارد.

به گزارش نافع، ۱۱ شهریور ماه بود که رئیس قوه قضائیه به دادستان همدان دستور داد پیگیر وضعیت ذرت‌های آلوده در سیلو اسدآباد باشد.

در متن پیام حجت الاسلام و المسلمین محسنی اژه‌ای اینچنین آمده بود: صیانت از حقوق عامه و حفظ بیت‌المال از جمله مسئولیت‌های ذاتی و مهم قوه قضائیه است و در همین راستا دستگاه قضایی با کمک سایر دستگاه‌ها، برای جلوگیری از تضییع و فساد نهاده‌های دامی ذخیره شده باید اقدام فوری، ریشه‌ای و متناسب صورت دهد.

پس از اعلام این خبر، رییس کل دادگستری استان همدان در پیامی تایید کرد که در بازدید از سیلوها مشخص شده است ۱۳ هزار تن نهاده دامی در سیلوها نگهداری می‌شود که ۶ هزار تن آن دچار آلودگی شده است.

عدالت‌خواه از در معرض فساد بودن حدود ۷ هزار تن نهاده دیگر نیز خبر داده و تاکید کرده بود که اقدامات لازم برای توزیع نهاده‌ها آغاز شده است.

اما موضوع به همینجا ختم نشد و روز گذشته وزیر جهاد کشاورزی به همدان سفر کرد، درابتدای گمانه‌زنی‌ها براین بود که موضوع نهاده‌های دامی موجب سفر وی به همدان شده است اما صحبت‌های او، ماجرای آلوده بودن ذرت‌ها را به طور کلی نقض کرد! ن

یکبخت که همدان را استان پایلوت ذخایر استراتژیک نهاده دامی در غرب کشور عنوان کرده است صراحتا بیان می‌کند که حدود ۲۰۰ هزار تن نهاده در این استان نگهداری می‌شود که گواهی سلامت از استاندارد و دامپزشکی دارد.

وزیر جهاد کشاورزی در ادامه صحبت‌های خود تاکید می‌کند که اگر ذرت‌ها مشکلی داشتند از مبدا اجازه بارگیری داده نمی‌شد اما نکته اینجا این که ظاهراً این نهاده‌های دامی در ابتدا مشکلی نداشتند و بعدا در سیلوها دچار آلودگی شده‌اند‌.

در حالی که نیکبخت از بهداشت و سلامت نهاده‌های دامی صحبت می‌کند، قوه قضائیه اسنادی از زیرمجموعه‌های وزارت جهاد کشاورزی منتشر می‌کند که ثابت کننده وجود کپک و قارچ در شش هزار تن از نهاده‌های دامی موجود در سیلوی اسدآباد است. قوه قضائیه در پیام خود خطاب به نیکبخت می‌گوید: آقای وزیر دو نهاد زیرمجموعه شما بارها در مورد مشکلات نهاده‌های دامی سیلوی اسدآباد نامه زده بودند.

این تناقض در بیان اخبار توسط دولت و قوه قضائیه به جایی رسید که رئیس جمهور در واکنش به گزارشات گفت: استانداران وظیفه دارند به مسائل و مشکلات همه بخش‌های اجرایی مستقر در استان نظارت و اشراف داشته باشند.

آیت‌الله رئیسی در بخشی دیگر از سخنان خود تاکید کرد: باید موضوع آلوده بودن یا نبودن این نهاده‌های دامی برای مردم شفاف شود.

کیومرث سرمدی واله نماینده اسدآباد و حسینعلی حاجی‌دلیگانی عضو کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس شورای اسلامی نیز  در  جلسه علنی امروز پاسخگویی وزیر جهاد و کشاورزی و ورود ریاست مجلس در این زمینه را خواستار شدند که نائب رئیس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به این تذکر از کمیسیون کشاورزی خواست که این مسئله را پیگیری کند.

بهادری جهرمی نیز در خصوص اخبار نهاده‌های دامی در همدان گفت: در همدان ۶ سیلو وجود دارد. اینکه یک سیلو از این میان مشکلی داشته باشد و ما به سرعت ذهن مردم را با آن مشوش کنیم چندان جای پرداختن در این حد نداشته است و ندارد.

سوالی که در این میان مطرح می‌شود آن است که آیا منبع اطلاعاتی رئیس قوه قضائیه گزارش اشتباه به وی داده است یا افرادی که به وزیر جهاد کشاورزی آمار و اطلاعات می‌دهند؟

تناقض در بیان گزارشات نشان از عدم مدیریت صحیح در استان همدان دارد و امیدواریم هرچه سریعتر گزارشات دقیق در این خصوص مطرح شود.

همانطور که رئیس جمهور انتظار دارد استاندار نسبت به مسائل استان نظارت و اشراف داشته باشد مردم همدان نیز انتظار دارند اینچنین اخبار را با سند و مدرک ابتدا از استاندار بشنوند نه مقامات کشوری!

ظاهراً این ذرت‌ها هرچقدر برای مسئولین دردسرساز بوده است اما این سوال را پیش آورد که مسئولان استانی چقدر حواسشان به حق مردم است؟

اگر این نهاده‌های دامی وارد چرخه مصرف دام‌ها می‌شد چه خساراتی به دنبال داشت؟
منبع:عصرهمدان
انتهای پیام

دیدگاه شما