وضعیت آب و هوای همدان

خبرگزاری علم و فناوری

**

تاریخ : پنجشنبه 30 مرداد 1393 ساعت 09:47   |   کد مطلب: 9068
همدان شهري به غرور الوند
شهر زيباي من، همدان، شهري كهن با تاريخي ژرف، با بيش از سه هزار سال تاريخ مدنيت و استوار به غرور الوند .

به گزارش نافع، هگمتانه، نخستين شهر ماد و يكي از كهن‌ترين شهرهاي تاريخ بشر است، شهري كه به گفته پوليبيوس مورخ يوناني «با قلعه و ارگ مستحكم و عجيب و حيرت‌آور قرار گرفته و قصر شاهي درون آخرين قلعه آن استوار گرديده است. چوب‌هايي كه در كاخ به مصرف رسيده پوشيده از زر و سيم و درها و ستون‌ها و رواق‌ها با هزاران گونه كنده‌كاري و نقش و نگار آراسته شده، يك تير عاري از زيور و يك ديوار بي‌پيرايه در آن كاخ يافت نمي‌شود. حتي كاشي‌هايي كه زينت‌بخش ازاره‌ها و ديوارهاي دروني قصر است با پوششي از آب و نقره سيم‌اندود گشته است.»

مادها قصري به نام قصر هفت حصار در هگمتانه ساخته بودند، همچون قصر عجايب هفت‌گانه بابل. پادشاهان اين شهر دياكو، فرورتيش، هووخشتره و اژي‌دهاك و اين اوج شكوه هگمتانه بود كه به پرجمعيت‌ترين و پررونق‌ترين شهر دنياي زمان خود تبديل گشته بود و اينك همدان اين شهر پرآوازه، در تقويم ايرانيان روزي را به نام خود رقم زده است؛ روزي به نام همدان!

يكم شهريور ماه به نام روز همدان و به نام روز بزرگداشت شيخ‌الرئيس ابوعلي سينا نام گرفته است، روزي كه براي تمامي ما همداني‌ها روزي ارزشمند و گرامي است. روزي كه مي‌تواند استان همدان را به تمامي ايران و سراسر دنيا معرفي كند و زيبايي‌هايش را به رخ بكشد. روز همدان فرصت مغتنمي است كه مي‌تواند جاذبه‌هاي استان را در زمينه‌هاي مختلف تعريف كند به خصوص جاذبه‌هاي گردشگري همدان كه از ظرفيت بالايي براي جذب گردشگران داخلي و خارجي برخوردار است. در چنين روزي يقيناً مي‌توان جاي جاي اين استان زيبا، خوش آب و هوا و كهن را به جهانيان معرفي كرد و بسياري از سرمايه‌گذاران را ترغيب به سرمايه‌گذاري در همدان كرد. روز همدان مي‌تواند جاذبه‌هاي فرهنگي و آييني اين شهر را به همگان نشان دهد و جلوه‌هاي معنوي همدان را به رخ بكشد.

اعظم مهری

دیدگاه شما