وضعیت آب و هوای همدان

خبرگزاری علم و فناوری

**

تاریخ : دوشنبه 18 خرداد 1394 ساعت 17:56   |   کد مطلب: 14740
در اسلام زنان، رهبران اولیه هدایت فکری اعتقادی و عاطفی جامعه محسوب می شوند و هیچ محدودیتی برای حضور زنان در عرصه های مختلف سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی وجود ندارد البته حضوری که بر محور اصول و آداب و قوانین و روابط خاصی تنظیم شود.

به گزارش نافع به نقل از شبنم ها، با پیروزی انقلاب اسلامی امام خمینی(ره) به عنوان رهبر انقلاب در خصوص حضور زنان در محیط های کاری، حفظ حجاب و شأن زن و اینکه این حضور به جایگاه زن به عنوان همسر و مادر در محیط خانواده خدشه ای وارد نکند تاکید فرمودند.

اما امروزه با نگاهی به گوشه و کنار شهرها می توان مصادیق متعدد سوء استفاده های ابزاری از زنانی را دید که بدنبال رشد روز افزون مد و هیجان کاذب ناشی از آن در داخل کشور، گرایش برخی از جوانان بخصوص دختران برای مدلینگ شدن و همکاری با دلالان و صحنه گردانان این دنیای پر زرق و برق  و مشکلات اقتصادی جوانان و از طرفی به دست آوردن پول های هنگفت بدون زحمت با برگزاری شوهای زنده لباس، آنهم بصورت زیر زمینی و در برجهای سر به فلک کشیده بیشتر شد و هر روز شاهد انتشار عکس هایی از دختران بر روی صفحات اول مجله های تبلیغاتی و سایت های اینترنتی شدیم.

 استفاده از جذابیت جنسی جزئی از اصول تبلیغاتی و جذب مشتری در ارزش‌های موجود جهانی است خریدار، هم می‌تواند زن باشد و هم مرد؛ اما به صورت کلی زنان در اولویت تبلیغات قرار دارند و سعی می‌شود از جذابیت جنسی زنان فروشنده برای فروش بیشتر استفاده شود، یکی از این راه های استفاده از طریق عکس گرفتن برای تهیه کاتولوگ از لباسهای باز توسط دختران ایرانی است.

در چند دهه اخیر قدر و قیمت مانکن (یا مدل)ها به ‌شدت بالا رفته ‌است و این حرفه به جایگاهی رسیده که اغلب تبلیغات مهم دنیا را به اعتبار مانکن هایی که در آن ها حضور دارند می ‌سنجند و اکنون این حرفه به شدت با شهرت و پول در ارتباط است و مانکن های مشهور با درآمدهای میلیون دلاری سالانه، در آگهی ها حضور دارند در چند سال گذشته این حرفه در ایران هم به شدت مورد توجه قرار گرفته و علاقه ‌مندان بسیاری خواهان ورود به دنیای حرفه ‌ای مدلینگ هستند این در حالی است که هنوز تعریف جامع و علمی معتبری درباره مدلینگ وجود ندارد و نهادهای درگیر با این مسئله در ایران، با مشکلات بسیاری رو به رو هستند.

سوالی که پیش می آید این است که چرا هم اكنون دهها مجله زرد با امتياز و اجازه و حمايت مالي ساز مان های مرتبط  منتشر مي شوند و كيوسك هاي مطبوعاتي را پر از چهره هاي درشت مانكن هاي شهوت فروش و فاسد مي كنند؟

چرا درفیلم ها و سریال های شبکه های ملی صداو سیمای کشورمان باید خواسته و یا نا خواسته تبلیغ به بد حجابی شود و این موضوع را نو شیک پوشی و موجه جلوه دهند؟

 در جواب این سوالات باید گفت: غفلت و كم كاري سياستگذاران و نهادهاي فرهنگي در برابر نفوذ و شبيخون فرهنگي غرب باعث شده بخشي از جامعه ما به مفاسد منحط ترين وجه فرهنگ غربي آلوده شود چرا که در حوزه حجاب و عفاف چندین نهاد مهم دخیل هستند که مهمترین آنها خانواده است و اگر در این نهاد به درستی آگاه‌سازی صورت نگیرد بار مسئولیت سنگینی متوجه آموزش و پرورش خواهد شد.

سرمایه داران و انحصارگران بازارهای بزرگ تجاری جهان برای تصاحب بازارهای مصرف تلاش کردند تا مدها و به عبارتی پوشاک تولیدی خود را برتن مانکن هایی که اندامی ایده آل دارند بپوشانند این پیکره‌های پلاستیکی، گچی، چوبی و یا فلزی از سال ها پیش لباس‌های رایج در هر دوره را بر بدن بی جان خود در ویترین مغازه‌ها به نمایش می‌گذارند و با چشمانی بی روح به عابران و بازدید کنندگان خیره می شدند و به این ترتیب در سراسر دنیا به بخش ضروری عرضه و فروش لباس  بدل شده بودند.

این مجسمه ها فقط وسیله عرضه و نمایش لباس نیستند، مانکن ها خیلی بیشتر از آنچه که معمولا تصور می کنیم بیانگر نگاه جامعه و صنعت پوشاک و مد به ظاهر و پیکر زنان هستندخریداران نیز که این اندام های ایده ال را مشاهده کرده انددر تلاش هستند تا خود را به این اندام نزدیک تر کنند و این فرهنگی است که سیاستمداران به خورد هر مملکتی می دهند تا مردم آن سرزمین را موافق خواست  و سیاست های خود تربیت کنند.

متاسفانه امروزه این مانکن ها الگوی ایده آل فیزیکی برای زنان و دختران جامعه ما نیز در آمده اند و علاوه بر ویترین مغازه ها بر روی جلد مجله ها  نیز شاهد مانکن های زن و مرد هستیم.

امروزه در سراسر جهان در شوها و نمایشگاه های گوناگونی که برپا می شود از زنان، مردان، دختران و پسرانی با  اندام های رویایی این لباس ها را برتن می کنندو صد البته که استفاده از مانکن ها و مدل ها فقط به عرصه پوشاک محدود نماند و در عرصه لوازم آرایشی و سایر محصولات نیز گسترش یافت.

در ایران نیز به تبع سایر مناطق جهان مدل های پوشاک غربی و مانکن های ایده آل غرب گسترش یافت به گونه ای که علاوه بر مقاصد اقتصادی و فرهنگی مقاصد سیاسی نیز در این پدیده مطرح شد به طوری که در سال های اخیر موج مانکن های وقیح و بی‌حیا وارد مغازه ها شده است تا هم افزایش در آمدی برای فروشگاه های کوچک و بزرگ لباس باشد و هم خواسته یا ناخواسته، عریانی و فرهنگ غربی را ترویج کند و متأسفانه تبعات این مسئله خیلی مورد توجه قرار نگرفته است.

 مزون ها، فروشگاه ها و حتی شرکت های توزیع لباس های خارجی و داخلی ۱۰ سالی است که پا را فراتر گذاشته و خارج از چارچوب های قانونی اقدام به عرضه مد و لباس از طریق دخترهای خوش اندام و پسرهای شیک پوش با ظاهر آراسته می کنند این مزون ها که اغلب در خانه های مسکونی یا تجاری متمرکز هستند بیشتر از طریق تبلیغات چهره به چهره شهروندان را تشویق به حضور در مزون می کنند البته آنچه که بدیهی و روشن است این که رونق این بازار مزون ها و مانکن ها بی تاثیر از برنامه های ماهواره ای نبوده است.

از جمله دستاوردهای مدگرایی در ایران فعالیت مزون ها با جذب دخترها و پسرهای شیک پوش و خوش اندام است به طوریکه حتی در برخی موارد با اجاره، استخدام و برتن کردن لباس های مد روز آنها را راهی کوچه و خیابان می‌ کنند برخی هم پا را فراتر گذاشته و برنامه های ویژه ای با عنوان شوی لباس دارند.

سوال اصلی این است که ما از تربیت مدل ها و مانکن ها و گرایش دادن جوانان به سوی بدن نمایی و اندام گرایی به بهانه ترویج مد ایرانی به دنبال چه هستیم؟

 

خانم افشین زاد کارشناس و استاد حوزه علمیه به اشاره به حدیثی از امام علی (ع) گفت: جبرئیل بر آدم نازل شد و گفت: اى آدم من مأمور شده ‏ام که ترا در انتخاب یکى از سه چیز مخیر سازم پس یکى را برگزین و دو تا را واگذار، آدم گفت چیست آن سه چیز؟ فرمود: عقل و حیاء و دین آدم گفت عقل را برگزیدم، جبرئیل به حیاء و دین گفت شما باز گردید و او را واگذارید، آن دو گفتند اى جبرئیل ما مأموریم هر جا که عقل باشد با او باشیم گفت خود دانید و بالا رفت.

وی با اشاره به این حدیث بیان کرد که انسان عاقل دارای حیا و دین  است افزود: در شرع و دین مقدس ما انسان، محترم شمره شده است و انسان به موجب آنکه انسان است می تواند محترم باشد و انسانی که اشرف مخلوقات است  نباید خودش را در معرض سو استفاده های دیگران قرار دهد و اجازه دهد از او استفاده ابزاری شود چرا که زنان کالای تجاری نیستند بنابراین نباید از آنها در تبلیغات به عنوان کالای تجاری استفاده کرد و این محقق نمی شود مگر به همت مسئولان و خود بانوان.

این استاد حوزه ادامه داد: حضرت علی (ع) دربحث صفات مومنین می فرمایند: تعریف دیگران انسان را از خود بی خود کند و یکی از راه ها برای تعریف از افراد تشویق به بی حجابی است که انسان را فریب می دهد ولیکن انسان محترم با توجه به شرافت انسانی که دارد نباید که راضی شود اینگونه از شخصیت او استفاده ابزاری و تبلیغاتی شود .

 وی افزود: بهانه حضور در عرصه فعالیت های اجتماعی جهت تداوم مسئولیت ها نباید باعث انحطاط شأن و منزلت انسانی زنان شود و بی بندوباری و فساد اخلاقی را دامن زند و باعث فرو پاشی نظام خانواده ها شود ایجاد فضای ناامن اشتغال و زوال اخلاقی برای زنان و دختران در حوزه اشتغال علاوه بر آسیب‌های فردی برای آنها، جامعه را نیز با چالش مواجه می‌سازد این معضل سبب ارائه الگوهای نامناسب به زنان و دختران جامعه شده و گسترش برهنگی فکری و رفتارهای ضد فرهنگی را به دنبال دارد و در نهایت موجب تسریع آسیب‌های اجتماعی و فرهنگ فاسد اشتغال می‌شودکاش مسئولان امر کمی به فکر فرو روند.

 

همچنین سروری استاد دانشگاه و جامعه شناس همدانی  در خصوص مسائل مربوط به مد و تبلیغات، با بیان این که تبلیغات گسترده غرب توانسته در همه جا نفوذ کند و استحاله فرهنگی بوجود آورد گفت: یکی از دلایل روی آوردن جوانان اعم از دختر و پسر توجه به مسائل اقتصادی و ترویج مصرف گرایی در جامعه  است  و دلیل دیگری که می توان به آن اشاره کرد وجود زیر ساخت های فرهنگی ضعیف  و فرهنگ بومی و ملی تقویت نشده است.

وی افزود:حجم گسترده شبکه های ماهواره ای با تبلیغات وسیع مصرف گرایی و تغیر الگو های جوانان در مقابل  وجود شبکه های اندک داخلی نیز در این امر تاثیر گذار بوده است.

سروری با بیان این که با عزم ملی و همت همگانی در جامعه در خصوص  بحث مصرف گرایی و ایجاد نظام مهندسی قوی فرهنگی در جامعه  و همچنین تقویت زیر ساخت های فرهنگی  و تقویت فرهنگ و تمدن بومی محلی  می توان به بسیاری از این مشکلات غلبه کرد افزود :از دیگر راهکار ها این است که یک بازتعریف در  فعالیت های اجتماعی فرهنگی سود مند بانوان انجام شود .

انتهای پیام/ح

دیدگاه شما