وضعیت آب و هوای همدان

خبرگزاری علم و فناوری

**

تاریخ : جمعه 2 تير 1402 ساعت 09:32   |   کد مطلب: 43043
تعداد ازدواج زوج‌های جوان همدانی در سال 1401 با کاهش منفی ۳/۹ دهم درصد نسبت به سال 1400 روبه رو شد؛ آمار رسمی نشان از افزایش طلاق و کاهش ازدواج در استان همدان دارد و مسئولین باید راهکارهای اساسی‌تری برای ازدواج آسان جوانان درنظر بگیرند.

به گزارش نافع، دهم تیرماه، مصادف با اول ذی الحجه، سالروزازدواج حضرت علی(ع)و حضرت فاطمه (س) است که در تقویم رسمی کشور این روز به نام ازدواج نام‌گذاری شده است.

به نقل از همشهری، ۴۰۰هزار ایرانی مجرد قطعی هستند  که ۳۰۰هزار نفر از آنها زن و ۱۰۰هزار نفر مرد هستند.

با توجه به اینکه در هفته ازدواج قرار داریم تصمیم گرفتیم گفت و گویی با مدیرکل ثبت احوال همدان داشته باشیم و از آمار ازدواج و طلاق همدانی‌ها در سال‌ گذشته باخبر شویم.

کاهش ازدواج و افزایش طلاق در همدان

بابک بختیاری درگفت و گو با خبرنگار عصر همدان با بیان اینکه در سال ۱۴۰۰ تعداد ازدواج ثبت شده ۱۲ هزار و ۹۸۱ مورد بوده است گفت: در سال ۱۴۰۱ با کاهش منفی۳/۹ دهم درصد در ازدواج‌ها، تعداد ازدواج ثبت شده به ۱۲ هزار و ۴۷۵ مورد رسیده است.

مدیرکل ثبت احوال همدان با اشاره به آمار طلاق افزود: در سال ۱۴۰۰ سه هزار و ۸۷۱ مورد طلاق ثبت شده است که متاسفانه این آمار با رشد ۴/۵ درصدی به چهارهزار و ۴۷ مورد رسیده است.

آمار ازدواج و طلاق باعث شد به سراغ مدیر کل امور زنان و خانواده استانداری همدان رفته و گفت و گویی در خصوص اقدامات استانداری برای مشکلات جوانان در حوزه ازدواج داشته باشیم.

در حوزه ازدواج و کاهش طلاق نیازمند برنامه‌های جدی‌تری هستیم

فاطمه ستاری نوید در گفت و گو با خبرنگار عصر همدان با بیان اینکه امور زنان و خانواده استانداری دربحث فرهنگ‌سازی ازدواج، کاهش طلاق و امور خانواده در تلاش است تا عملکرد خوبی داشته باشد گفت: یکی از موضوعات مهم و مد نظر در سال گذشته بحث جوانی جمعیت بود که با اقدامات صورت گرفته نتایج خوبی به‌دست آمد.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر در جامعه گفتمان فرزندآوری وجود دارد افزود: مباحث تشویقی و ترغیبی مثل دریافت وام فرزندآوری در اسرع وقت از جمله مواری است که به آن توجه داشته‌ایم و به صورت جدی پیگیر هستیم تا با سهولت بهتری انجام شود.

مدیر کل امور زنان و خانواده استانداری ادامه داد: استانداری وظیفه سیاست‌گذاری دارد و سایر دستگاه‌های متولی همچون ورزش و جوانان، دانشگاه‌ها و اداره ارشاد اسلامی موظف هستند تا برای اجرای سیاست‌ها تلاش کنند.

ستاری نوید با بیان اینکه در حوزه ازدواج و کاهش طلاق نیازمند برنامه‌های جدی‌تری هستیم گفت: در کارگروه‌هایی که با حضور نخبگان در هیئت اندیشه‌ورز برگزار می‌کنیم به دنبال آن هستیم تا برای مشکلات راهکار ارائه دهیم.

وی با اشاره به اینکه در طول سال برنامه‌هایی همچون مشاوره خانواده در راستای تحکیم خانواده، فضاسازی شهری و ساخت و پخش برنامه در حوزه ازدواج در صداوسیما انجام شده است تصریح کرد: برای هفته ازدواج نیز برنامه‌های خوبی درنظر گرفته‌ایم که امیدواریم در افزایش آمار ازدواج آسان تاثیرگذار باشد.

مدیر کل امور زنان و خانواده استانداری برخی از برنامه‌های شاخص هفته ازدواج را نام برد و گفت: برگزاری کارگاه‌های آموزشی حضوری و مجازی با حضور کارشناسان مطرح، تشکیل نشست‌های آسیب شناسی خانواده، تشکیل نشست ازدواج برای دانشجویان، تولید محتوا در حوزه ازدواج پایدار با فرهنگ سازی و الگوسازی برداری از ازدواج امام علی(ع) و حضرت زهرا(س)، جشن گلریزان، اهدا جهیزیه، کارگاه‌های همسرداری و انجام مشاوره از مهمترین برنامه‌های این هفته در سطح استان است.

ستاری نوید با بیان اینکه یکی از اقدامات استانداری برنامه‌ریزی برای ازدواج کارمندانی است که مجرد هستند افزود: به ادارات ابلاغ شده است تا برای ترغیب به ازدواج کارمندان مجرد کارگاه و دوره‌های آموزشی برگزار کنند.

وی در پایان با اشاره به سیاست کلی خانواده  که توسط رهبر معظم انقلاب ابلاغ شده است گفت: بسته‌های خوبی در این سیاست کلی وجود دارد که نشان از دغدغه مقام معظم رهبری در حوزه بنیان خانواده و تحکیم آن دارد؛ پایه اساسی خانواده ازدواج است و بقای آن به فرزندآوری ارتباط دارد.

رفع معضل‌های اجتماعی، آمار فعلی ازدواج و طلاق را معکوس می‌کند با توجه به مشکلات اقتصادی پیش‌روی جوانان، ترغیب آنان به امر ازدواج دشوار است و مسئولین باید راهکارهای اساسی برای ازدواج آسان جوانان درنظر بگیرند.

البته برخی بهانه‌ها برای فرار جوانان از مسئولیت‌پذیری قابل قبول نیست و کارشناسان باید با تحلیل دقیق‌تر جوانان امروزی دریابند که چرا به سمت ازدواج نمی‌روند؟

نمی‌شود یک روز و هفته را به نام ازدواج نام‌گذاری کنیم و در طول سال جوانان را با مشکلات اقتصادی و اجتماعی تنها بگذاریم و انتظار داشته باشیم ترس از مسئولیت‌پذیری را پشت سر بگذارند و تشکیل خانواده دهند.

آماری که نشان از افزایش طلاق و کاهش ازدواج در استان همدان دارد خبر از معضل اجتماعی می‌دهد که با پررنگ‌تر شدن نقش مشاوره‌های خانواده می‌توان به معکوس شدن این آمار امید داشت. آمار سه ماه ابتدایی ازدواج و طلاق پس از اتمام خرداد ماه در پایگاه خبری عصر همدان منتشر می‌شود.

انتهای پیام/

برچسب‌ها: 

دیدگاه شما