وضعیت آب و هوای همدان

خبرگزاری علم و فناوری

**

تاریخ : دوشنبه 6 فروردين 1403 ساعت 11:22   |   کد مطلب: 43482
همه چیز به زمان خشایارشا یکی از پادشاهان مشهور هخامنشی برمیگردد این پادشاه مشاوری داشته به اسم مردخای که دختر عمومی خودش را که استرنام داشته به ازدواج پادشاه در می آورد و استر تبدیل به ملکه ایران در آن زمان می شود.

به گزارش نافع، از آنجایی که این دو فرد از نزدیکان پادشاه به حساب می آمدند و یهودی بودن روز به روز بر قدرت و نفوذشان در دربار پادشاهی افزوده می شد و همین ماجرا باعث شده بود که تعدادی از درباریان احساس خطر کنند و به فکر چاره باشن!

یکی از درباریانی که به شدت پیگیر این بود که قدرت یهودیان رو کاهش بده هامان بود.

هامان در زمان خودش جزو افراد پدرقدرت و پرنفوذ حکومت به حساب میومد و تونست دستور قتل مردخای رو از خشایارشا بگیره.

بعد از اینکه مردخای از این ماجرا آگاه شد به فکر چاره افتاد و تونست به کمک استر بر روی نظر پادشاه اثر بذاره و نظرش رو عوض کنه اما از اونجایی که خشایارشا حکم خودش رو غیر قابل ابطال میدونست دستور لغو حکم رو صادر نکرد و به جاش حکم تازه‌ای رو صادر کرد که توی این حکم یهودی‌ها میتونستن در برابر دستور پادشاه از جان خود دفاع کنن.

تا قبل از این حکم اگر دستور قتل پادشاه برای فردی صادر میشد اون فرد به صورت قانونی نمیتونست از خودش دفاع کنه و باید مرگ رو میپذیرفت اما بعد از صدور این حکم یهودیان میتونستن از خودشون به صورت قانونی دفاع کنند. سر همین ماجرا هم بود که یهودیان توی شهرهای مختلف ایران دور هم جمع شدن و هر جا که قرار بود جان‌ اون‌ها تهدید بشه از خودشون دفاع کردن.

این داستان منجر شد که استر و مردخای تبدیل به دو تا از قهرمانان قوم یهود بشن و یهودیان هر ساله در جنشی به اسم پوریم این واقعه تاریخی رو جشن میگیرن.

اما خب داستان اونقدرها هم برای ایرانی‌ها شیرین نبود! استر و مردخای ۷۷ هزار نفر از ایرانیانی که با یهودیان مشکل داشتن رو بعد از این ماجرا شناسایی کردن و به قتل رسوندن. یه افسانه داریم که رسم ۱۳ بدر از همین اتفاق نشات گرفته و مردم ایران برای فرار از مرگ توسط این دو فرد به دل طبیعت و بیابان فرار کردند تا جان خودشون رو حفظ بکنند. اما خب این ماجرا هنوز سند تاریخی نداره و فقط ادعا هست و در حد داستان و افسانه مورد قبوله!
 



 

نگاهی به آرمگاه استر و مردخای

شاید برات این سوال مطرح بشه که چی شد که همچین آرامگاهی تو دل ایران برای استر و مردخای ساخته شد؟ اینطور هم که مشخصه ایرانی‌ها نباید زیاد دل خوشی از این شخصیت‌های تاریخی داشته باشن!

داستان از دوره شاهان ساسانی شروع میشه. توی اون دوره یهودیان از روشنفکری این پادشاهان استفاده کردن و تونستن در ایران از خودشون چندین اثر به جا بذارن که یکی از اون‌ها همین آرامگاه بود.

این بنا چندین بار مورد تخریب قرار گرفته که مجددا تعمیر شده. از مصالح ساختمانی این بنا میشه به سنگ و آجر اشاره کرد و جالبه که بدونی که معماری این بنا به سبک اسلامی ساخته شده. البته باستان شناسان معتقد هستند که بنای فعلی در واقع در قرن هفتم هرجی بر روی ساختمان قدیمی‌تر که متعلق به قرن سوم هجری بوده ساخته شده.

بر روی قبور این دو شخص دو صندوق منبت کاری شده قرار داره که اونی که بر روی قبر استر هست صندوقی نفیس و قدیمی به حساب میاد و دومی که که از نظر ظاهری شبیه به همین صندوق قبر استر است در سال ۱۳۰۰ توسط استاد محمد جواد بیات تویسرکانی ساخته شده.

این بنا بارها مورد تهدید قرار گرفته. در سال‌های اخیر تعدادی جوان که خودشون رو دانشجویان دانشگاه بوعلی سینای همدان معرفی کرده بودند، باستان شناسان اسرائیلی را تهدید کرده بوده که اگر مسجد الاقصی در فعالیت‌های اکتشافی اون‌ها آسیب ببینه این زیارتگاه رو ویران میکنن!

بعد از این اتفاق از تابلوی این بنا عوان زیارتگاه حذف شد!

جشن «پوریم» چیست و از کجا ریشه می‌گیرد؟

جشن پوریم یهودیان در واقع تلاشی است که آنان از قرون گذشته تاکنون در جهت حفظ و احیای سنت قتل عام و نسل کُشی انجام داده اند.
پوریم، کارناوال سنتی یهودیان که هر ساله در ۹ و ۱۰ مارس (۱۹ و ۲۰ اسفند) برگزار می‌شود؛ مراسمی که طی آن حتی فرقه‌های ارتدوکس یهودی نیز از اصول سفت و سخت خود اندکی کوتاه می‌آیند.

این مراسم مانند سایر تعطیلات یهودی براساس تقویم عبری (که براساس آن روز‌ها از غروب آفتاب شروع می‌شوند)، تنظیم شده است.

پوریم برگرفته از کلمه عبری «پور» به معنای قرعه، جشن موسوم به ایرانی کُشی که علاوه بر اراضی اشغالی در جوامع یهودی آمریکا و اروپا نیز برگزار می‌شود، پایه اش داستانی در «تورات» بوده و ستایش از «استر» زن یهودی است که با خیانت به «خشایارشاه»، پادشاه ایرانی سبب بروز خشونت مرگبار سه روزه‌ای می‌شود که طی آن ۷۰ هزار نفر از ایرانیان اعم از زنان و کودکان با بی رحمی کشته می‌شوند و اموالشان به غارت می‌رود.

در حالی که براساس روایت مذکور ۲۶ قرن از این قتل عام می‌گذرد، یهودیان همچنان آن نسل کُشی را با پوشیدن لباس‌هایی مانند شخصیت‌های داستان و بازی کردن نقش جنایتکاران این نسل کُشی، جشن می‌گیرند.

به گزارش هاآرتص، برگزاری رژه و لباس‌های فانتزی در این جشن عرفی است که یهودیان ایتالیایی قرن سیزدهم از همسایگان مسیحی خود در جشن‌های آن‌ها آموخته اند.

به گزارش ویک، چهار اصل مذهبی مورد نظر پوریم، شرکت در مراسم روخوانی داستان استر، زدن بر روی پای خود در هنگام ذکر نام یکی دیگر از شخصیت‌های داستان، دادن غذا و مصرف الکل در وعده غذایی جشن -به عنوان یکی از مشخصه‌های اصلی این مراسم- هستند.

شاید جالب باشد بدانید که میزان مستی از جمله بحث‌های مهمی است که خاخام‌های یهودی هنوز در مورد آن اختلاف نظر دارند.

به نظر می‌رسد نسل کُشی و قتل عام مردم عادی در میان یهودیان سنتی است که از گذشته تا به امروز ادامه دارد.

شکل مدرن پوریم قتل عام فلسطینیانی است که از شهر و خانه خود رانده شده و هدف شلیک نظامیان صهیونیست قرار می‌گیرند یا در محاصره به سختی زندگی می‌کنند.
انتهای پیام/

 

 

 

برچسب‌ها: 

دیدگاه شما