وضعیت آب و هوای همدان

خبرگزاری علم و فناوری

**

تاریخ : چهارشنبه 5 شهريور 1393 ساعت 12:52   |   کد مطلب: 9185
آجین شهری که امام جمعه ندارد
سه سال از شهر شدن آجین از توابع شهرستان اسدآباد می‌گذرد، اما هنوز هم این شهر از داشتن امام‌جمعه محروم بوده و مردم آن از نعمت نماز جمعه بی‌نصیب مانده‌اند.

به گزارش نافع به نقل از مهر، مهرماه 1390 بود که خبر شهر شدن آجین بر روی خروجی خبرگزاری‌ها قرار گرفت و مردم این عمل را یک تصمیم انقلابی دولت وقت برای تبدیل کردن آجین به شهر دانستند.

 

آجین، مرکز بخش پیرسلمان در غرب شهرستان اسدآباد است که دارای 31 روستای تحت پوشش متشکل از دهستان‌های پیرسلمان (18 روستا و کلیایی (13 روستا) است.

 

مردم شهر آجین به زبان ترکی تکلم می‌کنند امابه زبان کردی هم آشنایی دارند و بیشتر مردم شهر آجین به شغل کشاورزی و دامداری مشغولند.

 

آجین دارای آب و هوایی معتدل در تابستان و سرد در زمستان  است و اطراف این شهر را کوه‌ها و تپه‌های کوچک و بزرگ ازجمله کوه‌های قوشقه و زریله و تپه‌های ستران و کنجران در برگرفته‌اند و قرار داشتن آجین بین مسیر شهرهای اسدآباد، کنگاور، سنقر و قروه از سه استان مهم همدان، کردستان و کرمانشاه، از دیگرخصوصیات مهم این شهر بشمار می رود.

 

جمعیت خارج‌شده از آجین چندین برابر جمعیت فعلی خود شهر است

 

بر اساس سرشماری نفوس و مسکن در سال 1390، این بخش دارای چهار هزار و 328 خانوار و جمعیتی بالغ‌ بر 15 هزار و 849 نفر است که از این تعداد، 879 خانوار و 3 هزار و194 نفر در مرکز بخش (آجین) ساکن هستند و براساس بررسی ها آجین شهری مهاجر فرست است به‌طوری‌که جمعیت خارج‌شده از آجین چندین برابر جمعیت فعلی خود شهر است.

 

اما هدف از بیان این موارد پرداختن به مسئله ای است که بی توجهی به آن شایسته مردم این منطقه نیست.

 

آنچه مسلم است برپایی نماز جمعه به‌عنوان یکی از نمادهای سیاسی اسلام از دغدغه‌های اصلی حضرت امام پس از پیروزی انقلاب بود و ازاین‌رو امام، مرحوم آیت الله طالقانی را در همان نخستین سال پیروزی انقلاب به امامت جمعه تهران منصوب فرمودند.

 

حضرت امام از همان ابتدا سیاست را برخاسته از دیانت می خواستند و دیانت را جدای از سیاست نمی دانستند و شاهد مثال روشن این امر نوع نگاه امام به نماز جمعه است.

 

حضرت امام در کتاب کشف الاسرار که در سنین جوانی و مقارن با نخستین سال‏های حکومت استبدادی محمدرضا شاه نوشته اند، اشاره کوتاهی به مساله نماز جمعه کرده اند و در کتاب‏ تحریرالوسیله که در زمان تبعید به ترکیه تالیف فرمودند به طورمشروح پیرامون آن مسائلی را ذکر کردند.

 

از نماز جمعه و جماعت که بیانگر سیاسی نماز است هرگز غفلت نکنید

 

تأکید امام بر بعد سیاسی نماز جمعه و ضرورت برگزاری شکوهمند آن حتی در وصیت‌نامه ایشان نیز مشهود است، آنجا که در آخرین وصیت‌هامی‌فرمایند: از نماز جمعه و جماعت که بیانگر سیاسی نماز است هرگز غفلت نکنیدکه این نماز جمعه از بزرگ‌ترین عنایات حق‌تعالی بر جمهوری اسلامی ایران است.

 

تمامی این بحث‌ها از اهمیت بسیار بالای نماز جمعه حکایت دارد به‌طوری‌که خداوند در قرآن یک سوره‌ای را با نام جمعه برای مردم نازل فرموده است.

 

نماز جمعه با این اهمیت به امامت امام‌جمعه در هر منطقه‌ای برپا می‌شود و ازاین‌رو امام‌جمعه به‌عنوان نماینده ولی‌فقیه حکم ولایت داشته و در هر منطقه‌ای که انتخاب شد انجام‌ وظیفه می‌کند.

 

در همین خصوص رئیس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه استان همدان با اشاره به اینکه نماز جمعه متعلق به هیچ جناحی نیست و سیاست‌های کلی آن توسط مقام معظم رهبری تبیین و ترسیم می‌شود، گفت: از مسئولان انتظار می‌رود با تمام وجود در اختیار نماز جمعه باشند و مشکلات محل برگزاری نماز را حل کنند.

 

حجت‌الاسلام سید صادق حسینی در گفتگو با مهر با اشاره به اینکه خطبه‌های نمازجمعه در فرآیند تصمیم‌گیری‌‌های عمومی تاثیرگذاراست، افزود: بسیاری از مسئولان تمایل دارند مشکلات را در نماز جمعه مطرح کنند تا تاثیر گذاری مضاعف داشته باشد.

 

وی اضافه کرد: بیان مسائل و مشکلات مختلف در نماز جمعه نشان از جایگاه رفیع این آیین عبادی سیاسی دارد و ظرفیت بسیار مهمی در نظام جمهوری اسلامی به شمار می‌رود.

 

رئیس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه استان همدان عنوان کرد : یکی از راهکارهای اسلام برای مدیریت نظام و جامعه تجمعات، منبرها، نمازهای جمعه و جماعت است که می‌تواند در مدیریت جامعه تاثیرگذار باشد.

 

عدم توجه به نماز جمعه موجب نزول بلا می‌شود

 

حجت الاسلام حسینی گفت: عدم توجه به نماز جمعه سهل‌انگاری نسبت به نماز و انکار فضیلت نماز جمعه موجب نزول بلا می‌شود.

 

 

وی افزود: مردم همدان مقید به شرکت در نماز جمعه هستند و با علم به خیر شرکت در نماز جمعه همواره این آیین عبادی سیاسی با شکوه در همدان برگزار می‌شود.

 

رئیس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه استان همدان با اشاره به اینکه در بیش از 850 نقطه کشور نماز جمعه برگزارمی شود عنوان کرد: نماز جمعه در 23 نقطه استان برگزار می‌شود.

 

حجت الاسلام حسینی افزود: امام جمعه به علت ارتباط با مردم و مسئولان نقش مهمی در شناسایی و رفع معضلات اجتماعی دارد چرا که در خطبه های خود هشدارها و آگاهی های لازم را به نمازگزاران می دهد.

 

اما ازجمله شهرهايي كه تا به امروز از اين نعمت و فريضه الهي محروم بوده شهر آجین از توابع شهرستان اسدآباد است و بااینکه سه سال از شهر شدن آجین می‌گذرد هنوز هم این شهر از داشتن امام‌جمعه محروم بوده و مردم این شهر در اين مدت از نعمت نمازهاي روز جمعه بی‌نصیب مانده‌اند.

 

نماز جمعه را مظهر همدلي مردم و نياز جامعه اسلامي برشمرد

 

احمد قبادی از ساکنان اين شهر در گفتگو با مهر نماز جمعه را مظهر همدلي مردم و نياز جامعه اسلامي برشمرد و گفت: در بسياري از شهرهای کوچک نماز جمعه برگزار می‌شود درحالی‌ که شهر آجین هنوز امام‌جمعه ندارد.

 

وي افزود: امام‌جمعه حلقه اتصال مردم و مسئولان در هر شهر است و مردم به‌راحتی و بدون دغدغه مشكلاتشان را با امام‌جمعه مطرح می‌کنند كه متأسفانه شهر آجین از اين قاعده مستثنا بوده است.

 

يکي از فرهنگيان اين شهر نيز دراین‌باره می‌گوید: اقامه نماز جمعه و بهره‌مندی از امام‌جمعه در شهر آجین به‌عنوان مرکز بخش می‌تواندگره‌گشای بسياري از مشکلات مردم منطقه باشد و بهتر است مسئولان براي به سرانجام رسيدن اين خواسته مردم تعلل نکنند.

 

آجینی‌ها هنوز درخواستی برای استقرار امام‌جمعه نداده‌اند

 

در ادامه گزارش موضوع را از رئیس سازمان تبلیغات اسلامی شهرستان اسدآباد جویا شدیم.

 

حجت‌الاسلام موسی محبی به خبرنگار مهر گفت: شهر آجین تاکنون درخواستی برای حضور امام‌جمعه در شهر خود نداده است.

 

وی افزود: ماه گذشته به سمت امام‌جمعه شهر فیروزان منصوب شدم که در صورت درخواست شهر آجین می‌توانستم نماز جمعه را در این شهر اقامه کنم.

 

رئیس سازمان تبلیغات اسلامی شهرستان اسدآباد اظهار کرد: حضور امام‌جمعه در هر شهری برکت را به همراه دارد و جایگاه منطقه را بالا می‌برد.

 

وی عنوان کرد: مردم آجین برای حضور امام‌جمعه باید درخواست‌های خود را به امام‌جمعه شهرستان اسدآباد و نماینده ولی‌فقیه در استان تحویل دهند تا شورای سیاست‌گذاری ائمه جمعه نیز آن را موردبررسی قرار دهد.

 

محبی اعلام کرد: حضور امام‌جمعه در هر شهری هزینه‌هایی ازجمله ساخت خانه عالم دارد که بزرگان شهرمی‌توانند این هزینه را تأمین کنند تا امام نیز پس از درخواست‌ها در این شهر استقرار پیدا کند

 

با این تفاسیر آنچه مسلم است ضرورت وجود امام‌جمعه در شهر آجین روزبه‌روز بيشتر از گذشته احساس می‌شود و مردم اين شهر از شوراي سیاست‌گذاری ائمه جمعه كشور خواستار انتصاب امام‌جمعه برای شهر آجین شده‌اند.

دیدگاه شما