وضعیت آب و هوای همدان

خبرگزاری علم و فناوری

**

تاریخ : يكشنبه 6 مهر 1393 ساعت 12:21   |   کد مطلب: 9803
با هدف عمل به شعار سال صورت گرفت؛ تشکیل شورای فرهنگی محلات همدان برای نخستین بار در کشور
شورای فرهنگی محلات همدان برای نخستین بار در کشور با هدف عمل به منویات رهبر معظم انقلاب در درباره فرهنگ تشکیل شده است.

به گزارش نافع، براساس فرمایشات مقام معظم رهبری، فرهنگ به‌منزله‌ هوایی است که تنفس می‌کنیم و این مسئله یکی از اساسی‌ترین زیرساخت‌های تحقق سایر اهداف جامعه‌ اسلامی از جمله اقتصاد مقاومتی است، به عبارت دیگر، بن‌مایه‌های فرهنگی، روح و بال پرواز جامعه در پیمودن مسیر تعالی است زیرا که فرهنگ یعنی باورهای مردم، ایمان مردم، عادات مردم و آن چیزهایی که مردم در زندگی روزمره با آن سر و کار دائمی دارند و الهام‌بخش آنان در حرکات و اعمالشان است بنابراین به‌روشنی می‌توان برتری و اهمیت فرهنگ بر اقتصاد را تصدیق کرد زیرا که در صورت فرهنگ‌سازی مناسب می‌توان به اهداف اقتصادی، اجتماعی و سیاسی نیز دست یافت اما رسیدن به این مهم، مستلزم عزمی ملی و مدیریتی جهادی است.

بر همین اساس نهادها و دستگاه های دولتی به ویژه متولیان فرهنگی در تلاش هستند تا در تحقق بخشیدن به این موضوع مهم گام بردارند.

اداره کل تبلیغات اسلامی همدان نیز به عنوان نهادی مقدس که زیر نظر مقام معظم رهبری فعالیت می کند در عملی کردن شعار سال وظیفه سنگینی را بر عهده دارد که پس از برگزاری جلسات و کارگروه های مختلف، تشکیل شورای فرهنگی محلات برای نخستین بار در کشور را  در دستور کار خود قرار داده است.

 

تشکیل شورای فرهنگی محلات در همدان برای نخستین بار در کشور

 مدیرکل تبلیغات اسلامی همدان از تشکیل شورای فرهنگی محلات از ابتدای مهرماه در این استان برای نخستین بار در کشور خبر داد.

به گزارش نافع، حجت الاسلام علی دشتکی در گفتگویی اظهار داشت: از آنجایی که امسال را مقام معظم رهبری سال اقتصاد و فرهنگ با مشخصه عزم ملی و مدیریت جهادی معرفی کردند طبیعی است در حوزه فرهنگ و اقتصاد حرکت هایی متناسب با منویات رهبری اتفاق بیفتد و برنامه هایی به شکل ملی پیگیری شود.

وی افزود: این اداره کل در راستای تحقق منویات مقام معظم رهبری به غیر از طرح های ملی، تعدادی طرح های بومی، منطقه ای، استانی و حتی محله محور هم در خصوص موضوع شعار سال را در دستور کار خود فرار داده که تشکیل اتاق فکر تحقق شعار سال با بهره گیری از نظرات نخبگان و کارشناسان، استفاده از ظرفیت های فرهنگی، گروه های تأثیرگذار و سایر ظرفیت های مردمی به ویژه جوانان از جمله این اقدامات است.

دشتکی با بیان اینکه یکی از برنامه های بومی و استانی طرح شورای فرهنگی محلات است و اهداف مختلفی را دنبال می کند، یادآور شد: از جمله این اهداف می توان به ایجاد انسجام در محلات، شناسایی فرصت ها و تهدید ها در محلات و استعدادیابی در محلات اشاره کرد.

وی با بیان اینکه متاسفانه برخی استعدادها در محلات وجود دارد که هنوز شناسایی نشده است، ابراز داشت: در این طرح از افرادی که علاقمند به این موضوعات هستند نیز در محلات کمک گرفته می شود.

این مقام مسئول اضافه کرد: در این طرح بومی محوری و تشکیل شورا در حاشیه شهرها از اهدافی بوده که دنبال می شود.

مدیرکل تبلیغات اسلامی همدان با تاکید بر اینکه قرار است این طرح در مناطق حاشیه شهر به طور آزمایشی انجام شود، بیان داشت: این طرح از ابتدای مهر ماه در چند نقطه از حاشیه شهرها به شکل آزمایشی اجرا شده است و با شناسایی نقاط قوت و ضعف طرح در تمام محلات تسری پیدا می کند.

حجت الاسلام علی دشتکی اظهار داشت: در ترکیبی که بیان شده امام جماعت محل، یکی از اعضاء هیئت امنا و یکی از بانوان مذهبی محل در این شورا عضو می شوند.

وی ادامه داد: کارکرد کلی شورای فرهنگی محلات مشخص است و تنها ایجاد اتحاد و انسجام در محله مورد توجه است چرا که مسجد خالی است اما کانون های فرهنگی و هنری مساجد، بسیح و هیئات مذهبی برای اجرای برنامه های خود به دنبال فضا و مکان می گردند.

علی دشتکی با اشاره به اینکه متاسفانه در انجام برنامه های فرهنگی رنج سنی و جنسیت رعایت نمی شود در حالی که جنسیت و سن یکی از ضروری ترین نکات در برنامه های فرهنگی است، تصریح کرد: ایجاد مطلوبیت فرهنگی در محلات، تدوین برنامه های فرهنگی برای گروه های مختلف سنی، تحصیلی و جنسیتی را مورد توجه قرار داده ایم چرا که تخصصی عمل کردن از ضروریات جامعه امروز است و بروز آسیب ها و معضلات اجتماعی و فرهنگی جلوگیری می کند.

مدیرکل تبلیغات اسلامی همدان نبود روحیه مطالبه گری از سوی مردم را مشکل اساسی در حوزه فرهنگی عنوان و خاطرنشان کرد: تحقق عزم ملی نیازمند استفاده از ظرفیت مردمی است و باید در اجرای برنامه های حوزه فرهنگی همه گروه های جامعه را شریک خود بدانیم.

دشتکی تأکید کرد: از دیگر نکات در شورای فرهنگی محلات تشکیل جلسات هر شش ماه یکبار برای رصد عملکرد شورا است.

گزارش از فرشته درهم فروش

 

دیدگاه شما