وضعیت آب و هوای همدان

خبرگزاری علم و فناوری

**

تاریخ : شنبه 17 آبان 1393 ساعت 22:03   |   کد مطلب: 10730
 بیانیه هنرمندان همدانی به ارشاد و زیبا سازی شهرداری استان همدان
آقای زیباسازی، اثر شما نه آوانگارد است، نه زیبا، نه کودکانه و نه حتّی برای کودکان ساخته و طراحی شده است. تنها انباشته ای است از آهن قراضه در هیئت دو موجود عجیب الخلقه که کاربردی جز تنبیه یا ترساندن بچه ها ندارد.

به گزارش نافع به نقل از آوای فامنین، بیانیه  هنرمندان و مجسمه سازان  استان همدان نسبت به ساخت  دو اثر عوامل زیباسازی شهرداری بیانیه ای صادر کردند.

در جشنوارة تئاتر کودک و نوجوان امسال، شاهد نوآوری ارگان هایی بودیم که دغدغة فرهنگی هنری داشته و دارند که باید به آنها خدا قوّت گفت و دست مریزاد.
برگزاری این جشنواره ها و گردهمایی ها و همایشها که در سطح ملّی یا بین المللی برگزار می شوند همّت مسؤلین را می طلبد که کمی بیشتر آبرو داری کنند و با حسّاسیت بیشتری از فرهنگ وتمدن این شهر چند هزار ساله که خود طلایه دار آن هستند  و بیرق فرهنگ و تمدن بر دوش گرفته اند و جلودار این امرشده اند حمایت  و با شایستگی از آن دفاع کنند.
یکی از معیار های سنجش کیفیت در اتّفاقات فرهنگی- هنری، شور و حالی ست که پیرامون آن پدیدار می شود و در واقع زندگی و عاقبت بخیریِ جشنواره و اتّفاقات ملّی و محلّی در انعکاس مکرّر اخبار، گپ و گفت . گوها، و….میباشد.

در  بیست ویکمین جشنوارة بین المللی تئاتر کودک و نوجوان امسال ، شاهد بودیم که سازمان زیباساری شهرداری، در کنار جشنواره، الِمانهایی را برای کودکان و نوجوانان جهت تشویق و کشاندن آنها به فضاهای هنری نصب کرده که ما هم از این اقدام آنها تشکر می کنیم و آن را به فال نیک می گیریم.
یک اثر شهری، چه موقّتی و چه دائمی باید موقعیت جدایی ناپذیری از مکانهای پیشنهادی داشته باشد. کاری که در یک نقطة خاص قرار می گیرد نباید به نقطة دیگری انتقال داده شود.

هنرمند باید متناسب با مکان، ایده خود را ارائه دهد،ابعاد، متریال و نوع رنگ را هم در نظر بگیرد. اما نباید فراموش کرد که اینجا صحنة تئاتر است،  که برای ما هنرمندان تجسّمی، یاد و خاطرة شکسپیر را زنده می کند و آن جملة معروف  : «بودن یا نبودن؛ مسئله این است».
بودن یا نبودنِ این گونه کارهای کاربردیِ سخیفانه و مبتدیانه در این گونه مکان های فرهنگی و هنری که هنرمندان زیادی از نقطه نقطة کشور و هنرمندانی از کشورهای خارجی جهت برگزاری و دیدن این  جشنواره ها آمده اند، جایی برای نصب دارد یا ندارد؟

وظیفة گسترش مجسمه سازی بر عهدة سازمان زیباسازی است یا وزارت ارشاد  و یا دانشگاهها ؟ نقش دانشگاه و ادارة فرهنگ و ارشاد در این شهر کجاست ؟  در این شهر هنرمندان در تولید اثر هنری هیچ نقشی ندارند جز آقای زیباسازی  و چند پیمان کار.
سؤال ما از آقای زیبا سازی ،ارشاد ومسئولین امر  این است : الِمانی که در محوطة مجتمع فرهنگی- هنری شهید آوینی نصب کرده اید، چه مناسبتی با کودک و نوجوان دارد؟ از لحاظ طراحی، اجرا،  متریال، کمپوزیسیون و قس علیهذا.
سؤال دوم : آیا وقت آن نشده که با اتمام جشنواره و کندن پوسترها و بنرها و پلاکارت ها، این اثر گران قدرتان را از جلوی این مکان مقدّس بردارید تا شاید این ساختمانِ آجری نفسی بکشد و در خواب فرو نرود ؟
آقای زیباسازی، اثر شما نه آوانگارد است، نه زیبا، نه کودکانه و نه حتّی برای کودکان ساخته و طراحی شده است. تنها انباشته ای است از آهن قراضه در هیئت دو موجودعجیب الخلقه که کاربردی جز تنبیه یا ترساندن بچه ها ندارد.

پیام این اثر ترویج شلختگی، بی قوارگی، بی نظمی، و خشونت است که همانند سوهانی روح ما بزرگترها را ساب زده و در آخر هم زنگ میزند و می پوساند تا چه برسد به کوچکترها که جرأت نگاه کردن به آن را ندارند.
آقای زیباسازی ، در آخر متذکر می شویم که این شهر، شهر بوعلی است، شهر بابا است، شهر آخوند همدانی است، شهر پرویز پرستویی است، شهر حلیمی و شروه و ناصر پلنگی است و شهر هزاران هنرمند و هنر دوست دیگر. به احترام آنها شهری بسازید در خور شأن آنها، نه برای خود.
والسّلام
جمعی از هنرمندان تجسّمی استان همدان

دیدگاه شما