وضعیت آب و هوای همدان

خبرگزاری علم و فناوری

**

تاریخ : جمعه 13 بهمن 1396 ساعت 20:13   |   کد مطلب: 12683
گزارشی از خاطرات انقلاب در کبودراهنگ:
ناگفته های عکاس و خبرنگار انقلاب اسلامی در کبودراهنگ
ناگفته های عکاس و خبرنگار انقلاب اسلامی در کبودراهنگ
رضا معصومی متولد 1338 در شهر کبودراهنگ، اولین خبرنگار شهرستانی که فعالیت خود را از دهه پنجاه شروع کرد. معصومی که در دوران پیش از انقلاب کارنامه‌ فعال خبری دارد، در سال‌های پس از انقلاب نیز چهره‌ايی شناخته شده در ثبت وقایع انقلاب اسلامی در کبودراهنگ بوده است.

به گزارش نافع به نقل از کورنگ: رضا معصومی در آخرین روزهای پیش از پیروزی انقلاب اسلامی اخبار اتفاقات پایگاه شاهرخی (شهید نوژه) و شهر کبودراهنگ را به رسانه‌های خبری بین المللی و صدا و سیما مخابره کرده است.
او می گوید: در آن سال ها با پدرم در پایگاه شهید نوژه کیوسک مطبوعاتی داشتیم و با نظامیان انقلابی رابطه داشتیم.
این عکاس کبودراهنگی بیش از ده ها عکس انتشار نیافته خود از مبارزات و تظاهرات مردم کبودراهنگ را به مرکز اسناد و کتابخانه ملی همدان اهدا کرده است که سندی محکم از وقایع انقلاب اسلامی در این شهرستان محسوب می شود.
بیجا نیست اگر آقای رضا معصومی را مرد رازهای ناگفته تاریخ وقایع انقلاب اسلامی در کبودراهنگ بنامیم. فراز و نشیب‌های زندگی خبری او مانند یک تاریخ شفاهی است که برای روایت نیاز به ساعت‌ها مصاحبه دارد.
شایسته است مسئولین محترم شهرستان از این عکاس و خبرنگار فعال روزهای انقلاب، به مناسبت سالروز پیروزی انقلاب به نحو شایسته تقدیر نمایند چرا که عکس ها و اخبار این خبرنگار از وقایع انقلاب این شهرستان سندی محکم برای نقش مهم مردم کبودراهنگ در انقلاب اسلامی است او با پیام های خود اخبار وقایع انقلاب اسلامی منطقه کبودراهنگ را به گوش جهانیان رساند.
 به مناسبت سالگرد انقلاب اسلامی مصاحبه کوتاهی با این خبرنگار و روایتگر تاریخ انقلاب اسلامی در کبودراهنگ داشتیم که خلاصه آن در پی خواهد آمد او در این مصاحبه برگ هایی از تاریخ را که در ذهن و یادداشت های خود حفظ کرده است برایمان بازگو می کند:

رضا معصومی
9 بهمن/ دستگیری 172 نفر از نظامیان پایگاه شاهرخی
معصومی دستگیری 172 نفر از همافران، درجه داران و افسران پایگاه شاهرخی را از وقایع مهم روز 9 بهمن سال 57 در کبوراهنگ اعلام کرد و گفت: این افراد پس از دستگیری به تهران منتقل شدند که خطر جانی برای آنان در پی داشت.
وی ادامه داد: پس از این ماجرا به خانواده های آنان که در پایگاه ساکن بودند اخطار داده شد تا 48 ساعت خانه های سازمانی خود را ترک کرده و از پایگاه شاهرخی بیرون بروند.
10 بهمن/ راهپیمایی شبانه مردم کبودراهنگ
رضا معصومی با بیان اینکه هزاران نفر از مردم کبودراهنگ در روز 10 بهمن ماه سال 57 اقدام به راهپیمایی علیه رژیم شاه کردند ادامه داد: این راهپیمایی تا ساعت نزدیک به یک بامداد که دمای هوا  به بیست درجه زیر صفر می رسید ادامه داشت.
وی همچنین به راهپیمایی مردم کبودراهنگ در روز28صفر اشاره کرد و گفت: در این روز که مصادف با رحلت حضرت رسول اکرم (ص) بود هزاران نفر از مردم کبودراهنگ عزاداری و راهپیمایی کردند که حضور دستجات عزاداری و راهپیمایی روستاییان شکوه این راهپیمایی را دو چندان کرد.

رضا معصومی
خبرنگار پیشکسوت انقلاب اسلامی در کبودراهنگ ادامه داد: در ده بهمن ماه سال 57 متن اعلامیه نظامیان نیروی هوایی پایگاه سوم شکاری نوژه (شاهرخی) را به صدا و سیمای همدان ( که در آن زمان به رادیو تلویزیون ملی ایران مرکز همدان مشهور بود) مخابره کردم که در آن نیروهای نظامی انقلابی پایگاه نوژه با انقلاب ملت ایران اعلام همبستگی کرده بودند و اعلام کرده بودند که در طرح ایجاد کودتا توسط فرماندهان ارشد شرکت نخواهند کرد.
11 بهمن/ نقل انتقالات مهم در پایگاه شاهرخی (نوژه)
این پیشکسوت عرصه خبر شهرستان در مورد وقایع روز 11 بهمن ماه 57 گفت: بنا به گزارش کاملا محرمانه یکی از پرسنل نیروی هوایی به بنده اطلاع داد که  48 نفر از راهپیمایی کنندگان و اعتصاب غذا کنندگان پایگاه نوژه (شاهرخی) به وسیله یک فروند هواپیمای C130 به تهران و یا تبریز منتقل شدند اما هفتاد نفر از پرسنل بازداشت شده باقی مانده، هنوز در باز داشتگاه ها به سر می برند .
وی ادامه داد: پس از اینکه روحانیون کبودراهنگ از این خبر مطلع شدند برای پشتیبانی از انقلابیون پایگاه نوژه، مردم کبودراهنگ و روستاهای اطراف را برای حمایت از همافران نیروی هوایی پایگاه سوم شکاری بسیج کرده و طی یک راهپیمایی باشکوه به طرف درب پایگاه خواستار آزادی آنان شدند.
معصومی در توضیح این مطلب گفت: پایگاه نوژه بزرگترین و محکم ترین دژ و آخرین امید شاه در غرب کشور بود اما تعداد زیادی از نظامیان و همافران پایگاه که به صف انقلابیون پیوسته بودند؛ علیه رژیم اعتصاب غذا می کردند تا جایی که به راهپیمایی و شعار دادن علیه شاه در داخل پایگاه پرداختند.
وی گفت: طرح اصلی رژیم در پایگاه نوژه این بود که اگر انقلاب اسلامی به پیروزی نزدیک شد؛ از خلبانان این پایگاه برای کودتا و هدف قرار دادن هواپیمای حضرت امام (ره) استفاده کنند و نگذارد انقلاب پیروز شود.
معصومی افزود: خوشبختانه با هوشیاری خلبانان و پرسنل پایگاه شهید نوژه این طرح رژیم با شکست مواجه شد و پایگاه تا آخرین لحظات پیروزی انقلاب به نفع رژیم آرامش نیافت و جنجال پیش آمده کاملا با رژیم مقابل شد و اکثر پرسنل پایگاه اعم از نظامی و غیرنظامی شعار مرگ بر شاه سر دادند.
وی با اشاره به اعتصاب کارکنان پالایشگاه های نفت ایران در آخرین روزهای پیش از پیروزی انقلاب اسلامی و کمبود سوخت هواپیما در کشور، گفت: در آن روزها رژیم طاغوت سوخت هواپیماهای پایگاه نوژه را از عربستان وارد می کرد و هدفش ایجاد کودتا و هدف قرار دادن مردم شهرهای بزرگ مانند تهران، تبریز، اصفهان و ... با این هواپیماها بود تا از پیروزی انقلاب جلوگیری کند.
معصومی ادامه داد: از آنجا که رادیوی آن زمان کاملا در اختیار رژیم بود، من اخبار انقلاب مردم کبودراهنگ و پایگاه نوژه را به شکل کاملا محرمانه با نام مستعار «نادر مسعودیان» به بی بی سی فارسی مخابره می کردم و در آنجا آقای «لطف علی خُنجی» که از چهره‌های سرشناس و قدیمی رادیوی بی‌بی‌سی فارسی و از طرفداران انقلاب بود، این خبر را به رسانه های جهان منعکس می کرد.
رضا معصومی افزود: برای مخابره این گونه خبرها به شکل مبدل به همدان می رفتم و خبرها را به بی بی سی فارسی و خبرگزاری فرانسه مخابره می کردم و سریع از تلفن خانه خارج می شدم تا مبادا شناسایی شوم.
وی ادامه داد: در آن زمان برای ساواک سوال شده بود که این اخبار چگونه از کبودراهنگ به خبرگزاری های فرانسه و بی بی سی فارسی مخابره می شود، بنابراین به شدت دنبال عامل اطلاع این اخبار به خارج از کشور بودند که با هوشیاری بنده به هدفشان نرسیدند.
این خبرنگار پیشکسوت ادامه داد: در مخابرات شهر کبودراهنگ آقای نصیری و یعقوبی نامی بودند که برای انعکاس اخبار به رادیو تلویزیون مرکز همدان با من همکاری خوبی داشتند.
معصومی با اشاره به تصرف اسلحه خانه پایگاه نوژه توسط پرسنل انقلابی پایگاه گفت: پرسنل انقلابی پایگاه گروهی به نام گروه ضربت در پایگاه تشکیل داده بودند و این گروه توانست تیمسار شعاعی فرمانده طاغوتی پایگاه را در یکی از کامان پست های پایگاه محاصره و دستگیر کند.
این شاهد عینی ادامه داد: پس از دستگیری تیمسار شعاعی، وی و همه سران طاغوتی پایگاه را تحویل آیت الله مدنی (ره) دادند. و بنده نیز شاهد بودم که آیت الله مدنی دستور داد هیچ کس حق ندارد برخورد نامناسب با این ها داشته باشد تا اینکه در دادگاه صالحه محاکمه شوند.
وی در پاسخ به اینکه چه نقشی در پخش اعلامیه در پایگاه نوژه داشته است، پاسخ داد: در آن روزها اعلامیه های حضرت امام (ره) را شبانه در برخی مساجد بین مردم پخش می کردند که پدر بنده نیز یک نمونه از آنها را می گرفت و با دستگاه کپی توشیبا که داشتیم، تکثیر می کردیم و به شکل کاملا مخفیانه در بین روزنامه به انقلابیون پایگاه می دادیم.
معصومی با اشاره به خاطرات خود از آن ایام می گوید: یک بار وقتی ماموران ساواک در پایگاه به ما مشکوک شده بودند، خورجین حمل روزنامه پدرم را از دستش گرفتند و آن را کاملا گشتند ولی خوشبختانه چیزی پیدا نکردند و راز ورود اعلامیه‌های امام خمینی (ره) به داخل پایگاه همچنان برایشان مبهم ماند.

شرم و حیا در کبودراهنگ دوران پهلوی
وی در پاسخ به سوالی در مورد وضعیت حجاب در دوران پهلوی در کبودراهنگ گفت: زنان کبودراهنگ و روستاهای اطراف بسیار به حجاب مقید بودند و هستند اما در دوران پهلوی یک عده زن های بی حجاب به اصطلاح روشنفکر در قالب معلم و مشاغل دولتی از پایگاه نوژه و سایر شهرها به کبودراهنگ آمده بودند که کاملا بی حجاب بودند.
رضا معصومی با اشاره به ایجاد مراکز فحشا در پایگاه نوژه توسط رژیم پهلوی گفت: آن روزها پایگاه نوژه در اختیار آمریکایی ها بود و برخی زنان و مردان در مراکزی به شکل کاملا مخطلط به رقص و پایکوبی و شرب خمر می پرداختند.
انتهای پیام/  ب

دیدگاه شما