وضعیت آب و هوای همدان

خبرگزاری علم و فناوری

**

تاریخ : يكشنبه 24 اسفند 1393 ساعت 07:05   |   کد مطلب: 13520
آسودگی خاطر ما از رنج‌های "فرشتگان کوچک زمینی"/ جایی که عرش بیکران خداوندی به لرزه می‌افتد/ وعده‌هایی که امیدواریم رنگ واقعیت گیرد
صدای پای بهار می‌آید؛ درختان ردای سبز به تن کرده و شمیم خوش شکوفه‌هایشان را به دست باد سپرده‌اند. کوچه‌ها و خیابان‌ها غبار از تن شسته و به رهگذران لبخند می‌زنند. همه چیز بوی نو شدن و از نو متولد شدن را می‌دهد.

به گزارش نافع، حالا زمان تحویل دلهایمان و تغییر قلب‌هاست. حالا زمانی است برای نو شدن من و تو، زمانی برای زدودن گرد و غبار از کوچه پس‌کوچه‌های دلمان.

زمانی برای جبران کاستی‌ها و غفلت‌ها. باید از نو متولد شد و از نو نگاه کرد. شاید کمی آن ‌سوتر در همسایگی‌ات، خانه‌ای باشد که رنگ و بوی عید را نمی‌دهد و در غبار غم فرو رفته است؛ خانه‌ای با سفره‌های خالی و نگاه‌های مضطرب و غمبار.

دیر شده، خیلی وقت است! خیلی وقت است که در هیاهوی زندگی گم شدیم و معصومیت‌های کودکانه‌‌شان را فراموش کردیم. فراموش کردیم که هستند کودکانی سرشار از احساس دوست داشتن و دوست داشته شدن؛ سرشار از انتظار نگاه و یا نوازش دستی از سر محبت.

گم شدیم در هیاهوی زندگی و یادمان رفت؛ عرش بیکران خداوندی که فرشتگان مقرب بر دوش می‌کشندش؛ با همه عظمت و بزرگی‌اش در برابر "اشک یتیم" به لرزه می‌افتد، اما من و تو آرام و آسوده از کنار این "فرشتگان کوچک زمینی" گذشتیم.

مؤسسه خیریه "محمد رسول‌ا...(ص)" یکی از همین خانه‌هاست که 15 کودک بی‌پناه را در آغوش کشیده است. پناهگاهی امن و مهربان برای پرورش نوگلان بی‌سرپرستی که در ازدحام شهر رها شده بودند؛ اما این پناهگاه امن، گاه‌گاهی به لرزه می‌افتد از رنج‌ها و دردهایی که نیاز به درمان دارند.

نوروز و سال نو، بهانه‌ای شد برای دیدار از این خانه، دیداری که سرشار بود از صفا و صمیمیت وصف‌ناپذیر کودکانی معصوم و بی‌پناه و فرصتی برای شنیدن مشکلات و رنج‌های ناگفته‌شان.

در آستانه سال جدید، جمعی از خبرنگاران و مسئولان استان با هیأت مدیره و اعضای مؤسسه خیریه "محمد رسول‌ا...(ص)" دیدار کرده و پای درد دل‌هایشان نشستند.

این جلسه با حضور مسئول نهاد رهبری در دانشگاه‌های استان و امام جمعه شهر مریانج، مدیر کل امور اجتماعی استانداری همدان و کارشناسان این حوزه، فرماندار همدان و مدیر روابط عمومی فرمانداری، مسئول ستاد برگزاری نماز جمعه شهر مریانج، رئیس خانه مطبوعات و معاون نیروی انسانی و روابط عمومی شرکت توزیع نیروی برق همدان برگزار شد.  

نداشتن مسکن و اجاره‌بهای سنگین از مهمترین مشکلات

مدیر مؤسسه خیریه محمد رسول‌ا...(ص) همدان در این جلسه گفت: این مؤسسه دارای دو مرکز نگهداری از بچه‌های بی‌سرپرست و بدسرپرست در دو گروه سنی 12-6 سال و 18-12 سال است که در دو منزل استیجاری واقع شده است.

علی خوشدلان افزود: در حال حاضر 15 نفر در این دو مرکز نگهداری می‌شوند که بسیار مستعد و دارای هوش سرشاری بوده و در صورت برخورداری از تربیت و امکانات مناسب می‌توانند در آینده افراد بسیار موفقی باشند.

وی با اشاره به برنامه‌های این مؤسسه خیریه اظهار داشت: کشف استعدادها و پرورش آن‌ها، برنامه‌های قرآنی و ورزشی، آموزش مهارت‌های زندگی، توانمندسازی فرزندان برای ورود به اجتماع، تشویق آن‌ها برای حضور در برنامه‌های مختلف و فراهم کردن شرایط لازم برای شروع زندگی حرفه‌ای از برنامه‌های فرهنگی و تربیتی این مرکز به شمار می‌آید.

خوشدلان با بیان اینکه این برنامه‌ها کمک می‌کند تا بچه‌ها در معرض آسیب‌های اجتماعی قرار نگیرند، اعلام کرد: این مؤسسه دارای 15 مربی و نیروی اداری است که با دریافت مبلغی ناچیز، اما سرشار از عشق و علاقه  به بچه‌های بی‌سرپرست کار می‌کنند

عضو هیأت امنای مؤسسه خیریه محمد رسول‌ا...(ص) نیز از دغدغه‌ها و مشکلات این مرکز سخن گفت و افزود: نداشتن مسکن و پرداخت اجاره‌بهای بسیار سنگین، هزینه‌های بالای آموزش و نبود امکانات لازم برای اجرای برنامه‌های مختلف از مهمترین مشکلات این مرکز است.

احمد رضایی افزود: این مؤسسه به صورت ماهیانه 30 میلیون ریال از بهزیستی یارانه دریافت می‌کند که با توجه به داشتن 15 نیرو و نگهداری از 15 کودک و نوجوان جوابگوی نیاز این مرکز نیست.

وی بیان کرد: بزرگترین مشکل این مؤسسه، نداشتن مسکن ثابت برای این افراد است چراکه تغییر محله بر رفتار بچه‌ها تأثیر‌ می‌گذارد.

رضایی اعلام کرد: برای برطرف ساختن این مشکل به شهرداری مراجعه کردیم تا زمینی به این مؤسسه اختصاص دهد، اما متأسفانه نتیجه‌ای حاصل نشد

وی از فرماندار و سایر مسئولان حاضر خواست تا با پر کردن فرم به عنوان هیأت امنای افتخاری این مجموعه ثبت‌نام کرده و دست‌کم فصلی یک بار از این مؤسسه بازدید کنند.

قول‌های مسئولان برای رفع مشکلات

مدیرکل امور اجتماعی استانداری همدان نیز با بیان اینکه نوعدوستی و نیکوکاری در فرهنگ ایرانی- اسلامی متجلی شده به حضور تعداد زیادی از خبرنگاران در این بازدید اشاره کرد و آن را نشانه اهمیت فعالیت‌های خیرخواهانه در جامعه دانست.

مهرداد نادری‌فر، قول کمک به این مؤسسه برای برطرف شدن مشکلات و تهیه زمین و مسکن را داد و اعلام کرد که اعضای مرکز می‌توانند به صورت رایگان از امکانات مجموعه ورزشی علی‌آباد استفاده کنند.

فرماندار همدان نیز گفت: موضوع نگهداری از کودکان بی‌سرپرست و بدسرپرست از طرف سازمان‌های مردم نهاد در شهرستان همدان کمتر مورد توجه قرار گرفته در حالیکه کمک خیران در مسائل مختلف اجتماعی میتواند دست دولت را برای کمک به قشرهای مختلف و آسیب‌دیده جامعه باز کند.

علی تعالی افزود: به کمک رسانهها میتوان نیت خیران را به سمت کمک به کودکان بی‌سرپرست و مؤسسات خیریه‌ای چون مؤسسه خیریه محمدرسول‌ا...(ص) هدایت کرد.

وی بیان کرد: از همه ظرفیتها برای کمک به پیشبرد اهداف این مؤسسه استفاده کرده و در صورت وجود ظرفیت در اوقاف همدان، زمینی در اختیار این مؤسسه برای ساخت واحد مسکونی ویژه این کودکان اختصاص خواهیم داد.

مسئول نهاد رهبری در دانشگاه‌های استان و امام جمعه شهر مریانج نیز با بیان اینکه مسئولان باید نیازهای جامعه را به خیرین معرفی کنند، تصریح کرد: خیرین و نیکوکاران باید ابتدا نیازسنجی کرده و براساس اولویت‌ها اقدام کنند.

حجت‌الاسلام و المسلمين مصطفي رستمي با بيان اينكه بايد قدر نعمات خداوند را بدانيم، اظهار داشت: بسیاری از نعمت‌ها به دلیل كفران و بي‌توجهي از انسان سلب مي‌شود.

وي با تأکید بر نقش رسانه‌ها در معرفي نيازهاي قشرهای محروم جامعه خاطرنشان کرد: رسانه‌ها مي‌توانند نقشي بارز در معرفي نيازها و جهت‌دهي خيرين به سمت و سوي مناسب به ویژه اين مركز ایفا کنند.

همچنین، حجت‌الاسلام والمسلمين رستمي به نمایندگی از ستاد برگزاری نماز جمعه شهر مریانج، مبلغی نیز به این مؤسسه اهدا کرد.

شادی‌هایمان را تقسیم کنیم

لازم به ذکر است؛ این دیدار به همت و دعوت خانه مطبوعات استان همدان صورت گرفت تا فرصت آشنایی مسئولان با قشرهای محروم را فراهم آورد.

امید است وعده‌های مسئولان استان و شهرستان همدان رنگ واقعیت به خود گرفته و در حد حرف و سخن باقی نماند.

البته از مسئولان دیگری چون استاندار، معاون سیاسی، امنیتی استاندار، شهرداری، شورای شهر و مدیران کل اوقاف و امور خیریه، بنیاد مسکن، راه و شهرسازی، جمعیت هلال احمر، تعاون و رفاه اجتماعی، آموزش و پرورش، اقتصاد و دارایی، کتابخانه‌ها، ورزش و جوانان و دبیرخانه نظارت بر کانون‌های مساجد نیز برای حضور در این جلسه دعوت شده بود که به دلیل مشغله کاری از غیبت خود عذرخواهی کردند، اما امیدواریم در فرصت مناسب و تا دیر نشده از این مؤسسه بازدید کرده و برای کمک به کودکان و نوجوانان معصومش گام بردارند.

مسئولان و مردم نیکوکار همدان می‌توانند کمک‌های نقدی خود به مؤسسه خیریه محمد رسول‌ا...(ص) را به شماره حساب 0103286471009 بانک صادرات به نام مؤسسه یا شماره کارت 6037691990066904 واریز کرده و از این کودکان مانند فرزندان خود حمایت کنند.

یادمان نرود زمانی می‌توان از عید و شادی‌هایش بیشتر لذت برد که شادی‌هایمان را با دیگران تقسیم کرده باشیم و دعایشان بدرقه راهمان باشد؛

"تو نیکی می‌کن و در دجله انداز      که ایزد در بیابانت دهد باز".

انتهای پیام/م

 

 

 

 

دیدگاه شما