وضعیت آب و هوای همدان

خبرگزاری علم و فناوری

**

تاریخ : يكشنبه 2 فروردين 1394 ساعت 11:50   |   کد مطلب: 13605
آرامگاه شاعرو دوبیتی سرای اواخر سده چهارم درهمدان
باباطاهر همدانی ، معروف به « بابا طاهر عریان » ، عارف ، شاعر و دو بیتی سرای اواخر سده چهارم و اواسط سده پنجم هجری ایران و معاصر طغرل بیک سلجوقی بوده است . بابا لقبی بوده که به پیروان وارسته می‌‌داده اند و عریان به دلیل بریدن وی از تعلقات دنیوی بوده است .

به گزارش نافع، آرامگاه باباطاهر در شمال شهر همدان در میدان بزرگی به نام وی قرار دارد. بنای مقبره بابا طاهر در گذشته چندین بار بازسازی شده‌است. قدمت مقبره اصلی بابا طاهر به دوره سلجوقیان می‌رسد و در قرن ششم قمری یک برج 8 ضلعی آجری روی قبر بابا طاهر ساخته شد.

در دوران حکومت رضاخان پهلوی نیز بنای آجری دیگری به جای آن ساخته شده بود. در جریان این بازسازی لوح کاشی فیروزه‌ای رنگی مربوط به سده هفتم هجری بدست آمد که دارای کتیبه‌ای به خط کوفی برجسته وآیاتی از قرآن است و هم اکنون در موزه ایران باستان نگهداری می‌شود. احداث بنای جدید در سال ۱۳۴۴ خورشیدی با همت انجمن آثار ملی و شهرداری وقت همدان و توسط مهندس محسن فروغی انجام شده‌است. آرامگاه بابا طاهر در زمان خود از جمله شاهکارهای معماری بوده که طرح اصلی آن از معماری‌های قرون 7 و 8 قمری گرفته شده است.
بنای اصلی آرامگاه در مربعی به ابعاد 10در 10 است که از مجموعه منشورهایی تشکیل شده که دارای مدخلهای ورودی و منفذهای نوراست و باکلافهای بتونی داخلی استحکام و دوام آن کاملاً تامین شده است. پی سازی آن از سنگ و آهک ودارای عایق کاری است و استخوانبندی آن از آجر و کلاف کشیهای بتونی در گردشهای منشورهاست.
ستونهای هشت گانه برج، قطعه سنگ مزار، کف و پله‌های آرامگاه از سنگ گرانیت حجاری شده است. نما و فرش بنای آرامگاه باباطاهر همدان از سنگ است و در داخل آن کتیبه‌هایی از کاشی وجود دارد. سقف ارامگاه کاشی کاری معرق می‌باشد. در محوطه داخلی ارامگاه ۲۴ دو بیتی بر روی ۲۴ قطعه سنگ زیبا حک شده و در قسمت پایین اطراف محوطه داخلی  مزار نصب شده است . در اطراف بنای جدید فضای سبز وسیعی احداث شده است.
این بنای تاریخی طی شمار ۱۷۸۰ مورخه ۲۱/۲/۱۳۷۶ به ثبت آثار تاریخی و ملی ایران رسیده‌است.

انتهای پیام/ح

زیباترین مناطق گردشگری همدان که شما باید ببینید

دیدگاه شما