وضعیت آب و هوای همدان

خبرگزاری علم و فناوری

**

تاریخ : پنجشنبه 27 فروردين 1394 ساعت 11:36   |   کد مطلب: 13942
وعده سال92معاون رئیس جمهور هنوز در همدان عملیاتی نشده است!
در اواخر سال 92 و با سفر معاون برنامه‌ریزی و راهبردی رئیس جمهور به همدان قول تخصیص 100 میلیارد تومان اعتبار به این پروژه گرفته شد که متاسفانه تاکنون این وعده آقای نوبخت عملیاتی نشده است.

به گزارش نافع، پروژه آبرسانی از سد تالوار به همدان یکی از پروژه‌های مصوب سفر مقام معظم رهبری به استان همدان در سال 83 است که که با سه سال تاخیر در سال 86 عملیات اجرایی این پروژه با انتخاب پیمانکار آغاز به کار کرد.

در ابتدا قرار بود که این پروژه در مدت سه سال و در سال 89 به بهره‌برداری برسد که عدم تخصیص اعتبار و تامین منابع مالی سبب شد تا پروژه در مقطعی از سال‌های گذشته با تعطیلی و کند شدن روند اجرایی مواجه شود.

تا اواخر سال 91 پروژه آبرسانی از سد تالوار به همدان مشکلات عدیده‌ای از نظر اعتبار و معضلات تملک زمین داشت و همین عوامل سبب شده بود تا پروژه پیشرفت فیزیکی اندکی داشته باشد.

از ابتدای سال 92 پروژه آبرسانی از سد تالوار به همدان به تدریج جان دوباره‌ای گرفت و توانست با جذب اعتبارات بخشی از کار را اجرایی کند و هنوز در حد مطلوب کار سرعت نداشت.

با ورود نیک بخت به عنوان استاندار همدان به همدان توجه ویژه‌ای به این پروژه صورت گرفت و شاهد پیگیری‌های اساسی برای جذب اعتبارات ملی بودیم که برخی به نتیجه پیوست و تالوار جان دوباره‌ای گرفت.

در اواخر سال 92 و با سفر معاون برنامه‌ریزی و راهبردی رئیس جمهور به همدان قول تخصیص 100 میلیارد تومان اعتبار به این پروژه گرفته شد که متاسفانه تاکنون این وعده آقای نوبخت عملیاتی نشده است.

اما سریال پیگیری‌های جذب اعتبار برای این پروژه به اینجا ختم نشد و شاهد جذب اعتباراتی از دفتر مقام معظم رهبری و محل خشکسالی برای این پروژه بودیم که سبب تسریع در روند اجرایی پروژه شده بود.

اما با تمامی این اوصاف، پروژه آبرسانی از سد تالوار به همدان یکی از پروژه‌های مهم و بزرگ آبرسانی در کشور محسوب می‎شود که تخصیص اعتبارات آن نیز باید براساس اهمیت پروژه صورت گیرد که متاسفانه این امر هنوز اتفاق نیفتاده است.

در سفر وزیر نیرو به استان همدان در سال گذشته، وی تاکید بسیاری بر تخصیص اعتبارات پروژه در حجم بالا داشت و معتقد بود که این پروژه بزرگ آبرسانی باید هر چه زودتر به اتمام برسد که متاسفانه این مسئله در اعتبارات مصوب این پروژه در سال 94 نمود پیدا نکرده است.

در روزهای گذشته فرماندار همدان وضعیت منابع آبی همدان را بحرانی دانست و گفت، پروژه آبرسانی از سد تالوار به همدان پروژه بلندمدت مهمی بود که قرار بر تامین آب شهر همدان را داشت ولی با وضعیت تامین اعتبار فعلی این پروژه زودتر از سال 98 به بهره‌برداری نمی‎رسد.

از سوی دیگر استاندار همدان معتقد است که می‎تواند تمامی اعتبار مورد نیاز برای اتمام پروژه آبرسانی از سد تالوار به همدان را در سفر هیئت دولت و رئیس جمهور به استان همدان در سال 94 جذب کند.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای همدان پیشرفت فیزیکی پروژه آبرسانی از سد تالوار به همدان را 50 درصد دانست و گفت: 104 کیلومتر از خط انتقال آب به همدان اجرایی شده است.

مرتضی عزالدین با اشاره به اینکه اعتبار مورد نیاز برای پروژه آبرسانی از سد تالوار به همدان بیش از 500 میلیارد تومان است، افزود: تاکنون 215 میلیارد تومان برای پروژه هزینه شده و نزدیک به 300 میلیارد تومان دیگر برای اتمام این پروژه نیاز است.

وی با اعلام اینکه درخواست تخصیص 150 میلیارد تومان اعتبار برای این پروژه در سال 94 به وزارت نیرو ارسال شده بود، تصریح کرد: در صورت تصویب این میزان اعتبار، می‌توانستیم امیدواریم باشیم که پروژه در مدت دو سال به اتمام رسیده و به بهره‌برداری برسد.

عزالدین با بیان اینکه متاسفانه این مسئله عملیاتی نشد، گفت: رقم پیشنهادی وزارت نیرو برای این پروژه در لایحه بودجه سال 94، 54 میلیارد تومان بود که متاسفانه این عدد در معاونت راهبردی ریاست جمهور به 32 میلیارد تومان کاهش یافت.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای همدان مشکل اصلی این پروژه کمبود منابع مالی دانست و گفت: متاسفانه با تخصیص اعتبارات این چنینی نمی‎توان انتظار داشت پروژه در زمان کوتاهی به بهره‎‌برداری برسد.

عزالدین با اعلام اینکه براساس پیش‎بینی‌ها امیدواریم آبرسانی از سد تالوار به همدان سال 97 به اتمام برسد، گفت: از وزارت نیرو و دولت می‎خواهیم تا سالانه 100 میلیارد تومان به این پروژه اعتبار تخصیص دهند تا بتوان در مدت سه سال پروژه را عملیاتی کرد در غیر این صورت با اعتبارات فعلی نباید انتظار داشت پروژه در زمان مقرر به اتمام برسد.

وی با اشاره به اینکه این طرح در افق 1420، آب مورد نیاز 1.3 میلیون نفر از جمعیت استان همدان را تامین می‌کند، بیان کرد: انتظار می‎رود دولت توجه ویژه‌ای نسبت به تخصیص اعتبار به پروژه آبرسانی از سد تالوار به همدان داشته باشد تا بتوان سریع‎تر این پروژه را به اتمام رساند.

عزالدین سهم استان همدان از سد تالوار را در سال 63 میلیون مترمکعب اعلام کرد و گفت: این میزان، آب موردنیاز سه شهرستان، 10 شهر و 50 روستا مسیر را تا سال 1420 تامین می‌کند و در زمینه تخصیص سهم همدان از سد تالوار مشکلی نداریم.

وی با اشاره به اینکه طول خط انتقال آب از سد تالوار به همدان 141 کیلومتر است، تاکید کرد: تاکنون 103 کیلومتر از این خط اجرایی شده و با توجه به وجود 20 کیلومتر خط لوله در محل پروژه، عملیات اجرایی در حال انجام است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای همدان با تصریح بر اینکه 6 مخزن ذخیره و تعادلی به ظرفیت 150 هزار مترمکعب و سه ایستگاه پمپاژ به ارتفاع 576 متر در این طرح در نظر گرفته شده است، بیان کرد: تاکنون دو مخزن 30 هزار و 10 هزار مترمکعبی به اتمام رسیده و مابقی نیز در حال تکمیل است.

وی با اشاره به اینکه تصفیه‌خانه پروژه آبرسانی از سد تالوار به همدان 15 درصد پیشرفت فیزیکی دارد، افزود: اجرای تصفیه‌خانه در صورت تخصیص اعتبار کامل سه سال زمان نیاز دارد ولی با عدم تخصیص اعتبار مناسب زمان اجرای آن نیز طولانی می‎شود.

با توجه کاهش 17 درصدی بارندگی در استان همدان اجرای پروژه آبرسانی از سد تالوار به همدان از اهمیت بالایی برخوردار است تا در سال‎های آینده بحران آب در همدان سبب بروز مشکلات بیشتری نشود.

منبع:تسنیم

انتهای پیام/

دیدگاه شما