وضعیت آب و هوای همدان

خبرگزاری علم و فناوری

**

تاریخ : يكشنبه 20 ارديبهشت 1394 ساعت 13:48   |   کد مطلب: 14346
معاون سنجش، خدمات آموزشی و دانشجویی دانشگاه علمی کاربردی کشور :
دانشگاه علمی کاربردی ثمره عظیم انقلاب است+تصاویر
معاون سنجش، خدمات آموزشی و دانشجویی دانشگاه علمی کاربردی کشور
معاون سنجش، خدمات آموزشی و دانشجویی دانشگاه علمی کاربردی کشور گفت:دانشگاه علمی کاربردی ثمره عظیم انقلاب است، دانشگاهی که ثمره آن فارغ التحصیلی یک میلیون کاردان است متفاوت از سایر دانشگاه ها است.

به گزارش نافع، دکتر عباس اعلائی نوین درنخستین همایش هم اندیشی، گرامیداشت مقام و منزلت معلم و تجلیل از مدرسین برگزیده مراکز آموزش علمی کاربردی استان همدان افزود:دانشگاه جامع علمی کاربردی به حداکثر نخبه­پروری رسیده و به دنبال مهارت­محوری دانشجویان است.

در این همایش هم اندیشی، گرامیداشت مقام و منزلت معلم و تجلیل از مدرسین برگزیده مراکز آموزش علمی کاربردی استان با حضور دکتر عباس اعلائی نوین معاون سنجش، خدمات آموزشی و دانشجویی دانشگاه جامع علمی کاربردی، محمد ابراهیم الهی‌تبار معاون سیاسی امنیتی استاندار همدان،  دکتر امیر خجسته نماینده مردم همدان و فامنین در مجلس شورای اسلامی، حجت الاسلام و المسلمین رستمی مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه­های استان، حجت الاسلام و المسلمین نقوی رئیس دفتر و امام جمعه موقت شهر همدان، تعداد کثیری از مدیران کل دستگاههای اجرایی استان، تعدادی از مدیران کل ستادی استانداری، دکتر کیانوش بهرهی سرپرست دانشگاه جامع علمی کاربردی واحد استانی همدان، روسای مراکز آموزش علمی کاربردی استان و با حضور بیش از 700 نفر از مدعوین مراکز آموزش علمی کاربردی استان در تاریخ 15 اردیبهشت در سالن ابن سینا همدان برگزار شد.

    این مراسم با قرائت آیاتی از کلام ا.. مجید آغاز و با پخش نماهنگی از بیانات مقام معظم رهبری و ریاست محترم جمهوری در جمع اساتید دانشگاه­ها برای حاضرین ادامه پیدا کرد. در این مراسم پس از قرائت پیام دکتر محمد اخباری ریاست دانشگاه جامع علمی­کاربردی کشور، بهرهی سرپرست دانشگاه علمی­کاربردی واحد استان همدان ضمن تبریک و گرامیداشت مقام معلم با اشاره به  این مطلب که نقش مهم و تاثیرگذار مدرسان علمی کاربردی در این دانشگاه به عنوان رکن اصلی نقش بسزایی در ارتقای جایگاه و شکوفایی بیش از پیش این نظام آموزشی و پیشبرد اهداف عالیه آن و پیشبرد اهداف مقدس جمهوری اسلامی در حوزه فناوری خواهد داشت،  اظهار کرد: دانشگاه جامع علمی‌کاربردی در راس برنامه‌های تحولی خود به دنبال تحقق مطالبات مقام معظم رهبری و دولت خدمتگزار تدبیر و امید خواهد بود. همچنین در بعد کمی و کیفی توسعه مراکز علمی کاربردی نیز به اصل 44 قانون اساسی توجه خاص خواهد داشت. در مجموع اعتدال‌گرایی، ضابطه‌مند بودن فعالیت‌ها، استاندارد‌سازی، داشتن برنامه‌های مدون و مشخص، چابک‌سازی و بهره‌گیری از همه ظرفیت‌ها و تعامل با دستگاه­های اجرایی استان از اولویت­های دانشگاه خواهد بود.

وی در ادامه تصریح کرد: دانشگاه جامع علمی کاربردی واحد استانی همدان ابتدا در سال 1382 در ملایر افتتاح شد و سپس با انتقال به همدان با 26 مرکز آموزش علمی کاربردی دولتی، غیر دولتی و عمومی به فعالیت خود ادامه داد. در سال 1393 تعداد 19 مرکز آموزش علمی کاربردی فعال با 8 هزار و 706 نفر دانشجو در دوره‌های کاردانی، کارشناسی ناپیوسته و کارشناسی ارشد فعالیت می‌کنند، که 45 درصد دانشجویان خانم و 55 درصد آقا هستند.

سرپرست دانشگاه جامع علمی کاربردی واحد استانی همدان با تاکید بر این مطلب که معتقدیم این تعداد مرکز آموزش علمی­کاربردی زیبنده استان نیست و با پتانسیل‌های موجود استان فاصله دارد و متاسفانه به همکاری بخش خصوصی در توسعه مراکز علمی کاربردی استان و مشارکت بخش صنعت توجه نشده است و تنها در این حوزه یک مرکز تخصصی در شهرستان کبودرآهنگ وجود دارد. با توجه به پتانسیل همدان که پایتخت تاریخ و تمدن ایران شناخته می­شود، تنها مراکز میراث هگمتانه و لالجین در حوزه میراث فرهنگی و گردشگری فعالیت می­کنند که وضعیت مناسبی هم ندارند و لذا نیاز به توسعه این مراکز آموزشی و پذیرش دانشجو مشهود است.

بهرهی تصریح کرد: دو مرکز آموزش علمی کاربردی خانه کارگر و بعثت8 مجدداً احیاء خواهند شد. وی تعداد مدرسین فعال این دانشگاه در استان را 933 نفر اعلام کرد و بیان داشت: وضعیت استان در حوزه توسعه دانشگاه علمی­کاربردی نیاز به بازنگری دارد و برای تحقق مطالبات رهبری و اهداف دولت تدبیر و امید نیاز است جامعه به سمت آموزش‌های تخصصی برود.

در ادامه دکتر کیانوش بهرهی تاکید کرد: ما به دنبال پرورش دانشجویانی هستیم که کارآفرین و ثروت‌آفرین بوده و به اقتصاد کشور کمک کنند. وی با استناد به منویات مقام معظم رهبری که محصول دانشگاه باید به تولید بینجامد،وی افزود: دانشگاه باید به مسائل فرهنگی به طور مؤثر نگاه کرد.

سرپرست واحد استانی همدان  تصریح کرد: دانشگاه­ها باید کمک کنند تا تولیدات با نیاز بازار کار مطابقت داشته­باشند و لازم است دستگاه­های اجرایی در ایجاد این دانشگاه­ها کمک حال باشند.

        در ادامه مراسم محمد ابراهیم الهی تبار معاون سیاسی امنیتی استاندار همدان ضمن تشکر از برگزارکنندگان همایش، با اشاره به این مطلب که حرمت استاد و شاگردی از فرهنگ دیرینه ماست که امید است این فرهنگ مترقی و ماندگار کشور باشد، اظهار داشت: بر اساس چشم­انداز 20ساله قرار است کشور ما برخوردار از دانش پیشرفته تولید و فناوری متکی بر سرمایه اجتماعی و تولید ملی باشد و قرار است جایگاه ما جایگاه اول اقتصادی و علمی در آسیای جنوب غربی باشد لذا در این راستا توجه به آموزش مباحث علمی و کاربردی بسیار ضروری است.

         وی محور قرار دادن انسان و تقویت آن را با توجه به منابع انسانی تجربیات انسانی در عرصه­های مدیریتی مهم برشمرد و افزود: برخی کشورهای توسعه­یافته با وجود کمبود منابع، وقتی به نیروی کار توجه کردند، به موفقیت رسیدند، اما برخی کشورها نیز وقتی به جای انسان به ثروت خود توجه داشتند، بعدها با شکست روبه­رو شدند. بنابراین تقویت نیروی انسانی و زیرساخت­های لازم از مهم­ترین عوامل پیشرفت و توسعه دانشگاه می­باشد.

معاون سیاسی امنتی استاندار همدان مشکلات کنونی جامعه را ناشی از مشکلات آموزشی دانست و تصریح کرد: بیکاری، طلاق، و نداشتن مهارت­های زندگی به دلیل توجه نکردن به آموزش­های صحیح لازم و بروز است و لذا تربیت باید در مسیری باشد که مهارت لازم برای زندگی را بیاموزد.

        الهی تبار با اشاره به اینکه در دانشگاه علاوه بر آموزش، پژوهش هم وجود دارد گفت: مراکز آموزش
علمی­کاربردی می­توانند مشکالات اشتغال را حل کنند، به شرط اینکه واقعاً علمی کاربردی باشند، تولید ثروت، در راستای اقتصاد مقاومتی را منوط به توجه به مباحث علمی-کاربردی است و با توجه به اینکه امسال مذاکرات هسته­ای همراه با پیام گوهربار رهبری در خصوص دوستی ملت و دولت همراه شده است لازم است اعتماد مردم را بالا ببریم چرا که مردم نقطه­ی اتکای دولت هستند.

   معاون سیاسی امنیتی استاندار اعلام کرد:  امسال به همه دستگاه­های استان اعلام کردیم هر حرکتی که
می­تواند در راستای رضایت مردم باشد، لازمه­ی دوستی ملت و دولت است.

      وی تأکید ویژه­ای بر کمک به دانشگاه در رفع مشکلات زیربنایی و کالبدی داشت و ضمن اشاره به استعداد استان در زمینه گردشگری، صنایع دستی، کشاورزی، خدمات و... گفت: ایجاد مراکز علمی کاربردی در این حوزه­ها می­تواند کمک حال توسعه باشد.

در ادامه مراسم دکتر عباس اعلائی نوین معاون سنجش، خدمات آموزشی و دانشجویی دانشگاه علمی کاربردی کشور ضمن قدردانی و تشکر از برگزارکنندگان مراسم، اظهار داشت: دانشگاه علمی کاربردی ثمره عظیم انقلاب است، دانشگاهی که ثمره آن فارغ­التحصیلی یک میلیون کاردان است متفاوت از سایر دانشگاه­ها است.

        وی با اشاره به وضعیت کنونی سایر دانشگاه­ها اظهار داشت: دانشگاه جامع علمی کاربردی به حداکثر نخبه­پروری رسیده و به دنبال مهارت­محوری دانشجویان است.

دکتر اعلائی نوین ارائه مشاوره تحصیلی را مقدمه ورود به دانشگاه علمی کاربردی اعلام کرد و گفت: دانشگاه علمی کاربردی بن بست سایر دانشگاه­ها را شکسته است و توجه به رشته­های جدید متناسب با بازار کار را اولویت این دانشگاه است و در حال حاضر بسیاری از رشته­های دانشگاهی اشباع شده­اند ولی با رشته­های مهارتی دانشگاه ما به دنبال کارآفرینی هستیم تا بحث بیکاری دانشجویان حل شود.

معاون سنجش، خدمات آموزشی و دانشجویی دانشگاه علمی کاربردی کشور خیل بیکاری دانشجویان فارغ التحصیل را باری روی دوش جامعه دانست و افزود: باید حجم واحدهای درسی نظری کاهش داده شود به طوری که 60 درصد آموزش­های عملی و 30 درصد نظری باشد.

علایی­نوین اظهار داشت: دولت مسئول شغل یابی نیست بلکه این دانشگاه­ها هستند که باید دانشجوی کارآفرین دارای مهارت برای جامعه تربیت کنند که دنبال میز خالی دولت برای استخدام نباشد.

وی دانشجو را امانت خانواده­ها دانست و گفت: دانشجو باید با امید به آینده فارغ­التحصیل شود و بعد از
فارغ­التحصیلی دنبال تولید ثروت، کار و درآمد باشد.

وی تکریم دانشجو را نیز مهم دانست و گفت: دادن حس اعتماد به نفس به دانشجویان از ضروریات است و در این راستا اساتید باید با تکریم آن­ها بنیان فکری سیاسی، فرهنگی دانشجو را تقویت کنند.

در ادامه مراسم از 10 نفر از مدرسین برتر دانشگاه جامع علمی کاربردی استان در 5 گروه آموزشی صنعت، کشاورزی، فرهنگ و هنر، مدیریت و خدمات اجتماعی، معارف و سه نفر از مدرسان ایثارگر تقدیر شد. همچنین از مدیران کل دستگاه­های اجرایی مجری دوره­های علمی­کاربردی از جمله: عبادی مدیر کل فرهنگ و ارشاد  اسلامی استان ، اقلامی مدیر کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان ، سروش مقدم مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان ، محمدیاری مدیر کل زندانهای استان، رنجبر ضرابی رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان، سوری مدیر کل بهزیستی و تامین اجتماعی استان ، افتخاری مدیر کل ورزش و جوانان استان، ساغرچی مدیر  سازمان حج و زیارت استان ، سردار سرتیپ دوم پاسدار مهدیان­نسب فرمانده محترم نیروی انتظامی استان، اسدی رئیس رئیس جهاد دانشگاهی واحد همدان، مهرابی مدیر کل فنی و حرفه ای  استان همدان، مترقب رئیس کل دادگستری استان، متین رئیس محترم صنعت، معدن و تجارت استان همدان و کارخانه ای رئیس جمعیت هلال احمر استان همدان با اهداء لوح و یادبود همایش، تجلیل شد. در پایان نیز نمایشگاه آثار هنری دانشجویان مرکز آموزش علمی­کاربردی فرهنگ و هنر واحد1 همدان افتتاح و مورد بازدید مدعوین قرار گرفت. 

گزارش از الوندی

انتهای پیام/ح

دیدگاه شما