به گزارش نافع، این کتاب در سبکی نو ارائه شده است بهنام: «ساخت یک جلسۀ مطوَّل مَطوی در محضر مقام معظم رهبری»
دیدگاههای منحصر بهفرد حضرت آقا در نوع نگاه ایشان به زن و نقش او در خانواده و ارائه دادن الگوی جامع خانوادۀ اسلامی برای جوامع بشری در این کتاب باعث شده است تا مخاطب آن، فقط زوجهای جوان نباشند و هرکس میخواهد خانوادهای تشکیل دهد، یا تشکیل داده و در ابتدای راه است، یا سالهاست که زندگی مشترک را شروع کرده و اکنون در فکر زندگی مشترک فرزندان است، میتواند مخاطب آن باشد. در ادامه، برای معرفی بیشتر، بخشی از اشارۀ کتاب تقدیم میشود:
طرح موضوع
مقام معظم رهبری در جایگاهی قرار دارند که واجد دو شأن حکمرانی بر امور کشور و حکمرانی بر قلوب و دلهاست.
معمولاً شأن اول که گرهها را از امور جاری باز میکند و مانع از ایجاد بنبست در نظام میشود، مورد توجه قرار میگیرد. اما ایشان بهعنوان یک عالِم و متفکر اسلامی که علم خود را وقف رشد و به سعادت رساندن مردم کردهاند، شأن دیگری دارند که همان هدایت قلوب، حکمرانی بر دلها و جذب جانها به سوی کمال و ایجاد فضای مناسب برای رشد فضائل انسانی در جامعه و «پدر» بودن برای یکایک فرزندان این مرز و بوم است. پدری که دغدغۀ مشکلات و دردهای فرزندان را دارد.
مشکلات فرهنگی امروز نیازمند طبیبی حاذق است که «دوّارٌ بطبّه» سراغ بیمارها و ضعفا رود. امروز این طبیب حاذق موجود است، باید به «دوّارٌ بطبّه» بودن او کمک کرد.
یکی از دغدغههای مهم آقا، دغدغۀ ایشان بر متن زندگی مردم است که آن را تحت عنوان «سبک زندگی» بیان فرمودهاند و مرحلهبهمرحله، مسائل آن را شکافتهاند. اولین عنوانی هم که ذیل مبحث سبک زندگی طرح میکنند، موضوع «خانواده» است. این دغدغۀ اساسی، صهـبا را بر آن داشت تا از بیانات معظمله کاری در این زمینه فراهم آورد که نیازهای دورههای مختلف زندگی خانوادگی را برآورده سازد. تحقیقات و جمعآوریها شروع شد. مطالب از دو منظر، خیلی چشمگیر و جذاب بود:
اول، نوع نگاه ایشان به زن و نقش او در خانواده و دوم، ارائه دادن الگوی جامع خانوادۀ اسلامی برای جوامع بشری.
سبک زندگی
ایشان همچنین بهعنوان یک جامعهشناس تمام عیار، خانواده را به چشم هستۀ اصلی و سلول بنیادینی که بافتهای جامعه را ایجاد میکند، نگاه کرده و به رسالت اجتماعی این نهاد، در راستای هدف نهایی تشکیل تمدن اسلامی توجه دارند: «هدف ملت ایران و هدف انقلاب اسلامى، ایجاد یک تمدن نوین اسلامى است. این تمدن نوین دو بخش دارد: یک بخش، بخش ابزارى است؛ یک بخش دیگر، بخش متنى و اصلى و اساسى است. ..اما بخش حقیقى، آن چیزهایى است که متن زندگى ما را تشکیل میدهد؛ که همان سبک زندگى است که عرض کردیم. این، بخش حقیقى و اصلى تمدن است؛ مثل مسئلۀ خانواده، سبک ازدواج، نوع مسکن، نوع لباس، الگوى مصرف، نوع خوراک، نوع آشپزى،...»23/7/1391
نوع نگاه به موضوع زن
نکتۀ دیگر آنکه امروز دنیا اسیر سلطۀ تبلیغاتی فرهنگ غرب است و هرکس که نسخهای برای حل مشکلات انسانها ارائه میدهد، باید ضعفهای فرهنگ غرب را بشناسد و اول، پادزهر آن را ارائه کند. آقا بر این فرهنگ و پایهها و درونمایۀ آن کاملاً واقفند و در کنار دیدن نقاط قوت این فرهنگ، شناخت کاملی نسبت به یکی از عمدهترین انحرافات آن، یعنی فاصله گرفتن از نگاه صحیح به مسئلۀ خانواده و زن دارند. لذا تأکید فراوانی روی زن و نقش او در خانواده داشته و مکرر فرمودهاند که در موضوع زن، طلبکار فرهنگ غرب هستیم.
چرا این کتاب را باید خواند؟
این توفیق را یافتهایم که پای بحث یک اسلامشناس، قرآنشناس، جامعهشناس، غربشناس و البته یک عالمِ عامل بنشینیم و برایمان از خانواده بگوید؛ از فلسفه و اهمیت ازدواج، از تفاوت نظر اسلام و غرب دربارۀ ازدواج، تفاوتهای مرد و زن، جایگاه مرد و زن در خانواده و... بحثهایی که همچون دانههای تسبیح کنار هم قرار میگیرند و ارتباط آنها با نخ تسبیح که همان مسئلۀ مهم خانواده است، معلوم میشود. در واقع هم به موضوع خانواده پرداخته شده و هم به موضوع زن. نقش زن در خانواده، هم از دیدگاه نقد نظر غرب و هم از دیدگاه طرح نظر اسلام عنوان شده است.
این موضوعات همچون یک رمان محتوایی، خوانندۀ محترم را جذب میکند و به دنبال خود میکشاند. موضوع، یک موضوع بسیار ملموس در زندگیست و مخاطبِ آن، فقط زوجهای جوان نیستند. هرکس میخواهد خانوادهای تشکیل دهد، یا تشکیل داده و ابتدای راه است، یا سالهاست که زندگی مشترک را شروع کرده و اکنون در فکر زندگی مشترک فرزندان است، میتواند مخاطب باشد.
با مطالعۀ دقیق کتاب به محتوای قرآنی «وَ اجعَلوا بُیوتَکُم قِبلَـةً» پی برده و در مییابیم بر همۀ ما تکلیف است خانهها و خانوادههایی بسازیم که هم در تشکیل، هم در تداوم و هم در محتوا از اشکالات جدی خالی و بر شاخصهای ارائه شده از سوی حضرت آقا منطبق باشد.
اکنون پای بحث یکی از متعهدان به مبانی اسلام که چون خورشید، روشنی میدهد، مینشینیم و دیدگاه اسلام نسبت به این مسئلۀ مهم را همچون آب خنک گوارایی مینوشیم.
و در پایان، چه بسیار زوجهایی که سراپا مشتاق بودند تا زندگی مشترک را در محضر مولای خود شروع کنند؛ ولی به این آرزو نرسیدند. آنهایی که با علم به نظر الهی مقتدای خود، مهریه را چهارده سکه و کمتر و حتی مهرالسنـة مقرر کردند، با این آرزو که اگر شروع با عقدخوانی آقا نیست، حداکثرِ هماهنگی با آهنگ کلام آقا را داشته باشد.
حال، هرکس خود را از فرزندان معنوی این پدر مهربان و حکیم میداند، شایسته است تمام رفتارها و حالات خود را آنگونه بسازد که او میخواهد و با رهنمودهای ایشان، خود را در مسیر جادۀ عمل صالح قرار دهد. و به ذرهای، لحظهای، خروج از میدان نظر او راضی یا حتی غافل از آن نباشد.
انتهای پیام/ح
دیدگاه شما