وضعیت آب و هوای همدان

خبرگزاری علم و فناوری

**

تاریخ : پنجشنبه 9 شهريور 1402 ساعت 06:48   |   کد مطلب: 43227
برای پیوستن به بانک توسعه جدید بریکس کشور ما فرصت‌ها و چالش‌های اقتصادی و منطقه‌ای دارد که با حل آنها می‌تواند بیشترین بهره را از این پیمان مالی ببرد.

به گزارش نافع، به نقل از شبکه اطلاع‌رسانی راه دانا؛ بریکس، نام گروهی از کشورها است که تحت رهبری قدرت‌های اقتصادی نوظهور قرار دارد. در حال حاضر، برزیل، روسیه، هند، چین و آفریقای جنوبی عضو این گروه هستند. در طی روزهای اخیر، بسیاری از کشورها درخواست عضویت در این گروه را داشته‌اند و در نشستی، رهبران ائتلاف بریکس عضویت تمام‌عیار کشورهای جدید نظیر ایران، آرژانتین، اتیوپی، عربستان سعودی، مصر و امارات متحده عربی را تأیید کرده‌اند.

در همین راستا کارشناسان اقتصادی مرکز پژوهش‌های مجلس و اتاق ایران به بررسی این موضوع پرداخته‌اند و نتایج به‌دست‌آمده را در غالب گزارشی با عنوان «بانک توسعه جدید بریکس: ساختار، کارکرد و چشم‌انداز عضویت ایران در بریکس» در اختیار فعالان اقتصادی و مسئولیت قرار داده‌اند.

بیشتر بخوانید:

گسترش اقتصاد سیاسی و بی‌اثر کردن تحریم‌ها در سایه پیمان بریکس

بر اساس این گزارش، از دیدگاه اقتصاددانان عضویت ایران در بریکس و اهمیت و فرصت‌های آن برای منافع عینی اقتصادی کشور مهم است. همچنین، پتانسیل بانک توسعه جدید در شکل‌دهی به آینده اقتصادی کشورهای عضو و تأثیر آن بر بخش خصوصی و دولت ایران حتماً باید موردتوجه و بررسی قرار گیرد.

شایان‌ذکر است که در راستای پیوستن به این پیمان پولی و مالی مکانیسم‌های تأمین مالی و بخش‌های اولویت‌دار برای سرمایه‌گذاری نیز باید مورد بررسی و توجه سیاست‌گذاران این بخش قرار گیرد.

بانک توسعه جدید از مهم‌ترین دستاوردهای بریکس است

گروه بریکس یکی از نمادهای کنش چندجانبه قدرت‌های نوظهور است. تأسیس بانک توسعه جدید از مهم‌ترین دستاوردهای این گروه است که به‌منظور گسترش توسعه پایدار و رفع شکاف‌های زیرساختی و توسعه‌ای در کشورهای عضو تأسیس شده است. هدف اصلی بانک توسعه جدید، رسیدگی به نیازهای توسعه‌ای و زیرساختی کشورهای عضو و سایر اقتصادهای نوظهور است. همچنین، تشکیل این بانک بین‌المللی می‌تواند به‌ عنوان یک کوشش برای اصلاح نظام مالی جهانی در نظر گرفته شود.

اعضای بریکس همواره تلاش می‌کنند تا عدم تعادل و نارسایی در نظم مالی جهانی را برطرف کنند و سیستمی را ایجاد کنند که به اقتصادهای نوظهور قدرت تصمیم‌گیری بیشتری در مؤسسات مالی بین‌المللی بدهد.

پیش‌شرط‌ها پیوستن به بانک توسعه بریکس

بانک توسعه جدید بریکس در سال ۲۰۱۴ تأسیس شد و برای پیوستن به این بانک، کشورها باید برخی از پیش‌شرط‌های فنی را رعایت کنند. این پیش‌شرط‌ها عبارت‌اند از:

۱.    سیستم اقتصادی و مالی سالم: کشورها باید دارای یک سیستم اقتصادی و مالی پایدار و سالم باشند که قابلیت مدیریت صحیح منابع مالی و تأمین پایدار آن‌ها را داشته باشد.

۲.    سابقه حکمرانی خوب: کشورها باید دارای سابقه حکمرانی خوب و شفاف باشند که شامل جلوگیری از فساد، تقلیل از بیرون‌زدگی و بهره‌وری مؤثر از منابع عمومی است.

۳.    تعهد به توسعه پایدار: کشورها باید تعهد خود را نسبت به توسعه پایدار اعلام کنند و بتوانند پروژه‌هایی را ارائه دهند که با اولویت‌های استراتژیک بانک توسعه جدید مطابقت داشته باشد.

۴.    سازگاری رویه‌های ارزیابی پروژه: کشورها باید رویه‌های ارزیابی پروژه‌های خود را با سیاست‌ها و معیارهای بانک توسعه جدید سازگار کنند.

۵.    ظرفیت مدیریت پروژه‌ها: کشورها باید ظرفیت و توانایی مدیریت پروژه‌های تأمین مالی شده توسط بانک توسعه جدید را داشته باشند و بتوانند به طور مؤثر این پروژه‌ها را اجرا کنند.

۶.    سوابق مطلوب در اجرای طرح‌های عمرانی: کشورها باید سوابق مطلوب و موفقیت‌آمیز در اجرای طرح‌های عمرانی و توسعه زیرساخت‌ها را داشته باشند.

این پیش‌شرط‌ها به‌منظور اطمینان از اینکه کشورها قادر به استفاده بهینه از منابع مالی و فنی بانک توسعه جدید هستند و پروژه‌های ارائه شده تأثیر مثبت و ماندگاری در توسعه پایدار و رشد اقتصادی دارند، ایجاد شده‌اند.

برخی از چالش‌ها اقتصادی پیوستن ایران به بانک توسعه بریکس

۱. توازن منطقه‌ای: بانک توسعه جدید تأکید دارد که در پذیرش اعضای جدید توازن منطقه‌ای را رعایت کند. باتوجه‌به وجود اعضای جدیدی مانند امارات عربی متحده و مصر که در منطقه خاورمیانه و خلیج‌فارس قرار دارند، پذیرش ایران به‌عنوان یک کشور دیگر در منطقه ممکن است با چالش‌هایی مواجه شود. همچنین، عربستان نیز به دنبال عضویت در این بانک است که می‌تواند شرایط را برای ایران پیچیده‌تر کند.

۲. تحریم‌ها: یکی دیگر از چالش‌ها مربوط به تحریم‌ها است. ایران در حال حاضر تحت تحریم‌های اقتصادی بین‌المللی قرار دارد. این تحریم‌ها می‌توانند موانعی را برای پیوستن ایران به بانک توسعه جدید ایجاد کنند. بااین‌حال، از نظر حقوقی، بانک توسعه جدید الزامی به رعایت تحریم‌های ایالات متحده ندارد، اما در عمل به تحریم‌های علیه روسیه پایبند بوده است.

۳. زمان‌بر بودن فرایند عضویت: عضویت در گروه بریکس و بانک توسعه جدید زمان‌بر است و نیازمند مذاکرات و توافق بین اعضا است. برای ایران نیز احتمالاً زمان زیادی برای عضویت در این بانک لازم است و این می‌تواند یک چالش برای کشور باشد.

به گزارش راه دانا، از دیدگاه کارشناسان، باتوجه‌به تحولات مثبت در سیاست خارجی ایران و توافقاتی که در ماه‌های اخیر با عربستان و آمریکا به‌دست‌آمده است، شرایط برای طرح درخواست عضویت در بانک توسعه جدید به‌تدریج فراهم می‌شود. ازاین‌رو، پیشنهاد می‌شود که ایران در ابتدا بر عضویت در بانک توسعه جدید تمرکز کند و پس از عضویت در این بانک، فرایند عضویت در گروه بریکس را پیگیری کند.

برچسب‌ها: 

دیدگاه شما