وضعیت آب و هوای همدان

خبرگزاری علم و فناوری

**

تاریخ : يكشنبه 9 مهر 1402 ساعت 10:29   |   کد مطلب: 43301
مدیر نظارت بر دارو و مواد تحت کنترل دانشگاه علوم پزشکی همدان با بیان اینکه به دلیل وارداتی بودن برخی داروها و یا مواد اولیه آنها، گاهی اوقات به صورت مقطعی دچار کمبود می‌شوند گفت: در حال حاضر داروی همه بیماری‌های خاص در سطح استان موجود است.

فاخته قربانی شهرت در گفتگو با خبرنگار ما با بیان اینکه کمبود دارو در برهه‌های زمانی متفاوت می‌باشد و نمی‌توانیم منکر این موضوع شویم گفت: نکته مهم در این خصوص آن است که بسیاری از کمبودهای دارویی که مردم با آن مواجه هستند قابلیت جایگزینی با داروهای مشابه با نظر پزشک معالج را دارد.

وی با اشاره به اینکه بیماران می‌توانند با تجویز پزشک، دارویی را که با کمبود مواجه است را با داروی دیگری جایگزین کنند افزود: بسیاری از مواقع هم داروی ژنریک کمیاب نیست بلکه برندی خاص از یک دارو تولید نداشته است و در شرکت دیگر تولید شده در سطح داروخانه‌ها موجود است.

این مقام مسئول با تاکید بر اینکه وضعیت موجود بودن داروها نسبت به ماه های قبل و سال قبل بسیار بهتر است تصریح کرد: هم‌اکنون مشکلی در کمبود داروهای بیمارستانی نداریم و بسیاری از آن‌ها تامین و عرضه شدند.

مدیر نظارت بر دارو و مواد تحت کنترل معاونت غذا و داوری دانشگاه علوم پزشکی همدان ادامه داد: در خصوص مکمل‌ها نیز در حال حاضر کمبود نداریم اما با توجه به اینکه تنوع مکمل‌ها در سطح عرضه زیاد است ممکن است پزشک یک مکمل با برند خاص تجویز کند درحالی که آن مکمل مدتی عرضه نشده باشد درنتیجه فرد می‌تواند با مشورت پزشک و داروساز مکمل مشابه آن تهیه کند.

قربانی شهرت با اشاره به اینکه برخی داروها ماده اولیه وارداتی دارند و در برهه‌های خاصی واردات آن‌ها دچار مشکل می‌شود خاطرنشان کرد: به همین دلیل گاهی اوقات داروها به صورت مقطعی دچار کمبود می‌شوند.

وی با بیان اینکه مردم در زمانی که داروی خاصی را پیدا نکردند می‌توانند از ساعت هشت صبح تا هشت شب با سامانه ۱۹۰ داخلی سه و سپس داخلی یک، قسمت راهنمایی کمبودهای دارویی تماس بگیرند گفت: این سامانه فرد را راهنمایی می‌کند که داروی تجویزی بیمار توسط پزشک در کدام داروخانه موجود است و اگر موجود نباشد راهنمایی به مراجعه به پزشک جهت دریافت نسخه داروی جایگزین می‌کند.

این مقام مسئول ادامه داد: مردم در مواقعی که دارویی را پیدا نمی‌کنند می‌توانند با شماره تماس‌های معاونت دارو ارتباط برقرار کنند تا اطلاعات دارو را به آن‌ها بدهیم.

قربانی شهرت با اشاره به تیتک افزود: این سامانه که به صورت اپلیکیشن هم در تلفن همراه امکان نصب وجود دارد نشان می‌دهد که آخرین بار داروی مورد نظر فرد در کدام داروخانه توزیع شده است.

وی با بیان اینکه سامانه ردیابی و رهگیری کنترل اصالت دارو و مکمل نیز وجود دارد عنوان کرد: افراد توجه داشته باشند که دارو و مکمل مورد نیاز خود را حتما از مراکز مجاز عرضه یعنی داروخانه‌ها تهیه کنند و با استفاده از سامانه رهگیری کنترل اصالت دارو، کد uid دارو را در سایت تیتک به آدرس www.ttac.ir بررسی کنند تا از اصل بودن آن مطمئن شوند.

مدیر نظارت بر بر دارو و مواد تحت کنترل معاونت غذا و داوری دانشگاه علوم پزشکی همدان ادامه داد: یکی دیگر از راه‌های بررسی داروها آن است که فرد می‌تواند کد uid مندرج شده بر روی لیبل دارو را به شماره ۲۰۰۰۸۸۲۲ پیامک کند و از اصالت آن آگاه شود.

قربانی شهرت در پاسخ به این سوال که در حال حاضر کدام بیماری خاص با کمبود دارو مواجه است گفت: خوشبختانه در حال حاضر داروی بسیاری از بیماری‌های خاص از قبیل بیماران دیابتی، بیماران پیوندی، ام اس، هموفیلی و تالاسمی در سطح استان موجود است.

وی با تاکید براینکه در حال حاضر انسولین‌های قلمی بیماران دیابتی در سطح داروخانه های استان توزیع و به طور متمرکزتر در داروخانه های شبانه روزی و هلال احمر توزیع شده است افزود: خوشبختانه هم اکنون مشکلی در این خصوص نیست و بیماران می‌توانند انسولین مورد نیاز را تهیه کنند.

انتهای پیام/

برچسب‌ها: 

دیدگاه شما