وضعیت آب و هوای همدان

خبرگزاری علم و فناوری

**

تاریخ : سه شنبه 14 مرداد 1393 ساعت 12:27   |   کد مطلب: 8772
مدیرکل آموزش‌های فنی‌ و حرفه‌ای همدان خبر داد:
آموزش یک میلیون و چهارصد هزار نفر در مراکز فنی و حرفه‌ای همدان
آموزش یک میلیون و چهارصد هزار نفر در مراکز فنی و حرفه‌ای همدان
مراکز آموزش فنی و حرفه ای استان همدان در سال گذشته، عملکرد بسیار خوبی داشته است.

به گزارش نافع، مدیرکل آموزش فنی و حرفه ای استان همدان با بیان این مطلب در جمع خبرنگاران گفت: این مراکزبا عملکرد 4 میلیون و 643 هزار و 620 نفر- ساعت در کارگاه های استاد- شاگردی، جوار دانشگاهی، پادگان ها، زندان ها، روستاها، مراکزثابت و سیار و همچنین مراکز درمان اجباری فعالیت داشته و با درصد عملکرد 105 درصد عملکرد بسیار مطلوبی داشته است.

علیرضا مهرابی افزود: عملکرد سازمان فنی و حرفه ای استان در کارگاه های یاد شده در این چهار ماه یک میلیون و 303 هزار و 775 نفر- ساعت است و نیز 325 نفر از کل کارآموزان در حال حاضر این مرکز دانشجو هستند.

وی اظهارداشت:180 آموزشگاه فعال با دو هزار و 205 دوره آموزش در استان وجود دارد که تعداد رشته های آموزش داده شده 24 و تعداد حرفه های آموزشی این مراکز 129 عدد است و934 بار از آموزشگاه ها ی آزاد بازرسی انجام شده تا خدمت رسانی به نحو مطلوب صورت گیرد و همچنین عملکرد در چهار مامه نخست در این آموزشگاه ها  605 هزار و 440 نفر- ساعت است.

مهرابی، همچنین بیان کرد: دو میلیارد و 100 میلیون تومان اعتبار به بخش مشاغل خانگی مراکز فنی و حرفه ای اختصاص داده شده که 21 رشته مشاغل خانگی را در برمی گیرد.

 

وی اعلام کرد: 71 و چهار دهم درصد از افراد جامعه استانی بین 15 تا 64 سال هستند که نیروی کار استان را همین رنج سنی تشکیل می دهند که این افراد یا باید مشاغل کنونی خود را حفظ کنند و یا با دیدن آموزش های لازم وارد بازار کار شوند.

مهرابی افزود: در هرم سنی افراد جامعه استانی، پدیده تورم جوانی جمعیت در سنین 20 تا 24 سال و 25 تا 29 سال مشاهده می شود که همه این افراد نیازمند شغل مناسب و اکثر آنها دارای تحصیلات دانشگاهی هستند.

وی وضعیت مراجعین به فنی و حرفه ای استان همدان در سال گذشته را مورد ارزیابی قرار داد و گفت: افراد نیمه ماهر و فاقد مهارت 85 درصد از جامعه کل مراجعین را تشکیل می دهند و تنها 28 درصد از مراجعین دیپلم و پایین تر از آن هستند و 72 درصد دیگر فارغ التحصیلان دانشگاهی و دانشجویان هستند و این امر نشان دهنده این موضوع است که عرضه و تقاضای تحصیلات دانشگاهی با نیاز بازار کار همخوانی ندارد.

مدیر کل آموزش فنی و حرفه ای استان همدان ادامه داد: 75 درصد از مراجعین به مراکز فنی و حرفه ای استان افراد بین 15 تا 30 سال هستند که نشان دهنده سنین نیاز به کار و فعایت است.

مهرابی به افتتاح مراکز آموزش فنی و حرفه ای خواهران در شهرستانهای بهار و رزن اشاره داشت و افزود: مرکز آموزش فنی و حرفه ای خواهران شهرستان بهار در زیربنایی به مساحت یک هزار و 100 متر مربع افتتاح شد و در شش کارگاه آموزش صنایع دستی بافت، صنایع دستی چرم، رایانه، هنرهای تجسمی، کشاورزی و طراحی و دوخت به کارآموزان در این مرکز ارائه می شود.

وی ادامه داد: مرکز آموزش فنی و حرفه ای خواهران شهرستان رزن نیز ظرفیت 300 هزار نفر- ساعت آموزش را در سال دارا است که در زیر بنایی به مساحت 750 متر مربع احداث و در شش کارگاه آموزشی حسابداری، نقشه کشی، صنایع دستی، رایانه، کشاورزی و خیاطی در حال فعالیت است.

مدیر کل آموزش فنی و حرفه ای استان همدان در خصوص برگزاری پانزدهمین مسابقات مهارت گفت: تعداد شرکت کنندگان در مرحله شهرستانی دو هزار و 109 نفر، در مرحله استانی 179 نفر و در مرحله کشوری 18 نفر در 15 رشته بود و آمار شرکت کنندگان در نخستین دوره مسابقات مهارت معلولین 97 نفر شامل 65 مرد و 32 زن بوده است.

مهرابی به نتایج چهاردهمین مسابقات ملی مهارت در سال گذشته اشاره کرد و گفت: دو مدال طلا، یک مدال نقره، چهار دیپلم افتخار در رشته های الکترونیک، صافکار بدنه خودرو، آجرچینی، نقاش خودرو، آشپزی، فناوری مد و تاسیسات الکتریکی دستاورد این مسابقات بود.

مدیر کل آموزش فنی و حرفه ای استان همدان به بیان فعالیت های گسترده دیگر این سازمان پرداخت و گفت: سازمان در حوزه رویکرد دیپلماسی مهارت در زمینه آموزش های فنی و حرفه ای برپایه فناوری، تخصص و مهارت های علمی و فنی در رشته ها و حوزه های مختلف وارد کشورهای دیگر شده و توانسته دستاوردهایی در این زمینه کسب کند. و همچنین به کشورهای جهان اسلام آموزش های مجازی و شبیه سازی  ارائه دهد.

مهرابی در پایان به صدور گواهینامه های جدید مهارت اشاره کرد و گفت: این گواهینامه ها که به صورت کارت الکترونیکی صادر می شود حاوی اطلاعات مربوط به تخصص فرد، تاریخ انقضا، کد ملی و باقی اطلاعات شخصی است که به صورت آنلاین در هر جای دنیا می توان اصالت آن را بررسی کرد.

دیدگاه شما