وضعیت آب و هوای همدان

خبرگزاری علم و فناوری

**

تاریخ : چهارشنبه 26 آذر 1393 ساعت 12:47   |   کد مطلب: 11643
محصولی ناب از انقلاب اسلامی
از خجسته ترین پیامدهای انقلاب اسلامی وحدت حوزه و دانشگاه است، طرح مسأله وحدت حوزه و دانشگاه را می توان از آثار انقلاب فرهنگی دانست که با بهره گیری از رهنمودهای امام خمینی(ره) در سال 59 آغاز شد.

به گزارش نافع، بیست و هفتم آذرماه، یادآور عروج سرخِ مجاهدی خستگی ناپذیر و عالمی ربانی، آیت اللّه مفتح است که از پیشروان اندیشه وحدت حوزه و دانشگاه بود، این شهید والامقام در راه تحقق این اندیشه و آرمان بلند که از اندیشه بلند امام راحل(ره) برخاسته بود، تلاش های بی وقفه ای انجام داد.

به پاس فعالیت های چشمگیر شهید مفتح در راه تحقق وحدت حوزه و دانشگاه لزوم ارتباط، همکاری و هم فکری این دو قشر اندیشمند، 27 آذر در تقویم کشور، به مناسبت روز شهادت آیت‌الله مفتح، روز وحدت حوزه و دانشگاه نامگذاری شده است.

 

حوزه و دانشگاه باید دیدگاه‌های یکدیگر را کامل کنند

مدیرکل تبلیغات اسلامی همدان گفت: اسلامی بودن دانشگاه ها منشور اصلی حرکت حوزه و دانشگاه است و تأکید بر این مهم امری ضروری است.

حجت الاسلام علی دشتکی افزود: حوزه و دانشگاه برای تولید فکر و اندیشه اسلامی در جامعه باید با هم در ارتباط بوده و تعامل حوزه و دانشگاه نباید تنها در شکل و ظاهر باشد بلکه بهترین راهبرد برای اسلامی بودن دانشگاهها تأکید بر وحدت حوزه و دانشگاه است.

وی افزود: اسلامی شدن مراکز علمی مانند دانشگاه و تبدیل آن به خواست و فرهنگ عمومی و اجتماعی در جامعه نیز در گرو وحدت حوزه و دانشگاه و ارتباط و هماهنگی این دو نهاد با یکدیگر بوده است.

مدیرکل تبلیغات اسلامی همدان اظهار داشت: در کنار هم بودن علم و اندیشه و خودسازی راهبردی در رسیدن به هدف والای انسانی که سعادت مادی و معنوی است تاثیر گذار بوده و این هدف نیز با نگاه اسلامی و دینی و قرآنی به زندگی محقق می شود.

حجت الاسلام دشتکی، قرآن و اهل بیت(ع) را محور نجات بخش انسان بیان و خاطرنشان کرد: پیمودن قله های علمی باید در چارچوب قرآن و اهل بیت(ع) انجام شود و وحدت حوزه و دانشگاه نیز بر اساس این نگاه استوار است.

وی ادامه داد: حوزه و دانشگاه باید دیدگاه‌های یکدیگر را کامل کنند، زیرا بررسی این دیدگاه‌ها و یافتن نقاط اشتراک و تقویت این نقاط افراد را به یکدیگر نزدیک‌تر می‌کند.

 

شهید مفتح مصداق رجالی است که تنها خدا را می بینند

مدیرکل تبلیغات اسلامی همدان در ادامه با اشاره به ویزگی ها و سجایای اخلاقی شهید مفتح یادآور شد: شهید مفتح مصداق رجالی است که تنها خدا را می بینند و آنچه وظیفه الهی احساس می کند در زندگی خود هدف قرار داده و در راستای آن حرکت می کند.

حجت الاسلام علی دشتکی با تأکید بر اینکه زندگی شهید مفتح باید مورد مطالعه و از آن درس گرفته شود، تصریح کرد: شهید مفتح را می توان در دو کلمه تشخیص صحیح وظیفه و پایمردی و استقامت در انجام وظیفه خلاصه کرد.

وی افزود: در زمانی که نزدیک شدن به دانشگاه برای حوزویان موجب سلب اعتبار بود شهید مفتح چون به وحدت حوزه و دانشگاه اعتقاد داشت قبول می کرد که جایگاه خود را با مشکل مواجه کند اما در دانشگاه حضور یابد.

این مقام مسئول همچنین شهید آیت الله مفتح را الگویی مناسب در ترویج فرهنگ ایثار و شهادت در جامعه معرفی و تصریح کرد: شهید مفتح از جمله افرادی بود که توطئه استعمار در جدا نگاه داشتن دو قشر دانشگاهی و روحانی، از هم را با تمام وجود احساس کرده بود.

حجت الاسلام علی دشتکی اضافه کرد:این شهید والامقام در راه تحقق بخشیدن به آرمان‌های بنیانگذار انقلاب اسلامی، ایجاد وحدت میان این دو قشر مهم جامعه را وجهه همت خود قرار داد.

 

تعامل حوزه و دانشگاه، سم پاشی مدعیان را بی اثر کرده است

رییس هیئت نظارت بر شورای نگهبان در استان همدان نیز با اشاره به تعامل حوزه و دانشگاه گفت: حوزه و دانشگاه به این معنا نیست که حوزه دانشگاه شود و دانشگاه حوزه بلکه این دو باید همه برنامه های خود را در جهت خدمت به بشریت و جامعه اسلامی سوق دهند.

حجت الاسلام محمد جوادی با تأکید بر اینکه سیاست دشمن تفرقه افکنی میان حوزویان و دانشگاهیان است ادامه داد: اگر بی تفاوتی میان دو نهاد علمی حوزه و دانشگاه حاکم شود آنگاه است که زنگ خطر علیه انقلاب به صدا در می آید.

وی ادامه داد: علم و دین مسئولیت آور هستند و کسی که در این مسیر گام می نهد باید الزامات آنها را نیز بپذیرد.

جوادی اظهار داشت: برخی ها با  سم پاشی سعی بر تفرقه افکنی بین حوزه و دانشگاه را دارند و قصد دارند همه چیز را بدست بگیرند اما راه به جایی نخواهند برد.

امام جمعه موقت همدان در ادامه یادآور شد: تعاملی که بین حوزه و دانشگاه وجود دارد سیاه نمایی کسانی را که مدعی بوده اند که وحدت این دو شعاری بیش نبوده و عملا هیچ اتفاقی نیفتاده است را بی اثر کرده است.

 

مرزبندی بین حوزه و دانشگاه وجود ندارد

رییس هیئت نظارت بر شورای نگهبان در استان همدان تثبیت نظام و ارتقاء علمی و فرهنگی کشور را مدیون وحدت بین حوزه و دانشگاه دانست و تصریح کرد: تمام تلاش دشمنان در راستای ایجاد شکاف بین حوزه و دانشگاه است غافل از اینکه کسانی که بدنبال علم و خرد هستند مرزبندی بین آنها وجو دندارد.

حجت‌الاسلام جوادی با تأکید بر اینکه هدف از نزول قرآن رسيدن به هدف خلقت انسان يعنی رسالت‌شناسی و وظيفه‌شناسی است، اذعان داشت: اگر وحدت بين اين دو ارگان تحقق يابد آثار و بركات فراوانی را در به دنبال خواهد داشت.

وی اظهار كرد: انسان دارای دو بعد روح و جسم است و هر بعد دارای نياز‌های مخصوص به خود است.

جوادی بیان داشت: از آنجايی كه روح نيازمند علم، حكمت، معنويت، روحانيت، اتصال به عالم غيب، عبوديت و بندگی است و نهادی با عنوان حوزه تامين‌كننده نيازهای روحی انسان به حساب می‌آيد كه همه تلاش آن ترقی روح انسان است.

امام جمعه موقت همدان افزود: به فرموده پيامبر اكرم(ص) علم دارای دو بعد است يكی دين‌شناسی كه در حوزه و ديگری بدن‌شناسی است كه در دانشگاه به آن پرداخته می‌شود.

وی اضافه كرد: وحدت حوزه و دانشگاه مكمل تعالی رشد و بالندگی فكری، اعتقادی، اخلاقی، فرهنگی، اجنماعی و روحی انسان محسوب می‌شود.

حجت الاسلام محمد جوادی اضافه كرد: فطرت انسان تشنه حكمت و معرفت است و اين حكمت توسط حوزه و دانشگاه متقابلا به انسان ابلاغ می‌شود.

 

وحدت حوزه و دانشگاه سمبلی برای پيوند و نهضتی فرهنگی است

رییس هیئت نظارت بر شورای نگهبان در استان همدان با اشاره به علت نامگذاری اين روز با عنوان وحدت حوزه و دانشگاه، تصریح کرد:  این روز در حقيقت سمبلی برای يك حركت، پيوند و نهضتی فرهنگی در راستای رشد، تعالی، بالندگی و توسعه همه جانبه كشور و امت اسلامی و امت انقلابی ايران است.

حجت الاسلام محمد جوادی در ادامه خودبرتربینی را از جمله دغدغه های حوزه و دانشگاه عنوان و خاطرنشان کرد: حوزه و دانشگاه هیچکدام بر دیگری برتری ندارد، این دو باید در کنار هم باشند.

وی با اشاره به اینکه  حوزه و دانشگاه مانند چشم و گوش هستند که جامعه به هر دو آن نیازمند است، تأکید کرد: خودبرتر بینی دلیل ناشناخته بودن شخصیت وجودی است و کسی که خود را برتر از دیگری بداند برتر نیست بلکه بدتر است.

جوادی تصریح کرد: خودبرتربینی و طرد یکدیگر مانع تحقق وحدت بین حوزه و دانشگاه می شود.

این مسئول در ادامه مصداق این تعبیر را مناظره نخ و سوزن پروین اعتصامی عنوان و خاطرنشان کرد:

در دست بانوئی، به نخی گفت سوزنی             کای هرزه‌گرد بی سر و بی پا چه می‌کنی

ما میرویم تا که بدوزیم پاره‌ای                        هر جا که میرسیم، تو با ما چه می‌کنی

خندید نخ که ما همه جا با تو همرهیم                بنگر بروز تجربه تنها چه می‌کنی

هر پارگی بهمت من میشود درست                   پنهان چنین حکایت پیدا چه می‌کنی

در راه خویشتن، اثر پای ما ببین                      ما را ز خط خویش، مجزا چه می‌کنی

تو پای بند ظاهر کار خودی و بس                   پرسندت ار ز مقصد و معنی، چه میکنی

گر یک شبی ز چشم تو خود را نهان کنیم           چون روز روشن است که فردا چه می‌کنی

جائی که هست سوزن و آماده نیست نخ                         با این گزاف و لاف، در آنجا چه میکنی

خود بین چنان شدی که ندیدی مرا بچشم                        پیش هزار دیده‌ی بینا چه می‌کنی

پندار، من ضعیفم و ناچیز و ناتوان                  بی اتحاد من، تو توانا چه می‌کنی

 

بدون شک، وحدت حوزه و دانشگاه راهبرد اساسی امام خمینی(ره) برای تحقق اسلام ناب محمدی است و بدون این وحدت، انقلاب اسلامی کم فروغ است، وحدت و همکاری این دو پایگاه فکری فرهنگی جامعه، برای حفظ فرهنگی اصیل، در مقابل هجوم ارزش های غربی ضروری است، وحدت و همکاری میان این دو نهاد نه یک وحدت فیزیکی و شکلی، بلکه تقارب و یکی شدن در مبانی معرفت شناختی، ارزش های فرهنگی و دغدغه ها و حساسیت های سیاسی اجتماعی است و همین حالت است که هر یک از این دو قشر را در جایگاه واقعی خود قرار داده است.

گزارش از فرشته درهم فروش

انتهای پیام/ع

برچسب‌ها: 

دیدگاه شما