وضعیت آب و هوای همدان

خبرگزاری علم و فناوری

**

تاریخ : پنجشنبه 2 بهمن 1393 ساعت 19:32   |   کد مطلب: 12331
نشاسته جایگزینی مناسب برای گِل حفاری چاه نفت است
استاندار همدان گفت: هم اکنون گل حفاری چاه نفت از بسیاری از کشورهای دنیا خریداری و وارد کشور می شود در حالیکه با این نشاسته موجود در سیب زمینی می توان این گل حفاری را تامین کرد.

به گزارش نافع، محمد ناصر نیکبخت در کارگروه اشتغال و سرمایه گذاری استان همدان افزود: هم اکنون 5.5 میلیون تن محصول کشاورزی استان تولید می شود که 3.5 میلیون تن از آن آماده تبدیل است.

وی اضافه کرد: با توجه به شرایط کم آبی باید کشاورزی در استان به سمت آبیاری مکانیزه و مدرن سوق داده شود تا راندمان بخش کشاورزی که از بهترین ظرفیت های استان است افزایش پیدا کند.

وی ادامه داد: یک واحد صنایع تبدیلی استان که مربوط به پیش از انقلاب بوده است هم اکنون در حال احیا است که با احیای آن نیز تنها می توان 150 تن سیب زمینی را فرآوری کرد در حالی که سالانه یک میلیون تن سیب زمینی در استان همدان تولید می شود.

نیکبخت ادامه داد: هم اکنون گل حفاری چاه نفت از بسیاری از کشورهای دنیا خریداری و وارد کشور می شود در حالیکه با این نشاسته موجود در سیب زمینی می توان این گل حفاری را تامین کرد.

استاندار همدان افزود: از لحاظ صنعتی هم پتروشیمی استان همدان 90 درصد پیشرفت فیزیکی داشته و زمینه برای احداث دو واحد پتروشیمی دیگر در استان مهیا است.

وی عنوان کرد: استان همدان شایستگی و توانمندی لازم را برای توسعه مناسب داشته چرا که این استان از نظر معادن نیز جز استان های غنی کشور به شمار می رود.

وی با بیان اینکه توسعه کشور و استان ها بدون حضور بخش خصوصی محقق نخواهد شد، اضافه کرد: دولت از روز اول با خزانه ای مواجه شد که وضعیت خوبی نداشت اما با این حال همواره به دنبال تحقق شعارهای اقتصادی و تامین معیشت مردم با هدف خروج از رکود و تامین اشتغال است.

وی با اشاره به نقش صندوق توسعه ملی در بهبود اوضاع اقتصادی کشور ادامه داد: هیچ پشتوانه ای قوی تر از صندوق توسعه ملی برای توسعه اقتصادی وجود ندارد.

وی اضافه کرد: استان همدان به لحاظ شرایط اقتصادی توانمندی و پتانسل بالایی دارد و از لحاظ گردشگری نیز از استان های سرآمد کشور به شمار می رود.

استاندار همدان گفت: اما متاسفانه این استان مقصد گردشگری نبوده و بیشتر مسیر گردشگری است که باید برای اصلاح این امر شرایط زیر بنایی را تغییر داد.

وی ادامه داد: استان همدان شرایط جغرافیایی و اقلیمی ویژه ای دارد به گونه ای که با 9 استان کشور فاصله ای یک و نیم تا سه ساعته داشته و از نظر آب و هوایی نیز از استان های خوب کشور است.

نیکبخت با بیان اینکه سرمایه گذاران خوبی برای حضور در همدان اعلام آمادگی کرده اند افزود: شرکت بزرگ شستا وابسته به سازمان تامین اجتماعی آمادگی خود را برای سرمایه گذاری پنج هزار میلیارد ریالی در تولید منیزیم از دولومیت، احداث هتل پنج ستاره، منطقه ویژه اقتصادی جهان آباد، انجام طرح مطالعاتی منطقه اقتصادی سامن و برخی طرح های دیگر اعلام کرده است.

نیکبخت ادامه داد: قرار داد تولید باطری و لنت ماشین برای صادرات با سرمایه گذار کره ای و قرار داد تولید سالانه 500 هزار بخاری مدرن برای مصرف داخل و صادرات به خارج با سرمایه گذار ژاپنی بسته شده است.

استاندار همدان ادامه داد: در جلسه ای که با دومین سرمایه گذار عرب در جهان که فردی کویتی است برگزار شده ایشان آمادگی خود را برای توسعه کشت و صنعت مدرن و ایجاد صنایع تبدیلی در استان همدان اعلام کرده اند.

انتهای پیام/ح

دیدگاه شما