وضعیت آب و هوای همدان

خبرگزاری علم و فناوری

**

تاریخ : يكشنبه 26 بهمن 1393 ساعت 13:11   |   کد مطلب: 12922
مدیرکل آموزش‌ فنی و حرفه‌ای استان همدان عنوان کرد:
رونق فرهنگ کار به جای مدرک‌گرایی، عاملی مؤثر در تحقق اقتصاد مقاومتی
رونق فرهنگ کار به جای مدرک‌گرایی، عاملی مؤثر در تحقق اقتصاد مقاومتی
آموزش‌های فنی و حرفه‌ای، یکی از عناصر کلیدی تحقق اقتصاد مقاومتی است که نقش مؤثری در توانمندسازی افراد جامعه، اشتغال‌زایی و بهبود کیفیت تولیدات داخلی دارد.

به گزارش نافع، توسعه کمی و کیفی آموزش‌های سازمان فنی و حرفه‌ای موجب کاهش بیکاری به عنوان یک معضل و بیماری اجتماعی می‌شود.

توجه به آموزش‌های فنی و حرفه‌ای و توسعه این آموزش‌ها، گام مهمی برای عمل به دغدغه‌های مقام معظم رهبری مبنی بر تحقق اقتصاد مقاومتی است و انتظار می‌رود که سازمان فنی و حرفه‌ای کشور، سیاست و حرکتی انقلابی با شتاب هرچه بیشتر را برای تحقق شعار سال پیش‌رو گیرد.

البته باید در نظر داشت که نیروی انسانی و استادان ماهر و توانمندی برای آموزش‌های فنی و حرفه‌ای انتخاب شوند تا با دلسوزی و تعهد به آموزش کارآموزان بپردازند.

مدیرکل آموزش‌ فنی و حرفه‌ای استان همدان در این‌باره به خبرنگار ما گفت: آموزش‌های فنی و حرفه‌ای، یکی از عناصر کلیدی تحقق اقتصاد مقاومتی است و آموزش و توانمندسازی افراد جامعه از مهمترین وظایف ما به شمار می‌آید.

علیرضا مهرابی با بیان اینکه این موضوع، رسالت سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای را در مسیر مهارت‌آموزی سنگین تر می‌سازد، تصریح کرد: با تربیت نیروی متخصص می‌توان بهره‌وری را افزایش داده و کالای باکیفیت تولید کرد که در نهایت موجب جلوگیری از ورود کالای خارجی و اشتغال‌زایی می‌شود.

وی با اشاره به برخی از سیاست‌های سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای برای عمل به فرمایشات رهبر معظم انقلاب درباره اقتصاد مقاومتی اظهارداشت: پیشتازی اقتصاد دانش‌بنیان، پیاده‌سازی و اجرای نقشه جامع علمی کشور، سازماندهی نظام ملی نوآوری، مدیریت مصرف با تأکید بر سیاست‌های کلی اصلاح الگوی مصرف و رونق فرهنگ کار به جای مدرک‌گرایی از مهمترین این برنامه‌ها به شمار می‌رود.

 

مهرابی، ارتباط با دستگاه‌های دولتی و کارآفرینان، شناسایی مشاغل جدید و ارتباط مؤثر با بازار کار را از دیگر برنامه‌ها و سیاست‌های راهبردی فنی و حرفه‌ای در این زمینه عنوان کرد.

وی تصریح کرد: آموزش‌های فنی و حرفه‌ای از کارکردها و قابلیت‌های اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی مهمی برخوردار بوده و تأثیر مستقیمی بر توسعه کشور دارند.

مهرابی با تأکید بر اینکه باید دست به دست هم داد تا جوانان از نقطه قوت به ضعف نرسند، تصریح کرد: ۸۵ درصد ورودی‌ها به فنی و حرفه‌ای را افراد بدون مهارت و ۷۲ درصد را فارغ‌التحصیان دانشگاهی تشکیل می‌دهند.

وی، همچنین اضافه کرد: ۷۵ درصد مراجعین، افراد 15 تا 30 ساله بوده و متأسفانه عرضه و تقاضا در مباحث فارغ‌التحصیلی دانشگاهی و نیاز بازار کار برابر نیستند.

مهرابی با اشاره به فعالیت ۱۸۰ آموزشگاه آزاد فنی و حرفه‌ای در استان همدان گفت: پارسال آموزشگاه‌های آزاد ۲ هزار و ۲۰۵ دوره آموزشی و آموزشگاه‌های دولتی نیز یک هزار و ۴۰۸ دوره آموزشی برگزار کردند.

وی افزود: این آموزشگاه‌ها امسال نیز در ۲۴ رشته ۶۰۵ هزار نفرساعت عملکرد آموزشی داشته‌اند.

مدیر کل فنی و حرفه‌ای همدان، همچنین از اختصاص ۲۱ میلیارد ریال برای مشاغل خانگی خبر داد و گفت: این مشاغل شامل ۲۱ رشته نظیر قالی‌بافی است.

مهرابی با اشاره به نقش سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای در توانمندسازی و تأیید صلاحیت حرفه‌ای افراد گفت: سال گذشته ۴ میلیون و ۶۴۰ هزار نفرساعت آموزش فنی و حرفه‌ای در این زمینه داده شده و در 4 ماهه امسال نیز یک میلیون و ۳۰۰ هزار نفر ساعت آموزش دیده‌اند.

 وی اعلام کرد: همچنین پارسال۶۱ هزار نفر گواهینامه مهارت از سازمان دریافت کرده‌اند.

مهرابی خاطرنشان کرد: اقتصاد ایران دارای بخش‌ها و ظرفیت‌های اقتصادی بالقوه‌ای است که نیازمند برنامه‌ای بلندمدت و همه جانبه‌نگر در بهره‌گیری از این موهبت‌های الهی و منابع انسانی کارآمد است تا با تخصیص بهینه این منابع، آینده اقتصادی ایمن‌تر و پررونق‌تری را برای نسل‌های بعدی رقم زند.

وی ادامه داد: با برنامه‌ریزی، تلاش و تدوین استراتژی‌های لازم با محوریت اقتصاد مقاومتی می‌توان بخش عمده‌ای از تهدیدهای امروزی را به فرصت تبدیل کرد.

گزارش از سمیه مظاهری

انتهای پیام/ح

دیدگاه شما