وضعیت آب و هوای همدان

خبرگزاری علم و فناوری

**

تاریخ : سه شنبه 13 مرداد 1394 ساعت 10:01   |   کد مطلب: 15604
رییس کل دادگستری همدان:
حفظ استقلال خط قرمز دستگاه قضا است
رییس کل دادگستری استان همدان گفت: حفظ استقلال دستگاه قضا و سفارش ناپذیری از خارج قوه قضاییه از اصول خدشه ناپذیر و خطوط قرمز این بخش به شمار می رود.

به گزارش نافع به نقل از ایرنا، محمد رضا مترقب در آیین تودیع و معارفه دادستان شهرستان تویسرکان افزود: رهبر معظم انقلاب در دیدار با مسوولان و مدیران قوه قضاییه در سال جاری به اصول محوری در این حوزه اشاره کردند که نقشه راه عملکرد کارگزاران نظام در این حوزه است.

وی بیان کرد: ایستادگی در برابر تهدیدهای آسیبرسان به استقلال قوه قضاییه و جوسازی های متنوع در مورد عملکرد این دستگاه و مقاومت بر موضع و حرف حق از سوی قضات و کارگزاران از دیگر محورهای اصولی محسوب می شوند که رهبر معظم انقلاب آنها را مورد تاکید قرار دادند.

مترقب اقتدار قوه قضاییه را پای فشاری بر رعایت حق و عدالت اجتماعی دانست و تصریح کرد: اقتدار در قوه قضاییه به معنای قدرت طلبی نیست.

وی ادامه داد: همچنین قانون مداری و قانون گرایی از دیگر محورهای عملکرد دستگاه قضا محسوب می شوند که باید همواره و در مقام عمل مورد توجه ویژه قرار گیرند.

مترقب با انتقاد از قوانین جدید مرتبط با آیین دادرسی در کشور تصریح کرد: این قوانین می توانند تبعات ناخوشایندی در جامعه ایجاد کنند که البته تلاش ها برای اصلاح قوانین این بخش آغاز شده است.

وی اقدامات پیشگیرانه در زمینه وقوع جرایم با استفاده از ابزار رسانه، اطلاع رسانی و فرهنگ سازی را از دیگر اولویت های دستگاه قضا در سطوح مختلف عنوان و اضافه کرد: همچنین توجه ویژه به بحث اختلافات خانوادگی و افزایش میزان طلاقهای توافقی از دیگر مباحثی محسوب می شوند که رهبر معظم انقلاب در مورد آن ابراز نگرانی و توصیه به تلاش مضاعف در جهت اصلاح مشکلات آن کردند.

مترقب اظهار کرد: دستگاه قضا بر اساس منویات رهبر معظم انقلاب به دنبال کاهش مجازات حبس و جایگزین کردن کیفری دیگر به جای آن است تا از تبعات منفی آن در جامعه جلوگیری شود.

وی گفت: اکنون شناسایی و جذب نیروهای انسانی موثر و توانمند و به کارگیری آنها در دستور کار قوه قضاییه قرار دارد.

مترقب همچنین از عملکرد صدا و سیما در حوزه پخش بسته های فرهنگی و آموزشی قوه قضاییه و درخواست هزینه برای استفاده از آنها انتقاد کرد.

فرماندار تویسرکان نیز در این آیین گفت: عملکرد قضایی شهرستان در شرایط مطلوبی قرار دارد و مشکل خاصی در این حوزه دیده نمی شود.

سید مهرداد موسوی افزود: با وجود عملکرد خوب دستگاه قضا در سراسر کشور شاهد افزایش تعداد پرونده ها هستیم که لزوم فعالیت های بیشتر فرهنگی و اقدامات پیشگیرانه را نشان می دهد.

وی اضافه کرد: باید فضای عمومی جامعه با اتخاذ تدابیر و سیاست های سنجیده و هدفمند در همه حوزه های سیاسی، اجتماعی و فرهنگی به سمت فرهیختگی پیش رود تا مردم در کنار یکدیگر زندگی بهتری داشته باشند.

موسوی در پیش گرفتن ساز و کارهای کیفری و برخورد قضایی را از دیگر راهکارهای ایجاد عدالت بیشتر اجتماعی عنوان و تصریح کرد: در عین حال به نفه همه است که از همان راه اول یعنی افزایش میزان فرهیختگی سیاسی، اجتماعی و فرهنگی به اصل زندگی بهتر در کنار یکدیگر دست پیدا کنیم.

در این آیین از تلاش های سه ساله عباس نجفی به عنوان دادستان سابق شهرستان تویسرکان تجلیل و با ابلاغ حکم رسمی یونس طرهانی جایگزین وی در این سمت شد.

تویسرکان یکی از شهرستان های استان همدان واقع در 90 کیلومتری شهر همدان است که از سه شهر، دو بخش و هفت دهستان برخوردار است.

انتهای پیام/م

برچسب‌ها: 

دیدگاه شما