وضعیت آب و هوای همدان

خبرگزاری علم و فناوری

**

تاریخ : سه شنبه 13 مرداد 1394 ساعت 10:11   |   کد مطلب: 15606
مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق همدان:
۱۴۰۰ کنتور هوشمند آب و برق در همدان نصب شد
مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق استان همدان با بیان اینکه شش هزار و ۴۰۰ چاه برقی در استان همدان وجوددارد، گفت: از این تعداد ۱۴۰۰ چاه به کنتور هوشمند آب و برق مجهز شده‌ است.

به گزارش نافع به نقل از مهر، حاجی‌رضا تیموری با اشاره به تعداد چاه‌های کشاورزی در استان همدان اظهار داشت: در حال حاضر ۱۲ هزار و ۸۰۰ چاه کشاورزی فعال در استان وجود دارد که حدود شش هزار و ۴۰۰ چاه برقی است.

 

وی با بیان اینکه شش هزار و ۴۰۰ چاه در استان همدان از دیزل ژنراتور استفاده می‌کنند، گفت: از این میزان یک هزار و ۴۰۰ چاه به کنتور هوشمند مجهز شده‌اند.

 

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق استان همدان با اشاره به نصب کنتورهای هوشمند آب و برق بر روی ۲۴ درصد چاه‌های کشاورزی استان افزود:  آب و برق سرمایه‌ای ملی و گرانبها بوده و متعلق به همه نسل‌ها است.

 

وی ادامه داد: همه ما در قبال آیندگان مسئول هستیم و کشاورزان نیز باید به یاد داشته باشند که فرزندان آنان از منابع امروز سهم دارند و باید این سهم حفظ و به آنان تحویل شود.

 

تیموری با بیان اینکه سیاست‌گذاران این طرح به دنبال مدیریت منابع آب و برق در بخش کشاورزی هستند، بیان کرد: بخش عمده ای از برق و حدود ۴۰ درصد از انرژی سالیانه توسط بخش کشاورزی مصرف و در بخش آب نیز حدود ۹۲ درصد آب‌های زیرزمینی صرف کشاورزی می‌شود.

 

دولت در بخش آب نیز به دنبال دریافت آب‌بهاء از کشاورزان نبوده و نیست

 

وی با اشاره به اینکه برق به قیمت ارزان تحویل کشاورزان می‌شود، اضافه کرد: دولت در بخش آب نیز به دنبال دریافت آب‌بهاء از کشاورزان نبوده و نیست.

 

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق استان همدان عنوان داشت: مدیریت مصرف آب و برق به معنای جلوگیری از مصرف نیست بلکه این روش بهترین راهکار برای بهینه‌سازی مصرف و ارتقابهره‌وری است.

 

به گفته وی کنتورهای هوشمند ابزاری مناسب برای جلوگیری از برداشت بی‌رویه آب‌های زیرزمینی و توزیع عادلانه آب مبنی بر بهره‌برداران چاه‌های مجاز کشاورزی است.

 

تیموری عنوان کرد: این کنتورها مجهز به سیستم قرائت کارت هوشمند بوده و هر ساله احجام حق‌آبه مندرج در پروانه بهره‌برداری در این کارت‌ها شارژ و تحویل بهره‌برداران می‌شود.

 

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق استان همدان با بیان اینکه هزینه بها انرژی برق در بخش کشاورزی هر کیلووات حدود ۱۱ تومان و بسیار کم است، گفت: اگر کشاورزان از نصب کنتور امتناع کنند پروانه بهره‌برداری آنان توسط آب منطقه‌ای تمدید نمی‌شود و اگر پروانه نداشته باشند بها انرژی مصرفی به قیمت آزاد محاسبه و دریافت می‌شود و در صورت ادامه این امر نیز پروانه آنان از طریق آب منطقه‌ای باطل خواهد شد.

 

وی افزود: نصب کنتورهای هوشمند بر روی چاه‌های کشاورزی منافع بسیاری برای کشاورزان به همراه دارد که از آن جمله می‌توان به جلوگیری از هزینه‌های بسیار سنگین کف‌شکنی چاه‌ها و افت کیفی آب اشاره کرد.

 

تیموری عنوان کرد: کاهش هزینه‌ها و افزایش بهره‌وری و بهره‌‌مندی از حمایت‌های دولت از دیگر مزایای استفاده از کنتورهای هوشمند آب و برق بر روی چاه‌های کشاورزی است.

 

وی یادآور شد: در صورت تمایل کشاورزان به خاموش کردن برق چاه خود در چهارساعت پیک بار، بطور اتوماتیک برق چاه قطع شده و کشاورزان می‌توانند از مزایای رایگان بودن بها انرژی در ۲۰ ساعت دیگر شبانه‌روز استفاده کنند.

 

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق استان همدان بیان کرد: تجربه سایر استان‌ها در خصوص نصب کنتورهای هوشمند، نشان دهنده تأثیر این روش در کاهش افت سطح آب‌های زیرزمینی در دشت‌های مختلف به خصوص در دشت‌های بحرانی است.

انتهای پیام/م

برچسب‌ها: 

دیدگاه شما