وضعیت آب و هوای همدان

خبرگزاری علم و فناوری

**

تاریخ : سه شنبه 10 مرداد 1402 ساعت 06:52   |   کد مطلب: 43099
جانشین دبیر اجرایی کنگره هشت هزار شهید استان همدان گفت: ۸۰ عنوان کتاب مرتبط با شهدای همدان با نظارت نویسندگان مطرح همدانی از جمله سردار حسام و با توجه به شان و جایگاه شهدا در حال تالیف و چاپ است.

سید محمد جنتی روز دوشنبه در جریان بازدید مدیرکل حفاظت محیط زیست استان از دبیرخانه کنگره هشت هزار شهید همدان بیان کرد: ۲۰ مستند توسط صدا و سیما در حال تهیه برای شهدا است همچنین فیلمنامه ۲ فیلم بلند سینمایی برای ۲ شهید شاخص استان در حال تهیه است که بعد از اجلاسیه به نتیجه می رسد.

وی گفت: مقدمات اجرایی دومین کنگره ملی هشت هزار شهید همدان از سال ۱۴۰۰ فراهم و از سال گذشته به طور رسمی اجرای این برنامه ها آغاز شد و قرار است اجلاسیه این کنگره از ۱۶ مهر امسال به مدت چهار روز برگزار شود.

جانشین دبیر اجرایی کنگره هشت هزار شهید استان همدان اضافه کرد: ۲۳ کمیته برای برگزاری این کنگره شکل گرفته که هر یک از کمیته ها یک تکلیف و وظیفه بر عهده دارند و یکی از مهمترین برنامه ها ساخت و طراحی یادمان ها از جمله یادمان بمباران انبار نفت در سال ۱۳۶۴، بمباران ورزشگاه قدس محل اقامه نماز جمعه با بیش از ۱۲۰ شهید و ساخت یادمان در دیگر نقاط استان است.

جنتی ادامه داد: جمع آوری آثار شهدا از جمله عکس، خاطرات، وصیت نامه و دست نوشته در دستور کار است و پس از پایان این کنگره این اسناد دوباره تحویل خانواده شهدا می شود.

جانشین دبیر اجرایی کنگره هشت هزار شهید استان همدان بیان کرد: مصاحبه با خانواده و همرزم شهدا به علت فوت والدین آنها در حال انجام است و در حوزه علمی و پژوهشی نیز از ظرفیت دانشگاه استفاده شده است.

جنتی گفت: برگزاری یادواره شهدا از سال های گذشته تاکنون به صورت صنفی نظیر یادواره شهدای مهندس، کارگر، کارمند، یا یادواره شهدای اطلاعات، تخریب، غواص و امثالهم برگزار می شود که با برگزاری کنگره شهدا این یادواره ها با نگاه جدید و شکل و محتوای مناسب با هدف انتقال فرهنگ ایثار و شهادت به نسل جوان برگزار می شود.

وی بیان کرد: شمار زیادی از جوانان نسبت به شهدا بی تفاوت نیستند اما شناخت دقیقی از آنها ندارند که باید با برگزاری هدفمند یادواره ها با شکل و محتوای مناسب نسبت به شناساندن شهدا، اهداف و آرمان های آنان به قشر جوان جامعه تلاش شود.

جانشین دبیر اجرایی کنگره هشت هزار شهید استان همدان گفت: کمیته ورزش و جوانان نیز در ذیل این کنگره شکل گرفته و رویکرد این مجموعه پرهیز از تمرکز در مناطق شهری و برگزاری برنامه ها حتی در دور افتاده ترین روستاهای استان با هدف شناساندن شهدا است.

جنتی اضافه کرد: کمیته بانوان نسبت به برگزاری همایش ها و دیدار و سرکشی دختران با خانواده شهدا در یک فضای صمیمی اقدام کرده است که نتایج مثبت به همراه داشته است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست همدان نیز گفت: این استان الگویی آشکار از رشادت و دلاوری زنان و مردانی است که با ایثار و از جان گذشتگی به مقابله با متجاوزان رفتند تا امنیت را برای ما به ارمغان بیاورند.

سیده مریم محمدی افزود: امروز به هر کوی و برزنی که قدم می گذاری نام شهیدی بر سر در کوچه های آن نقش بسته همچنین بر روی دیوار و طاقچه خانه ها عکس شهید دیده می شود که در عنفوان جوانی، جان شیرین و مبارک خود را برای دفاع از کیان اسلامی فدا کردند.

وی ادامه داد: چه شیر زنانی که فرزندانی در قامت انسان های دلیر، رشید و فداکار برای صیانت از ارزش ها و آرمان های الهی تربیت کردند تا گزندی به دین مبین اسلام نرسد و هم اینک مفتخر به داشتن چندین فرزند شهید هستند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست همدان اظهار داشت: صلابت و اقتدار مردم این استان در دوران دفاع مقدس وصف ناپذیر است مردان بی ادعایی همچون شهیدان همدانی، چیت سازیان، شهبازی، حاجی بابایی، ستار ابراهیمی، سعید قهاری سعید معروف به کاک سعید، شهید حق گویان، ترک و دیگر شهدا که برگ زرینی بر افتخارات این استان و کشور افزودند.

محمدی با بیان اینکه سازمان حفاظت محیط زیست نیز همانند نیروهای مسلح در مسیر شهادت گام برداشته است گفت: حرکت در مسیر سرخ شهادت، جز جدایی ناپذیر فعالان در سازمان حفاظت محیط زیست به ویژه حرفه خطیر و مقدس محیط بانی است.

وی افزود: فعالان در این مجموعه همچون رزمندگان دفاع مقدس به واسطه عشق و علاقه به طبیعت به حراست از عرصه های طبیعی می پردازند و محیط بانان برای پاسداری از حیات وحش جان خود را آماج تیر شکارچیان کرده تا بتوانند حیات وحش بی دفاع را از گزند این افراد مصون نگه دارند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست همدان اضافه کرد: این سازمان در کنار تکالیف سازمانی و محوله، ترویج فرهنگ ایثار و شهادت را والاترین وظیفه خود می داند و هم اینک بیش از ۳۰ درصد کارکنان این نهاد را خانواده معظم شهدا، جانباز و ایثارگر تشکیل می دهد.

محمدی اظهار داشت: سازمان حفاظت محیط زیست در راستای ترویج فرهنگ ایثار و شهادت و تکریم خانواده شهدا و ایثارگران در روزشمار هفته محیط زیست یک روز با نام ایثارگران در نظر گرفته که برای این روز نیز ویژه برنامه هایی هر ساله در بُعد ملی و استانی برگزار می شود.

وی گفت: برگزاری دومین کنگره ملی هشت هزار شهید استان همدان فرصتی برای شناساندن شهدای گرانقدر به نسل جدید جامعه است شهدایی که می توانند به عنوان یک الگو مسیر سعادت را به گروه ها و اقشار مختلف به ویژه جوانان و نوجوانان نشان دهند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست همدان افزود: برگزاری کنگره هایی برای این عزیزان، راهکاری برای نهادینه کردن ارزش های و هنجارهای اجتماعی و توجه به مقوله ایثار و جانبازی در مسیر حق است.

محمدی ادامه داد: با روایت بی کم و کاست رشادت و دلیری رزمندگان اسلام در هشت سال جنگ تحمیلی در این کنگره و یادواره ها، جوانان در می یابند که ما هر آنچه داریم مدیون خون شهدا هستیم.

دومین کنگره ملی هشت هزار شهید استان همدان در شانزدهم مهرماه سالجاری برگزار می شود.

استان همدان هشت هزار شهید، ۱۸ هزار جانباز و یک هزار آزاده را تقدیم آرمان های انقلاب اسلامی کرده است.

انتهای پیام/

برچسب‌ها: 

دیدگاه شما