وضعیت آب و هوای همدان

خبرگزاری علم و فناوری

**

تاریخ : دوشنبه 3 مهر 1402 ساعت 20:08   |   کد مطلب: 43289
فوت یک نوزاد تازه متولدشده در بیمارستان آیت‌الله علیمرادیان نهاوند چند روزی است که باعث حاشیه‌های زیادی شده است و دادستان شهرستان نیز از تشکیل پرونده قضایی درباره این مورد خبر داده است.

به گزارش نافع، انتشار خبر فوت نوزاد نهاوندی در بیمارستان علیمرادیان این شهر باعث ایجاد حاشیه‌های زیادی در رسانه‌های رسمی و فضای مجازی شده است. خانواده این نوزاد نبود دارو و غیبت پزشک را مقصر فوت فرزندشان می‌دانند و شبکه بهداشت و درمان و رئیس بیمارستان هم علت فوت را بیماری مادرزادی می‌دانند.

طبق اظهارات خانواده این نوزاد، عدم تجویز داروی «سورفاکتانت» و ترک فعل و نبود پزشک بر بالین بیمار علت فوت بوده است که باید بررسی شود تشکیل پرونده قضایی برای نوزاد فوت‌شده در بیمارستان نهاوند عباس آزاد بخت دادستان نهاوند نیز پس از انتشار این خبر گفت: برای یافتن چرایی علت فوت یک نوزاد در بیمارستان علیمرادیان این شهرستان، پرونده قضایی تشکیل‌شده و در صورت هرگونه کوتاهی با مقصران این ضایعه برخورد خواهد شد.

وی اظهار داشت: طبق اظهارات خانواده نوزاد عدم تجویز دارو و ترک فعل و نبود پزشک بر بالین بیمار علت فوت است، درحالی‌که نمی‌توان بدون نظر کارشناسانه نسبت به این موضوع قاطعانه سخنی مطرح کرد.

دادستان نهاوند افزود: با این‌وجود به دلیل حساسیت ماجرا سریعاً پرونده قضایی برای یافتن علت اصلی فوت این نوزاد تشکیل‌شده تا کارشناسان هیئت انتظامی نظام پزشکی موضوع را با دقت بیشتری بررسی کرده و نتیجه را به این دادسرا اعلام کنند، همچنین پس از بررسی‌های کارشناسی، اظهارنظر قضایی لازم به عمل خواهد آمد.

توضیحات شبکه بهداشت و درمان نهاوند در خصوص این موضوع

روابط عمومی شبکه بهداشت و درمان نهاوند در خصوص فوت یک نوزاد در بیمارستان علیمرادیان این شهر توضیحاتی ارائه کرد.

در این توضیحات آمده است؛ در پاسخ به موارد مطرح‌شده در خصوص فوت نوزاد در تاریخ ۱۴۰۲/۶/۲۸ در بیمارستان آیت‌الله علیمرادیان به اطلاع می‌رساند نوزاد حاصل زایمان طبیعی بوده و موقع تولد ۳۷ هفته سن داشته است و مادر طی هفته قبل از زایمان دو بار با دردهای پراکنده به بیمارستان مراجعه نموده ولی چون معاینه مادر و جنین طبیعی بوده مرخص شده است.

در آخرین مراجعه مادر که ۴۸ ساعت قبل از زایمان بوده، متخصص زنان برای مادر به‌منظور بلوغ ریه نوزاد آمپول بتامتازون تجویز نموده که متأسفانه به گفته خانواده بیمار مادر از تزریق دارو امتناع نموده است.

پس از زایمان با متخصص اطفال تماس گرفته‌شده و از همان ابتدا نوزاد با دستور تلفنی در سرویس متخصص اطفال بستری می‌شود و با توجه به نیاز به آی سی یو نوزادان رایزنی‌های لازم جهت اعزام و اخذ پذیرش از بیمارستان فاطمیه همدان انجام می‌شود و نهایتاً در بیمارستان فاطمیه همدان برای بیمار تخت رزرو می‌شود ولی نوزاد شرایط مناسب برای اعزام نداشته و علیرغم تلاش‌های انجام‌شده در بیمارستان نوزاد فوت می‌کند.

لازم به توضیح است خونریزی معده نوزاد ارتباطی با مصرف آسپرین توسط مادر ندارد و علت فوت بدون انجام کالبدگشایی مشخص نمی‌شود.

تجویز داروی سورفاکتانت مطابق با دستورالعمل‌های وزارت بهداشت باید در مراکز مجهز و دارای امکانات کافی برای نوزادان پرخطر، تجویز شود و همچنین عملکرد متخصصین و کادر درمان در کمیته مرگ‌ومیر بیمارستان بررسی خواهد شد.

روابط عمومی شبکه بهداشت و درمان شهرستان نهاوند علت فوت نوزاد نهاوندی مشخص شد

سرانجام پس از حرف‌وحدیث‌های فراوان هدایت الله نوروزی رئیس بیمارستان آیت‌الله علیمرادیان نهاوند در گفتگو با خبرنگاران گفت: نوزادی که به‌تازگی در بیمارستان آیت‌الله علیمرادیان نهاوند فوت کرده، قبل از به دنیا آمدن اختلال مادرزادی «پری‌ناتال» داشته است.

وی در تشریح کامل این اتفاق اظهار کرد: بعدازظهر روز سه‌شنبه یک مادر باردار باسن ۳۷ ماهگی بارداری برای زایمان به بیمارستان علیمرادیان مراجعه می‌کند که نوزادی با وزن ۳ کیلو و ۲۰۰ گرم به دنیا می‌آورد.

نوروزی افزود: در ابتدای تولد حدود نیم ساعتی که نوزاد در بخش زایمان بوده، مشکل خاصی نداشته اما بعد از گذشت مدت کوتاهی دچار مشکلات خفیف تنفسی می‌شود که به بخش اطفال انتقال می‌یابد.

رئیس بیمارستان آیت‌الله علیمرادیان نهاوند ادامه داد: با انتقال نوزاد به بخش اطفال با متخصص کودکان تماس گرفته می‌شود و پزشک متخصص دستورات لازم را تلفنی می‌دهد و با بیمارستان فاطمیه همدان هم برای بستری کودک در بخش ان آی سی یو (بخش مراقبت‌های ویژه نوزادان) یک‌تخت رزرو می‌کند و حدود نیم ساعت بعد پزشک متخصص خود را به بالین بیمار می‌رساند.

وی تصریح کرد: قبل از رسیدن پزشک متخصص اطفال، پزشک متخصص زنان و متخصص بی‌هوشی بالای سر نوزاد بودند و یک لوله (ان‌جی‌تیوپ) را وارد بینی نوزاد می‌کنند که متوجه خون‌ریزی معده نوزاد می‌شوند و با بدحال‌تر شدن نوزاد، لوله تنفسی برای نوزاد گذاشته می‌شود که متأسفانه با همه این تلاش‌ها نوزاد بعد از یک ساعت فوت می‌کند.

رئیس بیمارستان آیت‌الله علیمرادیان نهاوند با اشاره به اینکه نزدیکان این نوزاد فوت‌شده اعلام کرده‌اند علت فوت نوزاد نبود داروی سورفاکتانت در بیمارستان و نبود پزشک متخصص اطفال بوده که کذب محض است، افزود: اظهارات نزدیکان این نوزاد واقعیت ندارد چراکه نوزاد اصلاً به این دارو نیاز نداشته است.

وی تصریح کرد: البته این دارو هم در اختیار بیمارستان‌های شهرستان نیست چراکه تزریق آن باید توسط فوق تخصص اطفال و در بخش مراقبت‌های ویژه اطفال انجام شود که شهرستان این امکانات را ندارد.

نوروزی اضافه کرد: همچنین اینکه خانواده این نوزاد متوفی گفته‌اند که علت خونریزی معده نوزاد مصرف قرص آسپرین در دوران بارداری توسط مادر باردار بوده نیز کذب است چراکه داروی آسپرین یک داروی بسیار ایمن و کاملاً بی‌خطر برای جنین است.

وی یادآور شد: اظهارات خانواده این نوزاد باعث ایجاد التهاب در فضای شهرستان و حتی در استان شده که ما هم در این راستا روز شنبه هفته جاری کمیته مرگ‌ومیر را با حضور سه متخصص اطفال، معاونت درمان شبکه بهداشت شهرستان و شخص بنده تشکیل دادیم که همه این متخصصان به این نتیجه رسیدند که علت فوت نوزاد اختلال انعقادی (پری‌ناتال) که مادرزادی است، بوده و بعد از زایمان بروز کرده و حتی اگر این نوزاد در بهترین ان آی سی یو دنیا هم بستری می‌شد، امکان زنده ماندنش وجود نداشت.

رئیس بیمارستان علیمرادیان نهاوند در پایان تأکید کرد: ما به خانواده نوزاد هم اعلام کردیم که علت فوت نوزاد چه بوده و گفتیم اگر شک دارید می‌توانیم کالبدشکافی کنیم که خانواده متوفی نپذیرفتند.

انتهای پیام/

برچسب‌ها: 

دیدگاه شما