وضعیت آب و هوای همدان

خبرگزاری علم و فناوری

**

تاریخ : يكشنبه 5 آذر 1402 ساعت 10:30   |   کد مطلب: 43425
سر نخ داستان گروه جهادی و بسیجی محله منوچهری، خدمت بی‌دریغ است، همین سر نخ را دنبال کنیم به کلی کار خوب و ارزشی در محل می‌رسیم، گروهی برخاسته از محله منوچهری که پاشنه عاشقی از برای مردم ورکشیدند و برای انجام کارهای عام‌المنفعه لبیک گفتند.

به گزارش نافع، عیار خلوصشان به قدری بالاست که با همه قوا در اختیار محله هستند، محله‌ کم‌برخوردار منوچهری با هزار و یک آسیب اجتماعی را می‌گویم که حالا مصطفی نامی با خلوص بی‌حد و حصر گرداگرد خواهران و برادران بسیجی دیگر یک‌تنه آستین همت بالا زدند و آسیب می‌زدایند.

دغدغه مردم در دلشان ریشه دوانده و تا حل مشکلات آرام نمی‌نشینند، خاصیت گروه‌های جهادی همین است، دغدغه‌مند و نگران؛ دلواپس اهالی محل، از رتق و فتق امور محله گرفته تا تشویق به فرزندآوری و کاهش آسیب‌های اجتماعی.

سر نخ داستان گروه جهادی محله منوچهری، خدمت بی‌دریغ است، همین سر نخ را دنبال کنیم به کلی کار خوب و ارزشی در محل می‌رسیم، گروهی برخاسته از محله منوچهری که پاشنه عاشقی از برای مردم ورکشیدند و برای انجام کارهای عام‌المنفعه لبیک گفتند.

کارهایی مثل توزیع روزانه غذای گرم در محل تا ترویج زندگی به سبک ایرانی اسلامی و دستگیری و حتی غرفه‌های فروش محصولات خانگی؛ اصلا بدون حد و حدود پای کار محله ایستادند و کم نمی‌گذارند انگار که تمام وقتشان به نام محله منوچهری است.

کم و کاست در کارشان نیست، به وقت مسجد و قرآن، یک جور حمایت و به وقت آسفالت محله طور دیگری پای کار هستند، رسیدگی به دانش‌آموزان دختر و پسر که هیچ از واجبات است و بی‌بروبرگرد دیباچه اقدامات جهادی.

جهادی‌هایی که جهادوار خدمت به خلق را پیشی گرفتند و دلشان را به دل خلق خدا گره زدند، گروهی با مدیریت «مصطفی بیات»، هم‌محله‌ای اهالی محله منوچهری که از کودکی قامت به تغییر محله بسته و با شوق پای کار تحول مانده.

«مصطفی بیات»، مدیر گروه جهادی محله منوچهری که خودش را خادم مردم می‌داند دست به دامن کلام می‌شود و تا زیر و بم کار برای اهالی را شرح دهد، شما هم اگر مشتاق هستید بدانید زیر پوست گوشه‌ای از شهر به همت جهادی‌ها چه می‌گذرد این مقال را از نظر بگذرانید.

صحیفه بلندبالای گروه جهادی محله

برادر بسیجی، آقای بیات رشته کلام را دست می‌گیرد و می‌گوید: «یک تیم ۱۳ نفری بسیجی در محدوده محله منوچهری در حال فعالیت هستیم، مرکزیت کار ما مسجد حضرت ولیعصر(عج) است؛ انگار که «مجموعه فرهنگی مسجد ولیعصر(عج)» تابلوی ما شده است.

چند سالی هست که کنار هم کار و بار محله علی‌الخصوص مشکلات را رفع می‌کنیم؛ مجموعه فرهنگی هم متشکل از هیأت، مسجد، پایگاه بسیج خواهران و برادران و خیریه حضرت ولیعصر(عج) است یعنی در کنار هم یک مجموعه جهادی را شکل داده‌ایم و هم‌افزایی بین مراکز باعث شده همگی دست در دست هم خدمتگزار مردم و اهالی محله باشیم.

اگر قرار باشد کاری انجام شود چه در محله و چه در سازمان‌ها و نهادهای مختلف حتماً باید تخصصی باشد، گروه جهادی محله منوچهری هم کارگروه‌های تخصصی مثل کارگروه زن و خانواده، کارگروه عمران، بهداشت و درمان و کلی کارگروه دیگر ایجاد کرده تا جانانه کار انجام شود.

از کوچک‌ترین کارها مثل برنامه‌های مناسبتی و مذهبی تا پیگیری کارهای عمرانی محله، حتی تعمیرات خانه افراد نیازمند و ترمیم وضعیت این افراد در برنامه هست، توزیع غذای گرم بین نیازمندان محل آن هم به طور روزانه بین ۸۰ تا ۱۵۰ پرس حتمی است.

نگفته نگذرم، ارتباط با مدارس دخترانه و پسرانه محل جزو برنامه‌های گروه جهادی است، مثل برگزاری جشن باشکوه تکلیف دختران ۹ ساله در مسجد محله یا بهسازی دبیرستان پسرانه منوچهری، در مجموع از این دست برنامه‌ها در طول سال به وفور برگزار می‌شود.

ایجاد غرفه‌های رایگان مشاغل خانگی برای خانم‌های محله هم از ابتکارات گروه بوده، در حوزه بهداشت و درمان خصوصا برای ترویج سبک زندگی سالم و سبک زندگی ایرانی-اسلامی کار شده، حتی تغذیه سالم و ارگانیک هم دنبال می‌شود در فصل مدرسه گروه فرهنگی و جهادی حضرت ولیعصر(عج) این موضوع را خیلی جدی پیگیری می‌کند.

گفتنی زیاد است، دوره‌های آموزشی تشویق فرزندآوری، تشویق چندفرزندی برای خانواده‌ها مستمر برگزار می‌شود؛ خواهران با قوت طرح‌های این مدلی را پیگیری می‌کنند.

و حالا امروز بعد از دو سال تلاش کلی اتفاق خوب در محله افتاده که مثال می‌شود، کوچه‌هایی که اکثرا آسفالت هستند در حالی که تا پیش از این مشکل آسفالت در محله جدی بود، یعنی به مدد پیگیری گروه جهادی، همکاری مردم و توجه مسئولان برخی از مشکلات رفع شده است.»

حفظ قرآن به مدد گروه جهادی

این برادر مخلص بسیجی با تاکید بر عریض و طویل بودن صحیفه کارهای انجام شده یادآور می‌شود: «نکته بعدی اقدامات گروه جهادی حمایت سفت و سخت از جلسات خانگی قرآن است؛ خواهران و برادران حتما هفته‌ای یک بار جلسات روخوانی، روان‌خوانی و حفظ قرآن کریم را در برنامه‌های روزمره خود دارند و به برکت این برنامه دانش‌آموزان دختر و پسر از مقطع ابتدایی تا مقاطع بالاتر حافظ چند سوره و چند جزء از قرآن کریم شده‌اند.

در جریان روزمرگی محله توجه به قرآن جای خود را دارد، برکات توجه به قرآن هم برای اهالی محل کم نبوده تا جایی که قرار است با توسل به قرآن کریم، محله منوچهری به نام حافظان قرآن در شهر شناخته شود.

به زیان ساده‌تر بعد از تلاش دو ساله گروه ۱۳ نفره جهادی دانش‌آموزان دختر و پسر در محله منوچهری به سمت حفظ قرآن هدایت شدند، آموزش‌ها هدفمند صورت می‌گیرد و از ظرفیت‌ها به نحو احسن استفاده می‌شود.»

صدای رسای اهالی محله شدیم / خانواده بزرگ محله منوچهری

جمله بعدی آقای بیات حباب نترکیده ذهنم می‌شود و ادامه می‌دهد: «در محله منوچهری نیاز به صدای رسایی بود که صدای اهالی را به مسئولان برساند، بنابراین ما گروه جهادی نقش پل ارتباطی بین مردم محل و مسئولان را بازی می‌کنیم یعنی دغدغه مردم را می‌بینیم و مشکلات را می‌شنویم و درصدد رفع آن برمی‌آییم ما در محله منوچهری صدای رسای اهالی شده‌ایم، صدای مطالبه‌گر محله.

به عنوان نمونه در محله منوچهری مجموعه فرهنگی ورزشی خوبی نداریم که در این باره کارهایی انجام و جلساتی برگزار شد و نهایتا قول مساعد ایجاد یک مکان ورزشی به خصوص برای بانوان محله داده شد.

به قولی پیگیری رفاهیات محله به واسطه گروه جهادی انجام می‌شود و تمام سعی ما بر این است همه دستگاه‌ها مثل مسجد، مدرسه و هیأت را بسیج کنیم و بهترین نتیجه برای محله را به ارمغان آوریم.

فلسفه وجودی بسیجی همین است، هر کجا در کشور، استان یا محله نیاز به نیروی کارآمد باشد بسیجی نقش‌آفرینی کند و مثمر ثمر باشد. بسیجی باید برای مردم و اطرافیانش اثربخش است از این رو طبق فلسفه وجودی بسیجیان بر آن شدیم تا هر کجا لازم است وارد میدان شویم و با تمام قوا تاثیرگذار باشیم.

امروز میدان ما محله منوچهری است و مهمترین دستاورد گروه جهادی و بسیجی ما در این میدان امیدآفرینی برای مردم است، اینکه مردم باور کنند با مطالبه‌گری می‌توانند بخشی از مشکلاتشان را حل کنند؛ این مهمترین دستاوردی است که در محله منوچهری به دست آوردیم.

 خانواده بزرگ محله منوچهری امروز به مدد نام بسیج بیشتر از گذشته گرد هم جمع شدند از پیرمرد ۸۰ و چند ساله تا نونهال ۵، ۶ ساله پای جلسات قرآن و مسجد هستند، همه اعضای گروه جهادی هم محله را مثل خانواده خودمان می‌دانیم تا جایی که دغدغه مردم و اهالی دغدغه ما به حساب می‌آید یعنی همگی اعضای یک خانواده بزرگ در یک محله هستیم.»

محله‌ای دور از آسیب با حافظان قرآن

او پای خاطرات را به حکایت گروه جهادی باز می‌کند و می‌گوید: «خاطره خوب ما حمایت از سوی مردم است، یک سال جشن روز دختر را برنامه‌ریزی کردیم تا با همت دوستان جشنی بزرگ و درخور برگزار شود اما در تمام طول مدت برنامه‌ریزی دغدغه استقبال اهالی را داشتیم که آیا از مراسم استقبال می‌کنند یا نه؟ وقتی جشن برگزار شد به قدری استقبال گرم بود که سیستم صوت در مسجد جوابگو نبود و به قولی صدا به صدا نمی‌رسید، از این قسم خاطرات خوب که حتما پای اهالی منوچهری در میان است فراوان داریم.

فعالیت در گروه جهادی؛ خاطرات خوب و شیرین توام با کار سخت را برای ما بسیجیان می‌سازد، اما خاطرات تلخ زمانی رقم می‌خورد که پیگیری‌ها و موضوعات محل به نتیجه نرسد و با جواب نه روبرو شویم این تلخ‌ترین و سنگین‌ترین اتفاقی است که رخ می‌دهد.

از چشم‌انداز محله منوچهری هم بگویم که بنا داریم طی سه، چهار سال کار جهادی به یک محله جدید برسیم، محله‌ای دور از فروش مواد مخدر و دور از افراد درگیر اعتیاد؛ بنا داریم این محله به عنوان تعداد زیاد ورزشکاران، نخبگان دانشگاهی و حافظان کل قرآن کریم شناخته شود، محله‌ای با مردمان زحمتکش که نان حلال زحمتکشی درمی‌آورند شناخته شود.

راستش این محله باید با ۵۰ شهید شاخص شناسایی شود، محله منوچهری خاستگاه شهیدان شاخص کشوری است برای مثال می‌توان به شهید «احمدی‌روشن» که در دوران کودکی در کوچه سجاد زندگی می‌کرد یا شهید «حمید هاشمی» که در کوچه دانشگاه ساکن بود اشاره کرد.

دست آخر هدف ما شناسایی محله منوچهری با نام شهدا و چهره‌های شاخص است، به جای اینکه این محله را با آسیب‌های اجتماعی بشناسند با نام‌های شاخص که از گذشته در دل خود داشته و دارد و خواهد داشت بشناسند.

در این امر کمک رسانه‌ها را می‌طلبیم، با مساعدت رسانه‌ها و همت مسئولان، مشکلات ریز و درشت یکی پس از دیگری حل می‌شود؛ بلاشک ما خانواده بزرگ منوچهری درصدد شکوفا شدن نام محله هستیم و در این میان از هیچ کمکی دریغ نمی‌کنیم از زمان و انرژی گرفته تا پیگیری و مطالبه‌گری، در این مسیر حتی گاهی با خانواده‌هایمان همگام می‌شویم.»

پایان پیام/

برچسب‌ها: 

دیدگاه شما