وضعیت آب و هوای همدان

خبرگزاری علم و فناوری

**

تاریخ : دوشنبه 1 شهريور 1400 ساعت 09:12   |   کد مطلب: 9067
روز همدان برای ایرانیان سراسر کشور است
روزی به نام همدان در پیش است، روز یکم شهریورماه مصادف با سالروز تولد حکیم ابوعلی سینا به نام همدان نامگذاری شده است و سومین سال برگزاری این آین شایسته و فرصت ارزشمند را امسال شاهد خواهیم بود.

به گزارش نافع، آیین های ویژه روز همدان، همزمان است با همایش بزرگ حکمت سینوی که به پاس جایگاه رفیع شیخ الرییس و حکیم بزرگ هزاره ها ابوعلی سینا در پایتخت تاریخ و تمدن ایران برگزار می شود و با گذشت دوره کوتاهی از برگزاری چنین مناسبت مبارکی در همدان، چشم فرهیختگان علوم قدیم به خصوص طب سنتی در سراسر جهان به همدان و تجلی گاه حکمت سینوی است.

روز همدان فرصت مغتنمی برای مردم و مسوولان این دیار کهن و بلندآوازه است تا داشته ها و نقش ارزنده خود در رشد و تعالی فرهنگ و ادب ایران زمین را به مردمان سربلند کشورمان و ذهن های جستجوگر جهانیان بنمایاند.

برگزاری دو دوره گذشته روز همدان بدون احتساب همایش ملی حکمت سینوی، آنگونه که باید برای معرفی توانایی های زیرساختی و نبوغ و شور و شوق مردم استان همدان در عرصه های اجتماعی و اقتصادی پررنگ نبوده است، چون صرف برگزاری یک آیین برای آشنایی و حضور مردم خود استان اگرچه از جنبه هایی مؤثر برخوردار است، اما در ابعاد ملی و فرا ملی کافی نیست.

برنامه و جشن های ویژه روز همدان اگرچه به لحاظ همزمانی با حضور مسافران زیاد از سراسر کشور، پرتماشاچی و با استقبال نسبی روبه رو است، ولیکن دامنه نفوذ آن بیشتر محلی و محتوای پیامی آن کوتاه است.

به طور قطع برای روزی به نام همدان که در پیشانی تاریخ و تمدن یک ملت و یک کشور قرار دارد، باید برنامه ریزی ها به صورت ملی و با محتوای کلی باشد و بهره مندی از ظرفیت تمام رسانه های استانی و رسانه های ملی بیشتر از همیشه کارساز خواهد بود.

تجربه ثابت می کند اجرای یک برنامه واحد و منسجم به مناسبت های خاص مؤثرتر از برنامه های پراکنده و منفعل خواهد بود و به طور قطع پرهیز از خرد کردن هزینه های مختلف برای یک مراسم و آیین خاص در قالب برنامه و اجراهای کوچک، به جای اینکه پخش پیام بین مخاطبان باشد ، منجر به نارسایی پیام و پراکنده گویی ها می شود که هم فرصت ها را می سوزاند و هم هزینه ها را تلف می کند.

خوشبختانه با گسترش دادن شبکه های تلویزیونی ایران امکان حضور و مشارکت نقاط دور و نزدیک کشور در شبکه های سراسری وجود دارد، اما این امکان نیز مشروط به مدیریت قوی استانی و وجود استعدادهای خاصی برای تهیه و تدارک آنگونه برنامه های بومی است که قابلیت پخش سراسری هم داشته باشد.

شبکه تلویزیونی ˈشماˈ در شرایط کنونی بهترین زمینه و فرصت برای معرفی استان ها و فرهنگ و هنر اقوام ایرانی است، اما متأسفانه بیشترین وقت و بهترین وقت این شبکه ملی هم در انحصار چند استان خاص است و برخی استان ها کمتر در این شبکه دیده می شوند.

جشن ها و برنامه های روز همدان یکم شهریورماه، یعنی شنبه هفته آینده برگزار می شود و اگر دیر نشده باشد می توان فرصت برنامه صبح جمعه سی ویکم مردادماه شبکه تلویزیونی شما را به برنامه سازان استان همدان داد تا از این طریق روز همدان نیز به هموطنان و بینندگان این شبکه در سراسر کشور معرفی شود.

یاداشت از مهدی ناصرنژاد

دیدگاه‌ها

شهر خوبوم ای دیاروم خاک پاکوم همدان.... زنده باد همدان و همدانی!!!

دیدگاه شما