وضعیت آب و هوای همدان

خبرگزاری علم و فناوری

**

تاریخ : سه شنبه 18 فروردين 1394 ساعت 13:41   |   کد مطلب: 13780
کشت زعفران فرصتی برای تحول اقتصاد بومی
کشت زعفران در استان همدان اقتصاد خانوارها را متحول کرده به طوری که هم اکنون در 42 هکتار از زمین های زراعی استان همدان زعفران کشت شده و 153 کیلوگرم برداشت محصول نکته ای ارزنده در نقش تولید این محصول در اقتصاد خانواده است.

به گزارش نافع، زعفران گیاه ارزشمندی که از اهمیت اقتصادی بالایی برخوردار است و به این خاطر در دنیا به طلای سرخ معروف شده است.

گیاه زعفران از امتیازات ویژه ای مانند نیاز به آب کم و فصل برداشت مطلوب برخوردار است.

زعفران از خانواده زنبقیان و مبدا اصلی آن قاره آسیا و کشور های چین و ایران است ولی ابریشمی در کتاب زراعت زعفران عنوان کرده که مبدا زعفران سرزمین مادها است که در طول قرون متمادی به دلیل تغییر آب و هوا این گیاه ارزشمند به سمت شرق کشور می رود و در آنجا نیز کشت می شود.

امروزه زعفران در پخت و پز، قنادی، نوشابه سازی و صنایع دارویی کاربرد فراوانی دارد و به تازگی به دلیل خاصیت ضد سرطانی اهمیت این گیاه دو چندان شده است.

این گیاه همیچنین به دلیل خواص دارویی زیادی که دارد در کل دنیا مورد توجه قرار گرفته و بیش از 90 درصد زعفران دنیا در ایران تولید می شود.

معاون مدير باغباني سازمان جهاد كشاورزي استان همدان در گفتگو با خبرنگار مهر با بیان اینکه در 42 هکتار از زمین های زراعی استان همدان زعفران کشت شده است، افزود: سال گذشته از این 42 هکتار 153 کیلو زعفران برداشت شد.

رحیم بیات با اشاره به اینکه آب و هوا برای کشت زعفران باید نیمه گرمسیری باشد، ابراز داشت: مقاومت این گیاه به سرما زیاد است و در گذشته نیز در همدان زعفران کشت شده است.

گیاه زعفران خاک کم توقع می خواهد

وی با بیان اینکه گیاه زعفران خاک کم توقع می خواهد، اظهار داشت: کشت زعفران در استان همدان از شهریور ماه آغاز می شود و پس از کاشت تا پایان شهریور یک مرتبه آبیاری لازم دارد و در مهرماه نیز اگر بارندگی صورت نگیرد یک مرتبه آبیاری لازم دارد.

معاون مدير باغباني سازمان جهاد كشاورزي استان همدان با اشاره به اینکه اوایل آبان ماه گیاه زعفران گل دهی را آغاز می کند، ابراز داشت: برداشت زعفران باید در صبح های زود و پیش از بالا آمدن خوشید انجام شود.

بیات با بیان اینکه اگر زعفران به صورت غنچه برداشت شود بهتر است، عنوان کرد: پس از برداشت گل زعفران آن را به خانه یا کارگاه می فرستند و گلاره ها را جدا می کنند.

وی با بیان اینکه زعفران یک گیاه چند ساله است و تا شش سال می توان از آن برداشت کرد، ادامه داد: در سال های نخست کشت، زعفران زیادی نمی توان از زمین برداشت کرد و ممکن است بتوان در سال های ابتدایی کشت یک یا دو کیلو زعفران از هر هکتار برداشت کرد اما از سال سوم به بعد وضعیت بهتر می شود.

معاون مدير باغباني سازمان جهاد كشاورزي استان همدان با بیان اینکه از سال سوم کشت زعفران می توان از هر هکتار چهار تا پنج کیلو زعفران برداشت کرد، اظهار داشت: در برخی از زمین ها ممکن است میزان برداشت زعفران به شش تا هفت کیلو در هر هکتار برسد.

رحیم بیات با بیان اینکه با توجه به قیمت زعفران تولید چهار یا پنج کیلو زعفران برای کشاورز آن به صرفه است، افزود: اما به دلیل اینکه آشنایی کشاورزان در مورد زمان کشت و برداشت زعفران کم است ممکن است برای آنها ایجاد مشکل کند.

وی با اشاره به اینکه تولید زعفران همدان به قدری نیست که بخواهیم در مورد صادرات آن بحث کنیم، بیان کرد: ممکن است کشاورز زعفران کار نتواند در همدان بازاریابی کند در نتیجه تولید خود را به خراسان می دهد و با بسته بندی دوباره به استان باز می گردد.

معاون مدير باغباني سازمان جهاد كشاورزي استان همدان با بیان اینکه استان همدان جزو استان هایی است که فقط یک درصد تولید زعفران کشور را دارد، افزود: غیر از چهار استان کشور که 99 درصد زعفران کشور را تولید می کنند باقی استان ها فقط یک درصد زعفران کشور را تولید می کنند.

بیات با بیان اینکه طبق آمار وزارت جهاد کشاورزی در 18 استان مجوز کشت زعفران وجود دارد، عنوان کرد: در کشور حدود 79 هزار هکتار زعفران کشت می شود و که 42 هکتار در مقابل این عدد رقم نا چیزی محسوب می شود.

در استان همدان 175 بهره بردار زعفران فعالیت می کنند

وی با بیان اینکه در کشور حدود 250 تن زعفران تولید می شود، ادامه داد: در استان همدان 175 بهره بردار زعفران فعالیت می کنند ولی باید بیشتر از این رقم باشد چراکه قطعات زمین اکثر زعفران کاران کوچک است.

معاون مدير باغباني سازمان جهاد كشاورزي استان همدان با بیان اینکه در شهرستان همدان حدود هفت هکتار زعفران کشت می شود، افزود: یکی از مهمترین مشکلات زعفران کاران عدم وجود پیاز زعفران است چراکه پیاز زعفران در همدان وجود ندارد و باید از خراسان آورده شود و افرادی که می خواهند به صورت آزمایشی زعفران کشت کنند به علت اینکه پیاز کمی را می خواهند ممکن است پیدا نکنند و یا به سختی پیدا کنند.

رحیم بیات یکی دیگر از مشکلات زعفران کاران را قیمت بالای پیاز زعفران دانست و بیان کرد: هر کیلو پیاز زعفران دو هزار تومان است و برای کشت یک هکتار زمین به سه تا پنج تن پیاز زعفران نیاز است.

وی با بیان اینکه یکی دیگر از مشکلات زعفران کاران این است که برای برداشت به کارگر زیادی نیاز دارد، ابراز داشت: هزینه اولیه در هکتار حدود 10 میلیون تومان می شود که این می تواند یکی از مشکلات کشت زعفران در استان همدان باشد.

معاون مدير باغباني سازمان جهاد كشاورزي استان همدان با بیان اینکه مدت زمان برداشت زعفران 20 روز است، ادامه داد: عموما زمان برداشت زعفران از اول آبان تا 20 آبان به طول می انجامد.

بیات با بیان اینکه اگر کسی بخواهد در استان همدان به صورت وسیع زعفران کشت کند سازمان جهاد کشاورزی به وی نامه می دهد تا پیاز زعفران از خراسان وارد کند، ادامه داد: از آوردن پیاز بدون نامه نگاری از خراسان به سایر استان ها جلوگیری می شود.

زعفران کار همدانی در گفتگو با خبرنگار مهر با بیان اینکه هشت سال است که مشغول به کشت زعفران هستم، ادامه داد: در یک هکتار زعفران کشت می کنم.

همدان از دارا بودن دستگاه زعفران خشک کن محروم است

حمیدرضا یار محمدی با بیان اینکه از یک هکتار حدود هفت کیلو زعفران برداشت می کنم، ابراز داشت: دستگاه خشک کن زعفران هیچ فردی در استان همدان ندارد حتی جهاد کشاورزی و برای کسی که کم کشت می کند صرفه اقتصادی ندارد که دستگاه خشک کن زعفران تهیه کند.

وی با بیان اینکه جهاد کشاورزی از نطر تامین کود هیچ حمایتی از زعفران کاران نمی کند، عنوان کرد: هم اکنون برای خرید کود مکمل برای هر 50 کیلو در بازار آزاد باید 90 تا 100 تومان هزینه کرد که این برای کشاورز زعفران کار به صرفه نیست.

زعفران کار همدانی با بیان اینکه در همدان کارگری که آشنا به کار زعفران باشد وجود ندارد، ادامه داد: باید خود کشاورز اقدام به برداشت زعفران کند در صورتی که در مشهد کارگران ماهری برای این کار وجود دارد.

یار محمدی با بیان اینکه از جهاد کشاورزی انتظار کمک داریم، ابراز داشت: پس از برداشت زعفران به دلیل اینکه در همدان بسته بندی زعفران وجود ندارد و مشتری زیادی هم نیست محصول تولیدی را برای فروش به خراسان می برم.

وی با بیان اینکه پیاز زعفران را شخصا از خراسان به همدان آورده ام، ادامه داد: بذر زعفران را وقتی یکسال بکاری می توان تا چند سال از آن برداشت کرد و خراب نمی شود.

هر هفت یا هشت سال باید بذر زعفران جابجا شود

زعفران کار همدانی با بیان اینکه هر هفت یا هشت سال باید بذر زعفران جابجا شود، افزود: این کار موجب جوان شدن پیاز چه زعفران می شود.

حمیدرضا یار محمدی با بیان اینکه کم آبی امسال تاثیر زیادی بر کشت زعفران داشته است، اظهار داشت: امسال به دلیل کم آبی پیازچه زعفران قوی نیست و نمی تواند میزان زیادی گل دهی کند.

وی با بیان اینکه جهاد کشاورزی به زعفران کاران کود نمی دهد، ادامه داد: زمانی که کود ارزان بود به جهاد کشاورزی مراجعه کردم و گفتند که کود نداریم و اکنون که گران شده اصلا پاسخگوی زعفران کار در مورد کود نیستند.

یکی دیگر از زعفران کاران همدانی با بیان اینکه امسال برای نخستین بار اقدام به کشت زعفران کردم، ادامه داد: باید برای کسی که می خواهد زعفران کشت کند نظارت از سوی سازمان جهاد کشاورزی انجام شود.

کاظمی با بیان اینکه از طریق اینترنتی برای کشت زعفران بذر خریداری کردم، افزود: متاسفانه بذرها نامرغوب و کپک زده بود و محصولی از این بذرها تولید نشد.

وی با بیان اینکه باید برای افرادی که می خواهند زعفران کشت کنند کلاس آموزشی و توجیهی برگزار شود، اظهار داشت: باید به کشاورز زعفران کار مشاوره داد تا با کار زعفران کاری آشنا شود.

انتهای پیام/ح

دیدگاه شما