وضعیت آب و هوای همدان

خبرگزاری علم و فناوری

**

تاریخ : چهارشنبه 3 تير 1394 ساعت 10:58   |   کد مطلب: 14965
مسئولان: نقدهای اقتصادی علیه دولت غیرکارشناسانه است/مردم: گرانی بیداد می‌کند/کارشناسان: حق با مردم است
مسئولان تویسرکانی اخبار برخی رسانه‌ها در انتقال و بیان مشکلات روشن و حقیقی مردم را سیاه نمایی و کارشناسایی نشده و در بوق و کرنا کردن می‌دانند، با این وجود کارشناسان حوزه اقتصادی اذعان دارند حق با مردم است.

به گزارش نافع، به نقل از رودآور، در حالی که برخی مسئولان شهرستانی به تبع سخنان رئیس جمهور حرف از بهبودی اوضاع معیشتی مردم می‌زنند که واقعیت مسئله‌ای دیگری است، به تازگی در خبرگزاری دولت از زبان یکی از مسئولان ارشد تویسرکانی آمده است:«در ابتدای سال 92 تورم حاکم بر کشور به میزان 43 درصد رسیده بود، بر اساس آمار و شاخصهای رسمی بانک مرکزی و با اتخاذ سیاستهای سنجیده اقتصادی و بهره برداری بهینه از امکانات، تورم به زیر 18 درصد رسیده است.

کاهش تورم به معنای گران نشدن اجناس، کالا و خدمات مورد نیاز مردم نیست بلکه به معنای کند شدن شیب افزایش قیمتها و ملایمتر شدن آنها است.»

به اين موضوع در کارگروه اشتغال شهرستان در هفته گذشته نیز اشاره شده بود و نکته‌ای که برخی بر آن تأکید دارند و گویا قرار است همه مشکلات را بر گردن آن بياندازند سرمازدگی باغات تویسرکان در سال جاری است. اما بر اساس گزارش رسانه‌هاي مختلف در کشور مشکلات اقتصادی تنها گریبان گیر مردم تویسرکان نيست و عمومیت دارد.

اگر بخواهیم به این موضوع نگاهی علمی داشته باشیم باید بگوییم حق با مردم است، تورم همچنان بالاست و گرانی‌ها هم این موضوع را تایید می‌کند اما چرا این حق را به مردم دادیم؟

این حق به این خاطر با مردم است که مراجع رسمی در تمام دنیا برای محاسبه تورم و بررسی وضعیت تورم یک کشور «نرخ تورم سرانه یا سالانه» را ملاک قرار می‌دهد نه «نرخ تورم نقطه به نقطه» را؛ چراکه نرخ تورم نقطه به نقطه تغییرات ماه به ماه را گزارش می‌دهد درحالی که نرخ تورم سالانه با بررسی تغییرات سالانه واقعیت موجود را به مردم و مراجع نشان می‌دهد.

بنابراین گرچه دولت تأکید دارد نرخ تورم نقطه به نقطه کاهش یافته ولی باید توجه داشت که نرخ تورم سالانه همچنان بالاتر از 30 درصد است و به همین خاطر هم مردم همچنان با تورم دست و پنجه نرم می‌کنند و عملاً یکی از به اصطلاح دستاوردهای دولت یازدهم مبنی بر کاهش نرخ تورم (البته تورم نقطه به نقطه) را حس نمی کنند.

نگاهي به تحليل‌ها و مصاحبه‌هاي رسانه‌ها مؤيد اين موضوع است.

ابوالقاسم حکیمی‌پور یکی از اساتید دانشگاه است که در همین ارتباط در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم از فریبکاری اقتصادی دولت سخن گفت و تأکید کرد: دولت معمولاً در آمارها تورم نقطه به نقطه را ملاک در نظر می‌گیرد ولی از نظر علمی و مراجع رسمی از جمله بانک جهانی و صندوق بین المللی پول نرخ تورم سرانه ملاک است.

وی افزود‌: اما دولت برای موجه نشان دادن وضعیت می‌گوید تورم نقطه به نقطه کاهش یافته و به زیر 20 درصد رسیده است در حالی که تورم سالیانه همچنان بین 30 تا 35 درصد است؛ بنابراین افزایش قیمت کالاهای اساسی نشان می‌دهد تورم همچنان بالاست.

این کارشناس اقتصادی با بیان اینکه دولت یازدهم برای کاهش نرخ تورم به سیاست خارجی متوصل شده است، گفت: دولت اصلاً روی توانمندی‌های داخلی حساب نکرده و تلاش دارد از طریق مذاکره با 1+5 نرخ تورم را کاهش دهد. این درحالی است که تورم هنوز بالاست و دولت عملکرد خوبی در این زمینه نداشته است.

دوازدهم خرداد ماه امسال نیز ۶ اقتصاددان مجلس در نامه‌ای خطاب به روحانی درباره اعلام ناگهانی افزایش قیمت نان و سوخت توصیه هایی کردند.

"محمدرضا پورابراهیمی نماینده کرمان، الیاس نادران، احمد توکلی و غلامرضا مصباحی‌مقدم نمایندگان تهران،جعفر قادری نماینده شیراز و محمدمهدی مفتح نماینده تویسرکان در مجلس شورای اسلامی درباره افزایش قیمت نان و بنزین نامه‌ای را خطاب به حسن روحانی رئیس‌جمهور ارسال کردند."

به گزارش رودآور، با وجود سخنان کارشناسان حوزه اقتصادی و بسیاری اقتصادان دیگر معروف  کشور به نظر نمی‌رسد که رسانه‌های محلی و مردم بخواهند سیاه نمایی کنند و واقعیت را وارونه جلوه دهند.

به همین منظور خبرنگار رودآور در جستجوی حقیقت به سراغ برخی صنوف به ویژه صنف لوازم خانگی‌ها رفت تا از نزدیک مشکلات آنان را جویا شود.

مسئول گرامی! یک روز با مردم در اصلی ترین خیابان تویسرکان قدم بزن!

آقای میرمعینی که از کسادی بازار گله‌مند است، می‌گوید: مغازه من شاید بزرگترین و مجهزترین مغازه در بهترین نقطه از شهر تویسرکان باشد، اما همان طور که ملاحظه می‌کنید دخل و خرجمان با هم یکی نیست، کالاهای داخل مغازه هرچند زیاد جلوه دهد، ولی وقتی فروشی نیست، ضرر می‌دهیم.

وی می‌افزاید: اینکه مردم توان خرید ندارند، درست است و اینکه سرمازدگی سبب شده تا خسارات بسیاری به مردم وارد شود نیز منطقی است، ولی آیا فرماندار ما در اصلی ترین خیابان تویسرکان قدم زده و با صاحبان صنوف حرف زده است تا از نزدیک مشکلات آنان را ببیند و بشنود والله که دیگر صبرمان به انتها رسیده است.

آقای میرمعینی نان سنگی را که خریده بود، نشان داد و گفت: گرانی نان و موارد دیگر که ارتباطی با سرمازدگی ندارد، این را ببینید همین چند دقیقه پیش وزن کردم 380 گرم است، آن هم برای این نان خمیر و یا گاهی سوخته باید هزار تومان پرداخت کنم.

وی تصریح کرد: آبرویی خدا به من داده است و زندگی را می‌توانم بچرخانم ولی با مردم که در ارتباط هستم می‌بینیم چه قدر در مضیغه هستند، این که انصاف نیست نانی با این وزن و اندازه به قیمت هزار تومان دست مردم بدهند!!!

این فروشنده لوازم خانگی ادامه داد: چند روز پیش، من و بیشتر صنف لوازم خانگی های تویسرکان نامه‌ای نیز مبنی بر افزایش ناعادلانه نرخ مالیات‌ها به سه دستگاه ارائه دادیم و امیدواریم که جواب لازم را بگیرم وگرنه باید مغازه یمان را ببندیم، مگر نمی گویید سرمادگی زدگی خسارات زده است و ما بحران زده ایم چرا به دادمان نمی رسید و با منطقه‌ای بحران زده این گونه رفتار مالیاتی دارید؟ً

مشکلات اقتصادی تویسرکان هفت ماه دیگر به اوج می‌رسد/ تدبیر نباشد سقوط بازار تویسرکان حتمی است

آقای اکبری فروشنده دیگر تویسرکانی گفت: با توجه به سرمازدگی امسال و آن خسارات بسیار به کشاورزان خدا به داد مردم تویسرکان برسد، چرا که این کسادی بازار کم کم خودنمایی می‌کند.

وی تصریح کرد: بی تردید اوج رکود اقتصادی که به دلیل ضرر و زیان کشاورزان بر سایر صنوف تویسرکان تحمیل می‌شود در هفت ماه دیگر نمایان می‌شود و اگر تدبیری نکنند بازار تویسرکان سقوط خواهد کرد.

این فروشنده از مشکلات مالیاتی خود نیز گفت: می‌گویند مالیات باید بر مبنای میزان درآمدی باید باشد که به دست می‌آید، ولی من یکی خودم توان پرداخت مالیات را ندارم که عادلانه نیست، مضاف بر اینکه از ما می‌خواهند صندوق الکترونیکی قرار دهیم، این قانون است ما هم نمی خواهیم از قانون فرار کنیم، اما خودتان قضاوت کنید با این درآمد پایین چگونه ما می‌توانیم رایانه و اینترنتی تأمین کنیم تا به صورت آنلاین به تهران در تماس باشیم؟!

آقای شیخ الملوکی نیز درگفت و گو با خبرنگار رودآور گفت: هم اکنون خرج مغازه را هم به سختی می‌دهیم، سابق برای خرید مغازه های خیابان باهنر سر و دست می‌شکستند، اما با این فروش و اوضاع مالیاتی که پیش رود باید مغازه را با قیمت ارزان بفروشیم و برویم.

وی ادامه می‌دهد: درآمد مغازه های ما را با تهران و شهرهای بزرگ یکی می‌دانند، ولی درآمدهای ما که یکی نیست که نرخ مالیات های ما هم یکی باشد؟!

دولت می‌تواند با مساعدت‌های مالیاتی تا حدودی تویسرکان را از رکود اقتصادی نجات دهد، ولی آیا به طرح پیشنهادی مردم اهمیت می‌دهند؟

صلح‌میرزایی که از صنف طلافروشان بود نیز گفت: تصور همه بر این است که طلافروشان نانشان در روغن است اما اینجا نه نانی است و نه روغنی!

وی افزود: ما از مسئولان درخواست داریم، به دلیل آنکه توان خرید مردم پایین آمده است مالیات را به اندازه بگیرند و با عدالت رفتار کنند، ما از مالیات فرار نمی کنیم.

این فروشنده ادامه داد: این که می‌گویند سرمازدگی خب ما هم قبول کردیم، ولی مسئولان می‌توانند دستگاه های متولی را مجاب کنند که اوضاع تویسرکان بحرانی است و حداقل امسال را با ما کنار بیایند و نرخ مالیات را مشابه سال گذشته بگیرند، گرچه فروشمان به اندازه سال 92 نیست ولی حاضریم که مالیات را به آن نرخ پرداخت کنیم.

با کسبه کنار بیایند تا چرخ اقتصادی تویسرکان بچرخد

آقای صلح‌میرزایی تصریح کرد: اینکه می‌گویند صندوق الکترونیکی در داخل مغازه داشته باشیم، هم قبول داریم، چرا که قانون است و باید اجرا شود، ولی با این شرایط اقتصادی این طور نمی شود و رکود اقتصادی تویسرکان بیشتر رقم می‌خورد.

وی افزود: زندگی مردم این شهر بر پایه کشاورزی و درآمد گردو می‌چرخد، امسال کشاورزان ما ضرر دیدند، به دنبال آن نیز فروشنده های دیگر، که به طور مستقیم یا غیر مستقیم دستشان در کار است ضرر می‌بییند و همین طور ادامه دهیم چرخ اقتصادی تویسرکان نابود می‌شود دیگر نخواهد چرخید.

بازار تویسرکان و به ویژه خشکبار آن فلج شده است/واردات هم به باز گردو رحم نمی کند

«حبیب الله شاهرخی» مسئول اتاق اصناف تویسرکان نیز در گفت‌و‌گو با خبرنگار رودآور گفت: مشکلات اصناف یکی دو تا نیست، سرمازدگی امسال هم بهانه‌ای شده است تا به صنوف ما توجهی نکنند و همه مشکلات را بر کردن سرمازدگی بیاندازند.

وی افزود: گرچه سرمازدگی بازار تویسرکان و به ویژه خشکبار آن را فلج کرده است، اما ما مشکلات بسیار دیگری را داریم، همین واردات گردو و بادام، در طول زمان خسارتش بیشتر از سرمازدگی است.

رئیس اتاق اصناف تویسرکان تصریح کرد: گردوی مرغوب تویسرکان کیلویی 60 تا 70 هزار تومان است و گردوی چینی 30 هزار تومان ولی کیفیت گردوی تویسرکان را ندارد، بدین ترتیب وقتی مسافران و خریداراران دیگر شهرها گردوی وارداتی را خریداری می‌کنند، متوجه کیفیت پایین آن می‌شوند و به تصور آنکه گردوی تویسرکان است، دیگر در سال های بعد از تویسرکانی محصولی تهیه نمی کنند و این به هویت گردوی تویسرکانی لطمه می‌زند.

شاهرخی با تأکید بر اینکه باید مسئولان امر به موضوع واردات توجه بیشتری داشته باشند، افزود: متأسفانه بانک‌ها هم بی توجهی به آبروی کسبه با آنان برخورد تندی دارند.

وی عنوان کرد: چند روز پیش حکم بازداشت یکی از کاسبان آبرودار شهر که سابقه‌ای دیرینه و خوب دارد آمد، می‌آیند با این درآمدهای پایین جلوی مردم، حکم جلب چنین کسبه‌ای را می‌گیرند به خاطر سه میلیون تومان و بعد با آنانی که میلیاردی وام های کلان می‌گیرند و پس نمی دهند برخورد قاطعی ندارند.

جای آنکه توپ را به زمین سرمازدگی بيندازيد از راهکارهای مردمی و رسانه‌ها استفاده کنید

به گزارش رودآور، مردم از مسئولان مشکلات سرمازدگی و عواقب آن مطلع هستند، اما اینکه مسئولان برای فرار از مشکلات توپ را به زمین سرما می‌اندازند از نظر مردم قابل قبول نیست، چرا که مردم خوب می‌دانند مسئولان می‌توانند با هم فکری، هم اندیشی و هم افزایی به جای تخریب رسانه های دلسوز از راهکارهای کارشناسان برای خروج رکود اقتصادی تویسرکان قدم بردارند، مواردی که گفته شد نشان می‌دهد مشکل تویسرکان تنها و تنها سرمازدگی نیست، بلکه مدیریت می‌خواهد.

سرمازدگی همه اش بد نبود/ نقاط ضف و ریسک پذیری تویسرکان در سرمازدگی نمایان شد

«مسعوداکبری»رئیس جهاد کشاورزی تویسرکان با اشاره به اینکه نباید به سرمازدگی تنها به عنوان یک مصیبت وارده نگاه کرد، گفت: می‌توان از یک دید به این سرمازدگی به عنوان نعمت نگاه کرد چرا که این سرمازدگی ریسک پذیری و نقاط ضعف شهرستان را نشان داد.

وی تصریح کرد: این سرمازدگی نشان داد که مشکلاتی از جمله تک محصولی بودن و وابستگی اقتصاد تویسرکان به کشاورزی چرخاندن زندگی در تویسرکان را تهدید می‌کند.

رئیس جهاد کشاورزی تویسرکان گفت: گرچه سرمازدگی خسارات فراوانی به باغداران وارد کرده است اما همین سرمازدگی سبب نابودی برخی آفات درختان به ویژه یک نوع آفت قارچ شد که آن آفت هم می‌توانست به مراتب به اندازه سرمازدگی خسارات وارد کند.

تولید داخلی و روی آوردن به صنایع دستی اقتصاد تویسرکان را باز می‌گرداند

کارشناسان میراث فرهنگی نیز می‌گویند: شهرستان تویسرکان ظرفیت های بسیاری دارد و حتی می‌توان با ایجاد کارگاه های کوچک خرج و مخارج چندین خانواده را رونق بخشید.

«محمدجواد فتحی» کارشناس میراث فرهنگی تویسرکان نیزدر گفت و گو با رودآور گفت:همان طور که در نشست با دهیاران نیز مطرح کردیم توجه به صنایع دستی تویسرکان اشتغالزایی و درآمدی برای شهروندان آن خواهد بود.

وی با اشاره به اینکه  روی آوردن به سمت تراش سنگ های قیمتی خود به تنهایی بخش قابل قبولی از مشکلات اقتصادی را حل می‌کند، تصریح کرد: همین تراش سنگ های قیمتی نه فضای زیادی اشغال می‌کند و نه کارگاه های بزرگ می خواهد و حتی حمل و نقل آن هم می‌تواند با یک کیسه فریزر صورت گیرد، اگر همتی باشد می‌توان از این حوزه درآمدزایی داشت.

اما باز پای واردات صنایع دستی را هم تهدید می‌کند، اینجا چند مسئله وارد است؛ چرا تاکنون کارشناسان امر به ویژه در حوزه میراث فرهنگی از تلفیق صنایع دستی و علم روز دنیا برای بازاریابی بهتر بی نصیب مانده اند و آیا کوتاهی رخ داده است؟ و دیگر آنکه چرا آن طور که باید و شاید فعالان عرصه صنایع دستی تکریم نمی شوند و مورد حمایت قرار نمی‌گیرند؟ این‌ها و صدا سوال دیگر که همچنان جوابی روشنی از سوی مسئولان برای آن ارائه نشده است!

مردم می‌گویند: اگر مدیریتی باشد تویسرکان پیشرفت می‌کند، چرا که این شهرستان ظرفیتهای بسیاری دارد اما...کجاست آن دلسوزی که دل بسوزاند؟!

انتهای پیام/ح

برچسب‌ها: 

دیدگاه شما