وضعیت آب و هوای همدان

خبرگزاری علم و فناوری

**

تاریخ : دوشنبه 4 آبان 1394 ساعت 11:30   |   کد مطلب: 16888
دوباره تاریخ تکرار شد؛ دوباره از پس قرن ها، صفحات صحیفه عشق و زیبایی ورق خورد و صدای زنگ کاروان به گوش رسید.کاروانی که خوبان عالم را در خود جای داده بود دوباره آمد تا در دشت ککرب و بلا آرام گیرد. دوباره داستان عاشورا تکرار شد؛ داستان قاسم(ع)، داستان علی اکبر(ع)، داستان عباس(ع)، داستان گودال خونین و حالا داستان زینب(س).

به گزارش نافع، دوباره روضه ها، دوباره عزاداری ها، سفره های نذری و ... همه و همه دوباره تکرار شد.

مردم همدان نیز امسال در سوگ سید و سالار شهیدان، اشک ماتم ریخته و با برگزاری مجالس روضه خوانی برای حسین(ع) عزاداری کردند.

سابقه عزاداری مردم همدان به گذشته های دور باز می گردد؛ در همدان هر محله دسته عزاداری مخصوص به خود را دارد که اغلب نام محله را روی دسته می گذارند و در شب های محرم دسته های عزاداری به محله های یکدیگر می روند و به طور مشترک با سینه زنان میهمان، مراسم را با هم برپا می کنند.

یکی از مراسم عزاداری سالار شهیدان در همدان برگزاری مراسم سقاخوانی در ایام محرم است که بسیاری از ارادتمندان به امام حسین علیه السلام در حالی که با یک دست مشک آب و با دست دیگر کاسه ای در دست دارند به یاد تشنه لبان کربلا، عزاداران را سیراب می کنند.

همچنین در روز عاشورا همه دسته و هیئات از محل تکیه خود به سمت میدان مرکزی همدان حرکت کرده و در پایان با اقامه نماز ظهر عاشورا در همین محل به آخرین نماز سیدالشهدا(ع) اقتدا می کنند.

 

 

یکی دیگر از سنت های زیبای همدانی ها همچون دیگر استان های غربی و جنوبی کشور، برگزاری مراسم سومین روز شهادت حضرت سیدالشهدا(ع) است.

در این آیین که همزمان با 12 محرم، سالروز شهادت حضرت حسین بن علی(ع) و ورود کاروان اسرای کربلا به کوفه برگزار می شود؛ کاروان های شترسوار با بنا کردن خیمه هایی به یاد خیمه گاه حسینی به راه می افتند و در سوگ آن حضرت به عزاداری می پردازند.

حرکت طایفه بنی اسد، صحنه سازی خرابه شام و خیمه های سوخته و صحنه دیر راهب و حرکت منظم آنها از دو خیابان اصلی شهر که تا ساعت دو بعد از ظهر ادامه پیدا می کند از آداب و رسوم خاص مردم همدان در روز سوم است.

 

این آیین، گروهی عزادار در حالی که لباس سفید عربی بر تن دارند، با ضربات ریتم دار نی های چوبی، اشعاری موزون می خوانند و با اجرای ریتم و آهنگ سوگ و مویه خود را در غم جانگداز شهادت امام حسین علیه السلام و اصحاب باوفایش به نمایش می گذارند.

این افراد، نماد طایفه بنی اسدند که بعد از جنایت سپاهیان یزید و زمانی که سپاهیان دشمن از صحرای کربلا رفتند، برای خاکسپاری پیکرهای شهدا اقدام کردند.

زنان طایفه بنی اسد که در نزدیکی زمین کربلا زندگی می کردند با بیل، چوب و هر وسیله دیگر به طرف دشت کربلا رفتند تا پیکرهای شهدا را به خاک سپارند.

سمیه مظاهری

 

پایان پیام/م.ت

 

 

دیدگاه شما