وضعیت آب و هوای همدان

خبرگزاری علم و فناوری

**

تاریخ : پنجشنبه 26 اسفند 1400 ساعت 10:01   |   کد مطلب: 13554
اسراف و تجمل پرستی؛ آفت نوروز
نوروز یکی از سنت های خوب و پسندیده ما ایرانیان است که از نسل های گذشته های به نسل امروز منتقل شده و با گذشت سالها تازگی خود را از دست نداده است.

به گزارش نافع به نقل از کورنگ: در آستانه نوروز مردم تلاش می کنند تا خود را مهیای استقبال از بهار کنند به همین دلیل با انجام کارهایی مانند خرید وسایل نو، خانه تکانی، خرید لباسهای نو، کاشتن انواع سبزه و ... به استقبال سال نو می روند.
صحبت از نوروز، شور و شوق و هیجان خاصی در بین مردم دارد و هر کسی تلاش می کند تا خود را آماده رسیدن سال جدید کند.
در کنار همه سنت های پسندیده این ایام؛ افراط و تفریط و چشم و هم چشمی ها، این سنت ملی را تحت شعاع قرار می دهد.
یکی از آفت های این سنت پسندیده و مورد تائید اسلام باز شدن پای چشم و همچشمی به خریدهای نوروز است که در برخی موارد باعث می شود تا لذت آمدن فصل بهار به خوبی درک نشود.
این روزها برخی افراد افراط را سرلوحه کارهای خود قرار می دهند و در خریدهای نوروزی هزینه های گزافی صرف می کنند و ایام عید را با اسراف و تشریفات خاصی سپری می کنند در حالی این گونه حرکات شایسته یک فرد مسلمان نیست .
چقدر لذت بخش است دیدن اجتماع چند خانواده در کنار هم که همراه با شادی آمدن سال نو را به یکدیگر تبریک می گویند و همه کینه ها و کدورت ها را کنار می گذارند و خاطرات خوب گذشته را در ذهن خود ثبت می کنند.
و چقدر غم انگیز است زمانی که نوروز بهانه ای برای انجام گناهی به نام اسراف و تحمل هزینه های گزاف برای برخی خانواده ها شود، انگار برای برخی ها صرف هزینه های بالا و بی مورد و تغییر دکوراسیون از ضروریات برگزاری نوروز شده است.
با کمال تاسف برای برخی خانواده ها اسراف و تجمل پرستی در ایام عید تبدیل به یک عقیده شده است و این رویه می رود که به یک فرهنگ عمومی تبدیل شود و این بسیار خطرناک است.
در این بین برخی بانوان علی رقم توانایی مردان، می خواهند دکوراسیون منزل را تغییر داده شود، لوازم قدیمی دور ریخته و لوازمی نو خریداری شود و لباسهای مد روز تهیه شود.
این روزها تبلیغات رنگارنگ هم رونق خاصی گرفته و در برخی خانواده ها تجمل گرایی تا جایی پیش رفته است که باعث شده به جای دوستی و محبت بین اعضای خانواده و آرامش بهاری، اختلاف و کدورت ایجاد شود.
بیاییم در این روزهای پایانی سال با اولویت بندی و برنامه ریزی صحیح تنها نیازهای ضروری را تهیه کنیم و هزینه های اضافی و خریدهای سنگین را که نتیجه چشم و همچشمی ها است کنار بگذاریم و بجای آن رنگ و بوی نوروز و آرامش بهاری را بگیریم و دوستی و محبت بین اعضای خانواده را به اختلاف و دوری تبدیل نکنیم.
انتهای پیام/ ب

دیدگاه شما