وضعیت آب و هوای همدان

خبرگزاری علم و فناوری

**

تاریخ : چهارشنبه 20 آبان 1394 ساعت 10:40   |   کد مطلب: 17184
همایش بین المللی میر سیدعلی همدانی عصر امروز با پیام ویدیویی آیت‌ا... جوادی آملی در پایتخت تاریخ و تمدن ایران زمین برگزار می شود.

به گزارش نافع، این همایش به همت دانشگاه پیام نور استان و با حضور میهمانان برجسته داخلی و خارجی به مدت دو روز برگزار شده و عبدا... حبیب ا... رئیس دانشگاه دولتی کولاب، حاتم عصازاده متولی مقبره میر سید علی همدانی، حق نظر غایب، رجب عطایف و لطف ا... تورائف از میهمانان تاجیکستانی شرکت کننده در این همایش هستند.

به گفته معاون سیاسی، امنیتی استاندار همدان، 140 مقاله به دبیرخانه همایش رسیده که چکیده 57 مقاله منتخب در کتاب مجموعه مقالات همایش با عنوان «پور مادستان و پیر هندوستان» چاپ شده و در حاشیه همایش رونمایی می‌شود.

محمد ابراهیم الهی تبار افزود: دکتر آیتا... احمد احمدی، عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی از میهمانان ویژه این همایش است.

همپنین، رونمایی از تندیس میر سیدعلی همدانی در بلوار ارم شهرهمدان، نامگذاری یک خیابان به نام این چهره علمی، نواختن زنگ میرسیدعلی همدانی در هنرستان تهذیب و بهره برداری از مجتمع آموزشی میرسیدعلی همدانی از برنامه های ویژه این همایش دو روزه به شمار می‌آید.

رونمایی از شرح احوالات میر سیدعلی همدانی با عنوان "میر همدان" از دیگر بخش های پیش بینی شده برای این همایش است که به قلم نویسنده توانمند کشور "پرویز اذکایی" تألیف شده است.

این کتاب در پنج فصل تدوین شده و احوال، آثار و آرای میر سیدعلی همدانی به انضمام پنج رساله  از وی در آن معرفی شده است.

امیر سید علی بن شهاب معروف به میر سید علی همدانی عارف، عالم، شاعر ایرانی قرن هشتم و از مبلغان اسلام در کشمیر هند بود که بیش از 110 اثر به وی منسوب است.

وی 12 رجب 714 هجری قمری در همدان متولد شد و در ذیحجه 786هجری قمری در کولاب تاجیکستان درگذشت. او عارف، عالم، شاعر ایرانی قرن هشتم و از مبلغان عمده اسلام در آسیای مرکزی و کشمیر هند و از بزرگان سلسله کبرویه بود که مزارش زیارتگاه عاشقان است.

وی برای تبلیغ اسلام سفرهای دریایی و زمینی مختلفی از جمله به عربستان، مشهد، اغلب شهرهای آسیای میانه ازجمله تاجیکستان، قفقاز، آذربایجان، سریلانکا، تبت و کشمیر انجام داد.

شهرت عالمگیر این عالم برجسته جهان تشیع، شاعر، ادیب و عارف بزرگ موجب شده تا امسال و همزمان با هفتصدمین سال تولدش در فهرست مشاهیر و رویدادهای فرهنگی یونسکو برای سال 2015 میلادی قرار گیرد تا مردم جهان بیش از پیش با وی آشنا شوند.

پایان پیام/م.ت

 

 

 

دیدگاه شما